مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: پیام رسان های ایرانی ارزان میشوندددددد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
محمد امامی مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:
•  دستورالعمل جدیدی از سوی رگولاتوری به پیام رسان های ایرانی ارسال شده است تا این خدمات دهندگان از این پس هرگونه سرویس جدیدی را همزمان با راه اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع دهند تا نرخ ترافیک این خدمات برای مشترکان، یک سوم نرخ ترافیک اینترنت بین الملل محاسبه شود.
• هفته گذشته پس از آنکه اعتراض کاربری به نحوه محاسبه اپراتور از تماس تصویری پیام رسان ایرانی به ثبت رسید، بررسی مورد فوق با تشکیل کمیته ویژه ای انجام و مشخص شد که در تماس تصویری پیام رسان داخلی، تعرفه ترافیک داخلی از سوی اپراتور لحاظ نشده بود.
• با وجود اینکه تمامی آدرس های IP پیام رسان طبق توافقات قبلی در اختیار اپراتورها قرار داده شده تا تخفیف ویژه استفاده از پیام رسان های ایرانی برای آنها لحاظ شود، اما سرویس جدید تماس تصویری، مشمول این تخفیف نشده بود.
• تخفیف مربوط به محاسبه ترافیک داخلی پیام رسان های ایرانی شامل حال IP آدرس هایی می شود که از سوی پیام رسان در اختیار اپراتور قرار گرفته باشد، به دلیل مشکل در پیکربندی سرویس تماس تصویری پیام رسان ایرانی «سروش»، تخفیف یک سوم قیمت در محاسبه حجم اینترنت برای کاربران این خدمات اعمال نشده است.
• در این میان پیام رسان باید سرویس جدیدی را که راه اندازی کرده بود به اطلاع اپراتور می رساند و اپراتور نیز باید کنترل می کرد که آیا کاربرانی که از این سرویس خاص پیام رسان استفاده می کنند، مشمول تخفیف می شوند یا خیر.
• موضوع مهم در بررسی های صورت گرفته از وضعیت تمامی پیام رسان های ایرانی ، نشان داد که این تخفیف فقط در خصوص تماس تصویری، با مشکل عدم محاسبه نرخ اینترنت داخلی مواجه شد و تخفیف یک سوم شامل حال مشترکانی که از سایر خدماتی همچون سرویس چت و انتقال فایل که پیام رسان های ایرانی ارائه می دهند، می شود.
• بررسی های ما نشان می دهد که این مشکل در سیستم محاسبه برخی اپراتورها و تنها در خصوص تماس تصویری رخ داد. اما هم اکنون مشکل رفع شده و با هماهنگی با پیام رسان ها و تیم فنی اپراتور، بخشنامه و دستورالعمل جدیدی برای پیام رسان های ایرانی صادر شد تا از این پس هرگونه تغییراتی در خصوص سرویس خود را به اپراتور و سازمان تنظیم مفررات و ارتباطات رادیویی اطلاع دهند.
• تعداد شکایتها در این زمینه به دو تا ۳ برابر رسیده است.
• از اپراتور خواستیم رضایت مشترکان را در خصوص شکایات در این زمینه جلب کند و میزان ضرر را برای جبران، اعلام کند، نحوه جبران برای مشترکان بر مبنای عودت درصد ترافیک اضافه ای که از مشترک کسر شده، خواهد بود و این جبران زیان، بیش از یکی دو هفته طول نمی کشد.
• ترافیک اینترنتی که به صورت ماهانه و روزانه در کشور جابجا می شود عدد زیادی است که عمده آن مربوط به ویدوئو است. به بیان دیگر در روز چندین هراز ترابایت پهنای باند در کشور جابجا می شود و این ترافیک آنقدر زیاد است که دلیلی برای اپراتور وجود ندارد که بخواهد از تماس تصویری یک پیام رسان ایرانی ، با کلاهبرداری درآمدزایی کند.
• در این رابطه برآوردمان این است که عمدی در کار نبوده و اپراتورها روی سایر ترافیک های پیام رسان های ایرانی تخفیف های مدنظر را اعمال کرده اند.
• اگرچه عمدی در کار نبوده اما مسئولیت این موضوع و عدم ارائه لیست سرویس های فعال،  متوجه پیام رسان ایرانی و اپراتور است و ما در این زمینه نظارت داریم.
• پیام رسان ایرانی باید نسبت به اعلام سرویس و پروتکل هایی که برای انتقال اطلاعات استفاده کرده، به اپراتور اطلاع رسانی کند.
• ما نظارت داریم و هم اکنون یکی از موضوعات مهم و چالشی ما در حوزه نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات مربوط به همین موضوع یک دوم و  یک سوم شدن تعرفه سایت های داخلی و پیام رسان های ایرانی می شود.
• ما به صورت دوره ای در شبکه اپراتورهای ثابت و همراه در حال تست اعمال تعرفه های تخفیفی اینترنت هستیم، در صورتی که شکایتی در این باره دریافت کنیم به سرعت وارد عمل شده و آن را پیگیری می کنیم.
• رگولاتوری به کمک شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ، به صورت دائم در حال نظارت بر لیست آدرس های IP و سایتهایی که ترافیکشان باید به یک دوم محاسبه شود، است تا تعرفه ها درست اعمال شود. این امکان فراهم شده که محاسبه نرخ یک دوم و یک سوم شدن اینترنت اتفاق بیافتد و نتایج نظارت ما نیز نشان می دهد که این تعرفه ها اعمال می شود.
/مهر/