مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: همه خواسته های سربازان در یک مصاحبه پیگیری شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
خبرگزاری فارس - فارس من| صفر تا صد مطالبات سربازان؛ از اعتراض به کچلی تا افزایش حقوق - Reader Mode
سربازند و پیگیر مطالبات دوران سربازی؛ مهم‌ترین خواسته‌شان حقوق است که طبق ماده 49 باید دریافت کنند اما در واقعیت خبری از آن نیست. کمپین تشکیل داده‌ و خواسته‌شان را به اشتراک گذاشته‌اند؛ تا آنجا پیش رفته‌اند که ستادکل هم به برحق بودن خواسته‌ آنها تأکید داشته و می‌گوید: مطالبه مشمولان برای افزایش حقوق بحق و قانونی است.
فارس من| صفر تا صد مطالبات سربازان؛ از اعتراض به کچلی تا افزایش حقوق
گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب انصاری: «سربازی خانه خاله نیست» این عبارت را حتماً همه شنیده‌اید چرا که سربازی یعنی پوشیدن لباس نظامی؛ صبح زود بلند شدن از خواب؛‌ دوری از خانواده؛ آموزش‌های سخت و پی‌درپی؛ غذا خوردن، خوابیدن، مرخصی و همه و همه در ساعاتی خاص و معین ... تازه باید نگهبانی هم بدهی. فرقی نمی‌کند که چه باشی و که؟  چقدر درس خوانده باشی؛ اصلاً ذات سربازی همین است: سختی و خواب و خوراک نداشتن! 
                          ***
سربازند؛‌ گله دارند از حقوقی که سر ماه به دست‌شان می‌رسد. می‌گویند نه کفاف رفت و آمدمان را می‌دهد نه خورد و خوراک‌مان را. باید چند ماه آن را جمع کنیم تا بتوانیم برویم شهرستان، به خانواده‌های‌مان سر بزنیم.
خجالت می‌کشند از اینکه بگویند چقدر دریافتی شان است.
می‌گویند مگر سرباز حافظ امنیت و آب و خاک این مرز و بوم نیست پس چرا ارزشی ندارد وهیچ کس برایش عزتی قائل نیست.از سختی‌های سربازی گله چندانی ندارند؛ می‌دانند که سربازی «سربازی»‌است؛‌بعضی‌هایشان هم با غرور می‌گویند بچه‌ ننه(!) نیستیم; اما شما را به خدا یکی بگوید با 300-200 هزار تومان چگونه می‌شود یک ماه را به سر کرد؟!
هشتگ زده اند و کمپین تشکیل داده‌اند در فارس من؛ مطالبه‌شان افزایش حقوق قانونی سربازان است. به ماده 49 قانون اشاره می‌کنند و می‌گویند: باید 60 تا 90 درصد حقوق پایوران به سربازان تعلق بگیرد اما در واقعیت خبری نیست.
اصرار دارند بر خواسته‌‌شان. تا کنون 6 هزار و خرده‌ای امضا در فارس من برای موضوع «اجرای قانون افزایش حقوق سربازان»‌ جمع کرده‌اند و به جدّ بر مطالبه‌شان پافشاری می کنند. 
پیگیری مطالبات سربازان ما را بر آن داشت تا با امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح به گفت‌وگو بنشینیم؛ مشروح گفت‌وگوی فارس با امیر دریادار رحیمی‌پور را بخوانید:
فارس: حقوق قانونی سربازان چقدر است؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ قانون خدمت وظیفه عمومی در 22 آبان سال 1390 به تصویب رسید. در قانون خدمت وظیفه عمومی ماده 49 در فصل حقوق سربازان آمده که حداقل حقوق سربازان باید 60 تا 90 درصد حقوق ثابت پایوران باشد یعنی به قیمت امروزی باید بین یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 700 هزار تومان سربازان دریافت کنند.
فارس: آیا این قانون محقق شد؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌  از سال 91 که قانون فوق اجرایی شد تاکنون ما پیگیر افزایش حقوق سربازان هستیم؛ ولی طبق همان قانون در ماده 50 قانون اصلاحات خدمت وظیفه عمومی، دولت مؤظف است این پول را بدهد؛ همان موقع هم که در شورای نگهبان 2 سال اجرای این قانون ماند و تصویب نمی‌شد مشکلش همان تأمین اعتبارات بود که باید اعتبارش از کجا تأمین شود؟ 
فارس: ستاد کل برای افزایش حقوق سربازان چه اقدامی انجام داد؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌  از همان سال ستاد کل پیشنهاد داد که اجرای این قانون به شکل پلکانی باشد؛ اگر به یکباره نمی‌توان سال به سال به مبلغ حقوق سربازان افزود آن را پلکانی اجرا کنند که متأسفانه این خواسته نیز محقق نشد.
فارس: آیا بعد از آن باز هم ستاد کل پیگیر این موضوع شد؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ در سال گذشته هم ستادکل پیگیری بیشتری انجام داد چرا که هم تورم بود و هم با توجه به شرایط اقتصادی وضعیت به طوری بود که ارزش پول پایین آمده بود و مبلغی که به سربازان داده می‌شد ناچیز بود.
فارس: با این اوصاف یعنی ستادکل ناچیز بودن حقوق سربازان را قبول دارد؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ بله، ما اعتقاد داریم که سربازان واقعاً در مضیقه هستند, هرچند که تلاش کردیم که سربازی را بومی کنیم یا هزینه سفر را به آنها بدهیم اما قطعاً این اقدامات کفاف نمی‌دهد و مطالبه سربازان برای حقوق‌شان نیز به حق است.
فارس: آخرین مطالبه ستاد کل در مورد افزایش حقوق سربازان از دولت چه زمانی انجام شد؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ ستادکل در سال گذشته به جدّ افزایش حقوق سربازان را مطالبه کرد ولی متأسفانه این موضوع در کمیسیون تلفیق تأیید نشد؛‌بودجه‌اش تأمین نشده و کماکان برای سال 99 پولی برای سربازان در نظر نگرفتند. 
فارس: با این تفاسیر یعنی حقوق سربازان در سال جاری  با حقوق سال گذشته هیچ تفاوتی نکرده است؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ ستادکل مبلغی ناچیزی را امسال به حقوق سربازان اضافه کرد تا حداقل میانگین حقوق سربازان به 400 هزار تومان برسد. البته سربازان با مدرک دکتری حقوق‌شان به 800 تا 900 هزار تومان می‌رسد که البته این مقدار هم با آنچه در قانون مقرر شده فاصله دارد؛ به هر حال ما هم پیگیر حقوق سربازان هستیم و به محض آنکه پولی پرداخت شود قطعاً به حساب سربازان پرداخت می‌کنیم اما باید به این مساله توجه کرد که باید این بودجه از طریق دولت تأمین شود.
فارس:بار مالی افزایش حقوق سربازان چه میزان است؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ بار مالی پیش‌بینی شده حداقل 4 هزار میلیارد تومان است تا این قانون محقق شود؛ البته ما هم می‌دانیم که اگر بخواهد این مبلغ یکباره اختصاص یابد قطعاً به دولت فشار می‌آورد اما همانطور که گفتیم ما پیشنهاد کردیم که پلکانی پرداخت شود. مثلاً سال اول هزار میلیارد؛ تا ظرف چند سال به نقطه مطلوب برسیم چرا که شرایط اقتصادی و شرایط دولت را هم در نظر گرفته بودیم اما به هر حال این موضوع محقق نشد.
فارس: به طور مشخص بفرمایید برای افزایش حقوق سربازان ستاد کل با چه مجموعه و مسؤولانی به گفتگو و مکاتبه پرداخت؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ ستادکل با دولت، معاون اول رئیس جمهور و دستگاه‌های زیرمجموعه که در این زمینه مسؤولیت داشتند مکاتبه و گفت‌وگو کرد اما تا این لحظه موفق نشدیم برای افزایش حقوق سربازان مبلغی را دریافت کنیم.
فارس: شما گفتید حداقل حقوق سربازان ۴۰۰ هزار تومان است اما سربازانی که در سامانه فارس من درخواست خود را ثبت کرده‌اند از حقوق ۲۰۰ هزار تومانی صحبت کرده‌اند منشأ این تناقض از کجاست؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ به حقوق سربازان بیمه بازنشستگی، عمر و حوادث و خدمات درمانی تعلق می‌گیرد یعنی باید در نظر بگیرید که بیمه و خدمات قانونی باید به حساب بیمه واریز شود؛ بنابراین از حقوق سرباز کسر می‌شود.
فارس: از اختصاص مبلغی به حقوق سربازان از سوی ستاد کل خبر داد این مبلغ چقدر است و چگونه اختصاص می یابد؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ حقوق سربازان امسال 20 درصد افزایش یافت طبق قانون بودجه؛ اما ستادکل 80 تا 90 هزار تومان از بودجه‌ خودش را به حقوق سربازان اضافه کرده است.
فارس: یعنی ستادکل از بودجه داخلی خود برای افزایش حقوق سربازان هزینه کرده است؟
* رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌ ستادکل از بخش‌های مختلف بودجه دارد. به هر حال با تدبیری که اندیشیده شده ستادکل از بودجه‌های داخلی خود مقداری را به حقوق سربازان اختصاص داده تا حداقل اندکی به حقوق آنها افزوده شود.
فارس: این مبلغ چقدر از چه زمانی اعمال می شود؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌  از اول فروردین 80 هزار تومان به حقوق سربازان اضافه شد اما چون کار تخصیص زمان‌بر بود عملاً از اول اردیبهشت اجرایی شد؛ این مقدار افزایش حقوق علاوه بر 20 درصد افزایش حقوقی است که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است.
فارس: در بخشی از صحبت های تان از کمیسیون تلفیق گفتید و از اینکه منبعی برای افزایش حقوق سربازان تعیین نشده . ستاد کل در کمیسیون تلفیق چه دفاعی از حقوق سربازان کرد ؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:‌  در پی جلسات کمیسیون تلفیق ستادکل درخواست کرد مبلغی برای سربازان در نظر بگیرند اما متأسفانه این اقدام انجام نشد؛ ستادکل سعی خود را کرد و باید گفت هنوز هم در پیگیری مطالبه سربازان مبنی بر افزایش حقوق‌شان به جدّ پیگیر است.
فارس: از حقوق کم سربازان و گلایه مشمولان در این خصوص گفتیم. به نظر شما حقوق کم سربازان در افزایش آمار مشمولان غایب نقش نداشته است؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ در بحث غیبت آیتم و مؤلفه‌های مختلف مؤثر بوده و بررسی شده‌اند که یک بخشی از آن هم مسائل اقتصادی است.
اقتصاد هم در این زمینه مؤثر است. اگر حقوق مکفی باشد بسیاری از سربازانی که مشکل معیشت دارند به سربازی می‌آیند اما اینکه چه تعداد افراد به خاطر حقوق غیبت کرده‌اند را هنوز بررسی و مشخص نکرده‌ایم اگرچه می‌توان گفت قطعاً حقوق در غیبت مؤثر است.
فارس: تعدادی از سربازان به غیر از حقوق گلایه‌های دیگری هم دارند.از   حقوق فردی شان می‌گویند. از اینکه ساعت کار و استراحت مشخصی ندارند. از اینکه باید موهایشان را بتراشند با اینکه در دستورالعمل ها شماره اصلاح مو مشخص شده اما تعدادی از یگان ها و پادگان ها به این  بخشنامه ها اعتنایی ندارند. سوال اینجاست که ستاد کل برای احقاق حقوق سربازان و تامین رفاه آنها چه تمهیداتی اندیشیده است؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ تمام فرایندهای خدمت سربازی از ورود به پادگان تا زمانی که فرد کارت پایان خدمت را می‌گیرد طبق دستورالعمل‌ها مشخص و معلوم است؛ دستورالعمل‌ها به جد پیگیری  شده تا اجرایی شوند. البته گاهی ممکن است بخشی از یگان‌ها یا پادگان‌ها در دستورالعمل‌ها کوتاهی کنند یا ابهام داشته و خوب عمل نکنند؛‌ در این مواقع از طریق گزارش‌هایی که به ستادکل می‌رسد یا نظارت‌هایی که خود ما انجام می‌دهیم مساله را پیگیری، ابلاغ و اصلاح کرده و با خاطیان برخورد می‌کنیم.
فارس: سربازان چگونه شکایت های خود را گزارش کنند؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌  تمام سازمان‌ها از جمله ارتش، سپاه، ناجا و ... به جدّ پیگیر مسائل سربازان بوده و می‌توان گفت که در حال حاضر مشکلی در اجرای دستورالعمل‌ها نداریم؛ البته گفتم ممکن است گاهی در جایی تخلفی صورت بگیرد یا ابهام و اشتباهی باشد که بلافاصله برخورد و اصلاح می‌شود.
ما تقریباً تمام گزارشاتی را که واصل می شود بررسی می‌کنیم؛ شبکه های اجتماعی و کانال‌ها را رصد کرده و گزارش‌ها و اخبار و ... را بررسی می‌کنیم. در داخل یگان‌ها تلفن واحد بازرسی را درج کرده و صندوق‌های شکایت را نیز تعبیه کرده‌ایم. همچنین در بازدیدها با سربازان نیز صحبت می‌کنیم تا اگر تخلفی باشد به آن رسیدگی کنیم؛ البته همواره گزارش‌هایی  به صورت تلفنی یا مکتوب از سربازان دریافت و بلافاصله آنها را بررسی می‌کنیم.
فارس: یکی از سربازان در گفتگو با فارس عنوان کرد که در پادگانی که خدمت می کند ساعت ها از آنها بیگاری می‌کشند. بطور مثال شب عید مجبورشان کرده بودند تا ساعت 12 شب کاشیکاری کنند. حتی این مطلب را هم گفت که به فرمانده اش نیز موضوع را اعلام کرده اما اثری نداشته و فرمانده نیز انجام این موضوع را وظیفه سربازان دانسته است.به طور خاص بفرمایید که سربازان چگونه می توانند اعتراض و شکایت شان را با شما مطرح کنند؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ تا این لحظه اداره سرباز ستادکل سامانه‌ای مثل فضای اجتماعی یا وب‌سرویس یا کانال ندارد که سربازان بتوانند به طور مستقیم با آن مرتبط باشند؛ سربازان می‌توانند مسائل خود را به آدرس ستادکل بفرستند یا به اداره سرباز که در یگان‌ها و پادگان‌ها مستقر هستند گزارش کنند. البته باید گفت شماره تلفن مستقیم فرماندهان و روابط عمومی‌ها نیز در تمام سازمان‌ها درج شده است؛‌ البته با توجه به سؤال شما باید بگویم فعلاً ارتباط مستقیم با بنده به صورت مکتوب می‌باشد تا  انشالله در آینده سامانه‌ای در این زمینه راه‌اندازی شود.
فارس:شما به عنوان رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح چقدر برای احقاق حقوق سربازان مصر هستید؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ حدود 400 تا 500 هزار سرباز داریم. ممکن است در برخی جاها تخلفی صورت گیرد یا در حق سربازی اجحاف شود اما سربازان بدانند که اگر گزارشی مبنی بر تخلف، اجحاف و ... به دست ما برسد قطعاً آن را پیگیری می‌کنیم. بنابراین اگر مساله‌ای پیش آمد فقط کافی است آن را به طرق مختلفی که شرح دادم به اطلاع ما برسانند. اگرچه که هر از گاهی بازرسان ستادکل از پادگان‌ها  و یگان‌ها بازدید کرده و با سربازان به گفت‌وگو می‌نشینند.
فارس: اگر بخواهیم جمع بندی در مورد حقوق سربازان داشته باشیم بفرمایید خالص حقوق دریافتی سربازان چقدر است؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌  حقوق سربازان از سرباز عادی و سرجوخه گرفته تا فردی که پزشک بوده و درجه ستوان یکمی دارد متفاوت است، تقریباً  از 400 هزار تا 900 هزار تومان ؛ البته هزینه سفر و عائله تحت تکلف از جمله همسر و فرزند نیز به آن تعلق می‌گیرد. 
حقوق متأهلان تحت پوشش کمیته امداد یک میلیون و 800 هزار تومان است یعنی فقط این دسته از سربازان حقوق قانونی را دریافت می‌کنند که هزینه آن را هم ستادکل تقبل کرده است.
فارس: آیا ستاد کل نیروهای مسلح غیر از افزایش ۸۰ هزار تومانی حقوق برای سایر افراد از جمله سربازان مناطق امنیتی فرجه ای در نظر گرفته است؟
*رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح:‌ بله، برای سربازان مناطق امنیتی نیز فوق‌العاده مأموریتی تعیین کرده‌ایم اگرچه مبلغش کم است اما خب تا سال گذشته این سربازان مبلغی اضافه‌تر از حقوق‌شان دریافت نمی‌کردند اما با توجه به آنکه حقوق سربازان دغدغه ستادکل است از سال گذشته فوق‌العاده مأموریتی برای این گروه از سربازان تعریف و اجرا شد؛ البته علاوه بر پیگیری‌های حقوق سربازان هزینه سفر را نیز یک دوم کردیم. یعنی به طور مثال اگر قبلاً 10 هزار تومان برای هر کیلومتر در نظر می‌گرفتیم امسال هزینه‌اش را به 15 هزار تومان رساندیم؛ این مطالب را برای این گفتم که سربازان بدانند که ستاد کل پیگیر افزایش حقوق سربازان بوده و هست و تا آنجا که بتواند در این راه قدم برمی‌دارد.
انتهای پیام/