مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آموزش و خرید محصولات طب سنتی در عطارچی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
Customize appearance
مزیت رقابتی عطارچی ارائه آموزش در کنار عرضه محصولات باکیفیت است | وبنا
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹
مصاحبه با محمدسجاد آزاد، بنیانگذار استارتاپ عطارچی
این‌روزها که پزشکی مدرن گاها نتوانسته پاسخگوی نیازها و مشکلات مردم باشد بیش از پیش شاهد رد پای طب سنتی در درمان بیماری‌ها هستیم و این طب که مبتنی است بر دانش گذشتگان می‌رود که به تهدیدی برای طب مدرن تبدیل شود. در این میان برخی از بازیگران اکوسیستم استارتاپی هم از اهمیت وجایگاه طب سنتی غافل نمانده‌اند و در قالب استارتاپ به ارائه خدمت در این زمینه پرداخته‌اند. عطارچی استارتاپی با هدف توسعه سبک زندگی سالم از طریق افزایش آگاهی، معرفی علمی، آموزش عمومی طب سنتی، ارائه و مصرف محصولات گیاهی و ارگانیک است. محمد سجاد آزاد، بنیانگذار این استارتاپ، ۳۵ ساله و دارای مدرک ارشد کشاورزی با گرایش زراعت است. او قبل از عطارچی همکاری با جهاد کشاورزی و شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری را در کارنامه خود داشته است. آزاد قرار است در این گفتگو از مسیر راه‌اندازی عطارچی و تجربه‌های شیرین و تلخ این مسیر برایمان بگوید.
از تجاربتان قبل از عطارچی  و ورودتان به اکوسیستم استارتاپی بگویید؟
از طریق همکاری با شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری و جهاد کشاورزی وارد بازارکار شدم. زمانی هم به صورت شخصی در زمینه احداث و نگهداری فضای سبز، باغ‌ها، ویلاهای شخصی و روف گاردن‌ها فعالیت کردم. بعدتر شروع به راه اندازی سایت اینترنتی برای معرفی و نمایش نمونه کارهای احداث و نگهداری فضای سبز کردم، در ادامه مشاوره و فروش آنلاین گل و گیاه را هم به سایت اضافه کردم. با اکوسیستم استارتاپی به واسطه شرکت در یک استارتاپ ویکند آشنا شدم و همکاری با دو تیم استارتاپی را هم تجربه کردم. تجربه راه‌اندازی استارتاپی در زمینه خشکشویی را هم دارم اما متاسفانه به واسطه شرایط ایجاد شده بر اثر شیوع بیماری کرونا نتوانست به راه خود ادامه دهد و شکست خورد. در نهایت تصمیم گرفتم به حوزه طب سنتی وارد شدم و در قالب استارتاپ فعالیتم را شروع کنم.
از شکل‌گیری ایده عطارچی برایمان بگویید.
یکی از انگیزه‌های ما برای راه‌اندازی  سایت عطارچی سطح پایین اطلاعات متقاضیان گیاهان دارویی و همچنین اختلاف‌نظر فاحش برخی از صاحبان عطاری‌ها نسبت به محصولات گیاهی و طب سنتی بود. این اختلاف نظر به قدری ملموس و محسوس هست که اگر برای خرید یک گیاه دارویی به چند عطاری مختلف مراجعه کنید و راجع به خواص درمانی، اثرات، نحوه مصرف و درمان یک گیاه سوال کنید پاسخ‌های مختلفی ‌می‌شنوید که بعضا متناقض است. سایت عطارچی با فروش گیاهان دارویی، عرقیات و معرفی خواص به صورت خیلی محدود شروع شد و مدتی همین روند ادامه داشت تا اینکه در زمان شیوع کرونا درخواست مشاوره و آموزش بیشتر شد و در دو ماه اخیر به صورت تخصصی و دقیق‌تر جز برنامه‌هایمان قرار گرفت و به زودی خدمات جدیدی در این زمینه ارائه خواهد شد.
عطارچی را چطور معرفی می‌کنید.چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
عطارچی فضایی برای توسعه سبک زندگی سالم از طریق آموزش، افزایش آگاهی، معرفی علمی، آموزش عمومی طب سنتی، مصرف محصولات گیاهی و ارگانیک است. همچنین در پلتفرممان محصولات سالم، گیاهان دارویی و محصولات مرتبط با کیفیت هم ارائه می‌شود. خدمات قابل ارائه عطارچی آموزش و مشاوره در حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی و محصولات وابسته است.
تیم عطارچی متشکل از چه تخصص‌هایی است؟
تیم اصلی عطارچی سه نفره و شامل برنامه نویس و طراح سایت، پزشک طب سنتی برای مشاوره و تولید محتوا و خودم به عنوان بنیانگذار و مدیر عطارچی است. در حال حاضر به دنبال جذب یک نفر دیگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستیم.
رقیب یا رقبای اصلی شما کیست و مزیت رقابتی شما نسبت به آن‌ها چیست؟
رقبای سنتی و فروشگاه‌های آنلاین که در این زمینه فعالیت می‌کنند کم نیستند. مزیت ما نسبت به دیگر رقبا ارائه آموزش به وسیله پزشکان متخصص در طب سنتی درکنار عرضه محصولات با کیفیت است، در واقع این دو مکمل هم هستند.
جذب سرمایه داشته‌اید تا امروز؟
خیر. سایت عطارچی با سرمایه محدود شخصی راه اندازی شد و البته فعلا به دنبال جذب سرمایه نیستیم. در حال حاضر بیشتر تمرکزمان روی توسعه تیم، توسعه محصول و جذب مشتری جدید هست.
از زمان شروع بکار چه چالش‌هایی داشتید؟برای رفع این چالش‌ها چه راهکاری پیش گرفتید؟
چالش‌های مهمی که معمولا استارتاپ‌ها با آن درگیر هستند بحث تیم‌سازی، قوانین دست و پا گیر و گرفتن مجوز است که ما هم از این موارد مستثنی نیستیم. در حل برخی از چالش‌ها موفق بودیم و در بعضی از موارد هم خیلی به مشکل خوردیم. قوانین اصلاح‌نشده گاهی کار ما را بسیار سخت می‌کند برخی از این قوانین باید از طریق دولت و مرجع قانون‌گذار اصلاح و یا قوانین جدید طبق شرایط موجود وضع شود. با همه این اوصاف با قدرت و امید به کارمان ادامه می‌دهیم.
از روند رشدتان راضی هستید؟ چه تعداد کاربر از ابتدا توانستید جذب کنید؟
روند رشد قابل قبول است. از طریق سایت تا امروز حدود ۴۰۰۰ مشتری داشتیم که حدود ۱۸۰۰نفر مشتری فعال هستند.
به نقطه سر به سر رسیده اید؟
در بخش فروشگاه اینترنتی محصولات گیاهی مدتهاست که به نقطه سربه‌سر رسیده‌ایم اما در بخش جدیدی که در حال اضافه شدن به مجموعه عطارچی و مستلزم صرف هزینه است در شش ماه آینده به این نقطه می‌رسیم.
در شرایط کرونایی این روزها همکاری نیروها به چه صورت است؟
در شرایط کرونایی در حال راه‌اندازی و پیاده‌سازی مشاوره تلفنی و  اپلیکیشن آموزشی هستیم. به این دلیل که محل زندگی اعضای تیم اصلی هر کدام در یک شهر است و فقط من در تهران هستم از ابتدا به صورت دورکاری همکاری را شروع کردیم. برای ارسال بسته‌ها کسانی که بسته‌بندی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را از قبیل استفاده از ماسک و دستکش رعایت می‌کنند و ضد عفونی مکان بسته بندی و لوازم بسته بندی در بازه‌های مختلف انجام می‌شود.
در حال حاضر فقط تهران فعالیت دارید؟قصد توسعه به شهرهای دیگر هم دارید؟ چه شهرهایی؟
آموزش آنلاین مرزبندی ندارد که مختص تهران یا شهرهای دیگر باشد. هر جایی که اینترنت در دسترس باشد خدمات آموزشی آنلاین قابل استفاده است. در رابطه با ارسال محصولات در حال حاضر اکثر محصولاتمان به سراسر ایران ارسال می‌شود.
مزایده داغ در ایسام
کانال تلگرا وبنا