مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: مقبولیت در تشکل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به عنوان مربی یا مسوول تشکیلات باید مقبولیت داشته باشید.اگر مقبولیت داشتید موفق هستید. مقبولیت لازم است ، نیروها باید تو را قبول داشته باشند.نیرو ها کسی را که قبول ندارند تحت تاثیرش قرار نمی گیرند،شما الان اگر کارگر بگیرید، به او پول می دهید فقط به خاطر پول کار می کند تا موقعی که داری نگاه می کنی از ترس شما کار می کند ولی اگر مقبولت داشته باشید و اگر عاشقت باشند خیلی فرق می کند.

برای کسب مقبولیت چند چیز لازم است: 

1- محبوبیت
عنصر اصلی مقبولیت است، مقبولیت یکی از مولفه هایش محبوبیت است.
چگونه محبوب باشیم؟ در قرآن این گونه بیان شده : " إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (آیه 96 سوره مریم)
یعنی مومنی که عمل صالح انجام میدهد ما محبتش را در دلها قرار می دهیم، دوست داشتنی می شود.
عمل صالح چیست؟
1- کار را به خاطر خدا انجام دهیم.
2- انجام کار طبق دستور باشد من درآوردی نباشد. سنت باشد، به واسطه ی امری انجامش بدهیم.
3- بجا باشد.چون بعضی از کارها خوب است و نیتش هم به خاطر خداست اما بی جا می باشد واولویت ندارداگر این سه عنصر باشد می شود عمل صالح.
سلام کردن، لبخند زدن، حوصله داشتن، تحمل کردن ، هدیه دادن ،اطعام کردن اینها باعث ایجاد محبوبیت می شود.
اکرام

یکی دیگر از چیزهایی که در مقبولیت اثر دارد، اکرام است، اکرام یعنی احترام گذاشتن، یعنی شخصیت طرف را پاس داشتن، اکرام نیاز روانی آدم ها را تامین می کند و اطعام نیاز جسمی را تامین می کند و نیازهای روانی از نیازهای جسمی خیلی مهم تر است، خوب پس باید به افراد احترام گذاشت و برای آنها شخصیت قائل بود، تحقیرشان نکرد، اشتباهاتشان را بزرگ نکرد، عیب هایشان را جلوی جمع نگفت. چقدر باید آدم، مواظب زبانش باشد. فرمود اگر برادر دینی ات را در جمع موعظه کردی آن را معیوب کرده ای.

اکرام مولفه های گوناگونی دارد: مسولیت سپردن، اعتماد کردن، بعضی ها می خواهند همه کارها را خودشان انجام دهند. خوب نمی شود، از پا در می آییم، وبعد آن قدر حساس هستیم که کاری که طرف مقابل می خواهد انجام بدهد باید هیچ عیبی نداشته باشد؛ پس همیشه باید خودت انجام بدهی. و اگر قرار بود این گونه باشد تو این کاره نمی شدی، دیگران هم اجازه دادند تو خراب کاری بکنی این طوری کارهات درست شود. وقتی شما به طرف مسولیت می دهید دو تا تذکر هم می دهید ریسکش راهم می پذیرد، اعتماد کردن به طرف مقابل یعنی اکرام کردن نسبت به او.
تواضع

برای ایجاد مقبولیت تواضع خیلی اثر دارد.حتما زندگی امام سجاد (ع)را مطالعه بکنید یک حدیث از امام سجاد دیدم برای کار تشکیلاتی خیلی مهم است چون امام سجاد به چند روش کار فرهنگی می کردند یکی همین صحیفه سجادیه است در قالب دعا خواندن می باشد و دیگری حضرت برده می خرید و تربیت می کرد و بعد آزاد می کردند. بعد از شهادت پدر و آن اوج استبداد و خفقان در زمان یزید کار دیگری نمی شد کرد.
داستانهایی که در مورد برخورد امام سجاد با برده ها است خیلی زیباست از جمله این که می گویند آخر سال حضرت سجاد(ع) برده ها را جمع می کردند، عیب هایشان را ثبت می کردند و برای هر کدام پرونده ی فرهنگی، تربیتی داشتند و عیب هایشان را می نوشتند. حالا یادم نیست کارنامه هایشان را می دادند دست افراد تا کارنامه هایشان را ببینند یا خود ایشان عیب ها را می گفتند بعد حضرت فرمود: شما این گونه بگویید همین طور که اعمال ما را نوشتی روز قیامت اعمال تو هم همین طور ثبت است، قرآن می گوید در روز قیامت وقتی نامه عمل انسان را می دهند می گویند:عجب این چه طور نامه عملی است؟ 
لا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلا کَبِیرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا
هیچ عمل کوچک و بزرگی نیست مگر این که ثبت شده و شمرده شده است بعد فرمود: حالا از شما می خواهم که همین جملات را به من بگویید. این نشانه تواضع است، اگر شما به عنوان یک مسئول نشستید سر سفره فقط به فکر خودت بودی و به فکر این نبودی که شاید به بقیه غذا نرسد این تواضع نیست.
ولی اگر دلت نیامد اولین نفری که غذا می خورد باشی و آخرین نفری باشی که غذا را شروع کرده و اولین نفری که تمام کرده باشد باشی یعنی دائم به فکر دیگران بودی،این تواضع می شود. سر سفره وقتی برای محبت کردن است. اگر یک لقمه به طرف مقابل دادی یا هوایش را در آن طرف سفره داشتی، بلند شدی برایش آب آوردی، این همان شیوه اولیاء خدا بوده است. این همه هزینه خرج می کنیم، جواب کم می گیریم چون روش هایمان بر گرفته از دین نیست یعنی آن روشهای اصلی را نداریم.