مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: حشر و نشست با بزرگسالان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گاهی برخی متربیان علاقه زیادی به حضور در جمع های بزرگتر از سن خود دارند و در فعالیت ها(مثلا در اردوها) بیشتر از اینکه با جمع هم سن خود باشند با بزرگترها حشر و نشر دارند و در رفتار و گفتار جوری عمل می کنند(یا وانمود می کنند) که بزرگتر از سن خودشان است. گاهی این متربیان توانایی برقراری ارتباط موثر با گروه همسالان را ندارند و از جمع های همسالان می گریزند.
آیا این مورد مشکلی برای متربی محسوب می شود و مربی باید فکری بیاندیشد؟
برای آگاهی‌یافتن مربی به این ویژگی متربی، می‌بایست در دو محور برنامه‌ریزی و اقدام نماید: 

1. محور شناسایی توانمندی‌‌های فردی این متربی در حلقه با واگذاری مسئولیت‌‌های گروهی به فراخور آگاهی و توان وی.
2. محور شناسایی توانمندی‌‌های فردی این عزیز در خانواده با مشورت گرفتن از خانواده و ارزیابی نحوه تعامل اعضای خانواده با او. 

نحوه جمع‌بندی نتایج ارزیابی:
بعد از جمع‌بندی ارزیابی‌ها می‌توان در مواقع مناسب و با رعایت اصول اخلاق اسلامی در ارشاد متربیان، نقاط قوت و ضعف را به ایشان گوشزد نمود. 

الف) صورت ارزیابی مثبت
در صورتی که این فرد، واقعاً از چنین توانمندی‌هایی برخوردار باشد، از راهنمایی‌‌های بجا و صحیح حضرت‌عالی، بهره‌مند شده و قدرشناس موقعیت‌‌های ایجادشده برای او در فعالیت‌‌های گروهی خواهد بود و از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای پیشرفت و تعالی استفاده خواهد نمود. در این صورت، شما نیز از استعدادهای نهفته، ایشان را فروگذار نفرموده‌اید.
ضمناً در این حالت، می‌توان از راهنمایی‌ها و تذکرات والدین نیز به خوبی بهره جست و بابت تربیت چنین فرزند برومندی از ایشان سپاسگزار بود.