مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: عفت و حیا را چگونه گسترش دهیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
ایستادگى در برابر شهوت و کشش‌هاى انحرافى درونى، تنها با تکیه بر ایمان و قدرت اراده، امکان‌پذیر است، هرچه ایمان و اراده قوی‌تر باشد، مقاومت او در برابر جاذبه‌هاى جنسى بیشتر و عفّت او افزوده می‌گردد. تمام امورى که به‌گونه‌اى در تقویت این دو عنصر اصلى عفت مؤثرند و از آلودگی‌هاى جنسى پیشگیرى می‌کنند، عوامل عفت‌اند که مربی باید با توجه به سن مخاطبین خود در حلقه و روحیاتشان به وسیله ابزارهای مختلف، این عوامل را تقویت و ترویج کنید تا عفت و پاکدامنی تقویت شود. مهم‌ترین عوامل عفت از این قرار است:
ایمان یعنی اینکه اعتقادات شخص در دلش رسوخ کند و انسان نسبت به اعتقادات خویش به یک باور قلبی برسد. اعتقاد به اینکه خالق و ناظری دارد و معاد و قیامتی در پیش است و این دنیا محل گذر است و بالاخره در محکمه الهی حضور پیدا خواهد کرد. ایمان به خدا و زندگى پس از مرگ، قوی‌ترین عوامل عفت است. شخص با ایمان، خداوند متعال را همه جا حاضر و ناظر می‌داند و باور دارد که همه کارهاى او به وسیله فرشتگان الهى در پرونده‌اى ثبت می‌شود و روزى مورد رسیدگى قرار خواهد گرفت و عاقبت، بهشت، سرنوشت نیکوکاران و دوزخ، کیفر تبهکاران است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى؟؛ آیا نمى‏داند که همانا خداوند [همه چیز را] مى‏بیند؟» (علق،14) هرچه غفلت انسان نسبت به این موضوع که دائم در محضر خداوند متعال است و خداوند همواره ناظر بر اعمال او می‌باشد کمتر باشد، به همان میزان حیا و عفت او زیاد خواهد بود.
در واقع بی‌حیایی و بی‌عفتی مربوط به زمانی می‌شود که انسان از خداوند غافل می‌شود و او را از یاد می‌برد. امام خمینی قدس سرّه در جمله‌ای زیبا فرموده اند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید».
بنابراین یاد خدا در همه حال، از قوی‌ترین راه‌های عملی تقویت حیا و عفت می‌باشد که فرد می‌بایست با تمرین و توکّل به خدا و استمداد از ائمه معصومین علیهم‌السّلام، این حالت را در خود افزایش دهد. شخصى از امام على علیه‌السّلام پرسید: «از کدام وسیله براى چشم‌پوشى از نگاه‌هاى حرام می‌توان کمک گرفت؟» امام فرمودند: «بِالْخُمُودِ تَحْتَ‏ سُلْطَانِ‏ الْمُطَّلِعِ‏ عَلَى‏ سَتْرِک؛ با این احساس که زیر نظر خداى قدرتمندى هستى که بر اسرار نهان تو آگاه است». این اعتقاد، بهترین مانع فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و بهترین راه افزایش حیا و عفت می‌باشد و بدون آن، هیچ عاملى نمی‌تواند شهوترانى انسان را کنترل کند. هر قدر ایمان تقویت شود، بر عفّت افزوده می‌گردد و بیشتر می‌تواند در برابر شهوت خود مقاومت کند، تا آنجا که به فرموده امام على علیه‌السّلام: «کسى که شایسته نام مقدس «مؤمن» است، هرگز به آلودگی‌هاى جنسى مبتلا نمی‌شود»، «مَا کَذَبَ‏ عَاقِلٌ‏ وَ لَا زَنَى‏ مُؤْمِن؛ عاقل دروغ نمی‌گوید و مؤمن زنا نمی‌کند‏» و «هر قدر ایمان ضعیف‌تر شود، عفّت و مقاومت در برابر شهوت کاهش می‌یابد، تا آنجا که بى‌عفّتى، موجب سلب روح ایمان می‌گردد». یکى دیگر از اصلى‌ترین موانع انحراف جنسى و تقویت عفّت، توجه به آثار و پیامدهای خوب عفّت است.
مربی می‌تواند آثار عفت و نیز آثار بی‌عفتی را در حلقه مطرح کنید و از خود متربیان پاسخ‌های مناسب را دریافت کنید. این یکی از بهترین راهکارهای ترویج این امر مهم است، مربی با این روش ذهن متربیان را درگیر موضوع می‌کنید و عقل و فطرت وی را درگیر می‌کنید و در چنین مواقعی خودش راهکار ارائه می‌دهد و شما می‌توانید در صورت امکان وی را مسئول پیگیری و رواج فرهنگ عفّت از آن راهی که مطرح شده قرار دهید و فواید بسیار دیگری که بر این روش بار می‌شود و همانطور که گفته شد می‌تواند از مهم‌ترین شیوه‌های ترویج این امر مهم و هر معروف دیگری باشد.
حیا عفّت جنسى را در انسان تقویت می‌کند و موجب تقویت مطلق عفّت (عفت شکم، چشم، زبان، دست و...) است و در پیشگیرى از انواع انحرافات، مؤثر است؛ امام على علیه‌السّلام فرمودند: «الْحَیَاءُ یَصُدُّ عَنْ فِعْلِ الْقَبِیح؛ شرم، مانع کار زشت است». به فرموده رسول خدا صلّى‌الله علیه وآله: «از مثل‌هاى پیامبران در میان مردم جز این باقى نمانده که: "اگر حیا ندارى، هرچه می‌خواهى بکن!"» حیا با پیشگیرى از مفاسد، جان آدمى را براى آراسته شدن به انواع کمالات و زیبایی‌ها آماده می‌کند؛ امام على علیه‌السّلام در این باره فرمودند: «حیا، وسیله‌اى است به سوى همه زیبایی‌ها» و «حیا، کلید تمام نیکی‌هاست». حیا در سازندگى انسان تا آنجا مؤثر است که پیامبر اسلام صلّى‌الله علیه وآله فرمودند: «من به نجات منافق تا آنجا که شرم را از دست نداده، امیدوارم». روزه و عفّت: یکى از آثار مهم روزه، عفّت جنسى است. در روایات اسلامى، به جوان‌هایى که قادر به ازدواج نیستند، توصیه شده روزه بگیرند؛ پیامبر اسلام صلّى‌الله علیه وآله فرمودند: «یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ‏ عَلَیْکُمْ‏ بِالْبَاهِ‏ فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوهُ فَعَلَیْکُمْ بِالصِّیَامِ فَإِنَّهُ وِجَاؤُه جوانها! ازدواج کنید، اگر نمی‌توانید، حتماً روزه بگیرید که روزه، غریزه جنسى را کنترل می‌کند‏». روزه، به‌طور طبیعى غریزه جنسى را کاهش می‌دهد و کنترل می‌کند، تمرین قدرت اراده نیز محسوب می‌شود. با افزایش قدرت اراده، انسان در برابر هوس‌هاى حرام مقاوم می‌گردد و عفّت چیزى جز مقاومت در برابر شهوت نیست. مقاومت در برابر شهوت، براى همه به‌خصوص براى جوان کارى دشوار است و بدون کمک گرفتن از خداوند میسّر نیست. پیشوایان اسلام به ما یاد داده‌اند که در کنار به‌کارگیرى همه توان براى مقاومت در برابر هوس‌هاى حرام، از خداوند نیز استمداد کنیم. در قسمتى از نیایش امام علی علیه‌السّلام، در این باره چنین می‌خوانیم: «اِلَهِی خَلَقْتَ‏ لِی‏ جِسْماً وَ جَعَلْتَ لِی فِیهِ آلَاتٍ أُطِیعُکَ بِهَا وَ أَعْصِیکَ وَ أُغْضِبُکَ بِهَا وَ أُرْضِیکَ وَ جَعَلْتَ لِی مِنْ نَفْسِی دَاعِیَةً إِلَى الشَّهَوَاتِ وَ أَسْکَنْتَنِی دَاراً قَدْ مُلِئَتْ مِنَ الْآفَاتِ ثُمَّ قُلْتَ لِی انْزَجِرْ فَبِکَ أَنْزَجِرُ وَ بِکَ أَعْتَصِمُ وَ بِکَ أَسْتَجِیرُ وَ بِکَ أَحْتَرِزُ وَ أَسْتَوْفِقُکَ لِمَا یُرْضِیک‏؛ خدایا! براى من جسمى آفریدى و در آن ابزارى قرار دادى که می‌توانم با آن از تو اطاعت کنم و یا با تو مخالفت نمایم، تو را خشمگین کنم و یا خشنود سازم. در درونم آنچه که مرا به شهوت‌ها دعوت می‌کند نهادى، و مرا در خانه‌اى سکونت دادى که پر از آفات است. سپس به من فرمودى: بایست! به کمک تو بازمى‌ایستم، به تو چنگ می‌زنم، به تو پناه می‌برم، و به کمک تو از آنچه دوست ندارى پرهیز می‌کنم و از تو توفیق انجام آنچه را دوست دارى، می‌خواهم‏». (بحارالأنوار، ادعیةالمناجاة، ج 91، ص 107)
اگر تلاش براى پیشگیرى از آلودگی‌ها با کمک خواستن از خداوند همراه شود، انسان بر وسوسه‌هاى نفس و شیطان، پیروز می‌گردد که خداوند، خود وعده قطعى پیروزى داده است؛ «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین؛ آنان که در راه ما همه توان خود را به‌کار گرفتند، بدون شک ما آنها را به راه‌هاى خود رهنمون می‌شویم که خدا با نیکوکاران است». (عنکبوت، 69) در پایان، از جمله مواردی که در ایجاد حیا و عفّت بسیار مؤثر است،‌ پرهیز از ارتباط با افراد بی‌حیا و بی‌عفّت است؛ چراکه همنشین در همنشین اثر می‌گذارد، ارتباط با افراد باحیا و متّقی، حیا را در انسان افزایش می‌دهد و همچنین پرهیز از دیدن فیلم‌های نامناسب و موسیقی‌های مبتذل در ایجاد و تقویت حیا و عفّت مؤثر می‌باشد. در نظر داشته باشید که خودتان در این زمینه الگوی خوبی باشید، چرا که با علاقه‌ای که اعضای حلقه به شما پیدا می‌کنند، شما به عنوان الگویی برای آنها می‌شوید پس مصداق این روایت هستید که «کُونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِکُمْ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ با اعمال خویش مردم را به سوی خدا دعوت کنید». (الکافی، ج‏2، 78، باب الورع، ص76) نوع پوشش شما، نوع برخورد شما با نامحرم و دیگر رفتارهایتان بسیار با اهمیت است.