مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: علت بواسیر در زنان چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیماری بواسیر در زنان شایعتر از مردان است. علت این شیوع بیشتر را می توان با وضعیت فیزیولوژی متفاوت زنان و نیز چالش هایی که آنها را در طول زندگی در معرض آسیب های مختلفی قرار میدهد، مرتبط دانست. بواسیر به طور کلی به متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا خارج از آن گفته میشود. این بیماری با درد شدید، خونریزی، خارش، بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد و متورم و ملتهب شدن مقعد مشخص میشود. اما چه عواملی موجب شده این بیماری در زنان شایع تر باشد ؟ و چگونه می توان این عارضه را رفع نمود؟ 
مهمترین علت بواسیر در زنان به این شرح است:
بواسیر در بارداری و زایمان
[تصویر:  1587636382948.jpg]

بواسیر در بارداری از شایع ترین بیماری هایی است که در این دوران ایجاد میشود. از آنجایی که بارداری می تواند تعادل هورمون های بدن را بر هم زند و وضعیت فیزیکی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، پس بروز بواسیر دور از انتظار نیست. از طرفی عده ای از زنان تصور می کنند در این دوران باید تمام طول روز بنشینند و هیچ حرکتی ندارند که خب این مورد نیز می تواند مزید بر علت شود.

تغییرات هورمونی

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در بدن هستند که عملکرد اندام ها و سلول ها را کنترل می کنند. بنابراین هر تغییری در آنها می تواند عملکرد سلولهای بدن را تغییر دهد. زنان بیشتر از مردان در معرض تغییرات هورمونی قرار می گیرند، این تغییرات در دوران قبل از قاعدگی، بارداری‌ یا طی دوران یائسگی می تواند تاثیرات مختلفی بر بدن داشته باشد. یکی از این تاثیرات یبوست است.

یبوست رابطه ای مستقیم با بواسیر دارد. یبوست به شرایطی گفته میشود که فرد برای دفع مدفوع نیاز به اعمال فشار بسیار زیادی داشته و یا مدفوع خشک به سختی از کانال مقعد عبور کند. این شرایط میتواند مقعد را تحت فشار قرار داده و عامل بواسیر در زنان شود.

رابطه مقعدی

[تصویر:  hands-couple-lovers-having-.jpg]
رابطه مقعدی نوعی رابطه جنسی است که از مقعد به عنوان عضو جنسی زن استفاده میشود. از طرفی مقعد دارای دو عضله است که یکی بدون اراده و دیگری با ارائه شخص باز و بسته میشود، یعنی خود شخص میتواند کنترل دفع را بر عهده داشته باشد. وارد شدن آلت مردانه و یا هر شی دیگری به این عضله علاوه بر احساس درد می تواند به عصب های آن آسیب وارد کرده و عضله را تحت فشار قرار دهد. با تکرار این شرایط شخص دچار هموروئید و یا حتی بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع میشود.


منبع، مقاله بواسیر در زنان در مرکز درمان تهران - https://darmantehran.com/