مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
ظهور تلفن‌های هوشمند، صنعت برنامه نویسی موبایل هم رونق گرفت. به دلیل کاربرپسند بودن و در دسترس بودن برنامه ‌های موبایل به نسبت صفحات وب، غالب کسب‌وکارها علاقمند هستند نسخه اپلیکیشنی وب‌سایت‌های خود را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین توسعه اپلیکیشن های موبایل و قرار دادن این برنامه‌ها در Appstore ها، همواره سود خوبی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل به همراه دارد. این‌ها دلایل خوبی هستند برای به وجود آمدن بازار کار خوب، برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل. به دلیل محبوبیت و جامعه آماری بسیار بالایی که سیستم عامل‌های اندروید و ios دارند، در این مقاله صرفا به این دو سیستم‌عامل و معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل برای توسعه اپلیکیشن‌ تحت این سیستم‌عامل‌ها می‌پردازیم.

بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل( Croos-platform )
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- کراس پلتفرم
ایده اصلی برنامه های کراس پلترفم این است که با نوشتن یک کد، بتوانید آن را روی سیستم‌عامل‌های متفاوت اجرا کنید. این ایده به صرفه‌جویی در مسائل مالی، زمان و نیروی انسانی کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر، بعضی از این زبان‌ها وفریمورک‌هایی که این ویژگی را دارند، در ایران بشدت محبوب شده‌اند و بازار کار خوبی دارند. در ادامه به معرفی اجمالی بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل کراس پلتفرم می‌پردازیم:

React Native
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- ری اکت نیتیو
React Native یک فریمورک کراس پلتفرم برای توسعه اپلیکیشن های موبایل است که توسط فیسبوک  توسعه داده‌ شده‌است. با توسعه اپلیکیشن های موبایل از طریق این فریمورک، میتوانید اپلیکیشنی داشته باشید که هم در سیستم‌عامل اندروید و هم در سیستم‌عامل ios اجرا میشود. برای کار با این فریمورک باید به زبان جاوا اسکریپت و API نویسی تسلط داشته باشید. عملکرد(performance‌) برنامه‌هایی که با این فریمورک نوشته میشوند خیلی نزدیک به عملکرد برنامه‌هایی است که با زبان‌های Native نوشته شده‌اند.

از شرکت‌هایی که از این فریمورک استفاده کرده‌اند میتوان به Facebook, Instagram, Pinterest اشاره کرد.

برنامه هایی که با ری اکت نیتیو نوشته شده اند
Flutter
فلاتر
این فریمورک کراس پلتفرم هم مثل React Native قابلیت تولید اپلیکیشن‌های ios و اندروید را تنها با یکبار کد زنی، دارد. Flutter کاملا رایگان و open source است و برای برنامه نویسی موبایل در این فریمورک نیاز است که به زبان Dart تسلط داشته باشید.

شرکت گوگل این فریمورک را توسعه داده است. همچنین عملکرد(performance‌) برنامه‌هایی که با این فریمورک نوشته میشوند خیلی نزدیک به عملکرد برنامه‌هایی است که با زبان‌های Native نوشته شده‌اند. از شرکت‌هایی که از این فریمورک استفاده کرده‌اند میتوان بهGoogle, Alibaba, Groupon  اشاره کرد.

برنامه هایی که با فلاتر نوشته شده اند
Xamarin
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- زامارین
این فریمورک open source در سال ۲۰۱۱ خلق شد. در واقع در لیست فریمورک‌های کراس پلتفرم برای ایجاد اپلیکیشن های موبایل، Xamarin پیشکسوت محسوب میشود!

زامارین تا ۵ سال بعد که هدایت و توسعه آن را ماکروسافت به عهده بگیرد پیشرفت چندانی نداشت اما این روزها دارای جامعه‌ای از توسعه دهندگان به بزرگی ۶۰ هزار برنامه نویس است.

برای نوشتن اپلیکیشن موبایل با کمک فریمورک زامارین، باید به زبان برنامه نویسی c# و محیط .Net تسلط کافی داشته باشید. از شرکت‌هایی که از این فریمورک استفاده کرده‌اند میتوان Storyo, MRW, OLO  اشاره کرد.

برنامه هایی که با زبان برنامه نویسی زامارین ساخته شده اند
در ادامه با کمک گوگل ترندز به بررسی میزان سرچ این عبارات در ۱۲ ماه گذشته میپردازیم. با کمی ارفاق میتوان این نتایج را با نیاز بازار، همسو دانست. پس برای انتخاب یکی از این فریمورک‌ها حتما این نتایج را لحاظ کنید:

xamarin vs flutter vs reactnative
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل( Android Native )
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل( Android Native )
با کمک این زبان های برنامه نویسی، میتوانید اپلیکیشن های موبایلی ایجاد کنید که صرفا در سیستم‌عامل اندروید اجرا میشوند. مزیتی که این اپلیکیشن‌ها نسبت به اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم دارند، سرعت بالای آن‌ها و performance‌ بهتر‌شان است.

خبر خوش اینکه برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل که تحت سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شوند، دست شما بازتر است. در ادامه به معرفی معروف‌ترین زبان‌ها و فریمورک‌های این حوزه میپردازم:

Java
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل-جاوا
بی‌شک با سابقه‌ترین و آبرومندترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های اندروید، جاوا است که از پشتیبانی تمام قد گوگل بهره‌میبرد. زبان برنامه نویسی جاوا در سال ۱۹۹۵ ایجاد شد و از آن سال تا به همین امروز برنامه‌های زیادی با کمک این زبان نوشته شده‌اند. در واقع جاوا زبانی است که امتحان خودش را در برنامه نویسی موبایل پس داده است.( هر چند در حوزه‌های دیگر هم حرفی برای گفتن دارد)

لازم به ذکر است برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل با کمک جاوا باید در بستر اندروید استدیو کد بزنید. عکس زیر نمایی از محیط اندروید استدیو را نشان میدهد.


با همه این‌ها اگر در برنامه نویسی تازه کار هستید، اصلا پیشنهاد نمیکنم که با جاوا شروع کنید! در کنار تمام مزایایی که دارد، زبان راحتی به شمار نمی‌آید. چه بسا مفاهیم خیلی پیچیده‌ای را پوشش داده است.

Kotlin
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- کاتلین
اگر در زمینه برنامه نویسی اندروید تازه کار هستید، کاتلین را به شما توصیه میکنم. این زبان سازگاری زیادی با جاوا دارد. به همین خاطر میتواند در رتبه دوم لیست زبان های رسمی برنامه نویسی اندروید قرار بگیرد( با اینکه بسیار جوان و تازه نفس است). البته یادگیری آن به نسبت جاوا به مراتب راحت‌تر است.

از معایب کاتلین میتوان به جامعه کوچک آن اشاره کرد. پس در مواردی که به مشکل بخورید به نسبت سخت‌تر و دیرتر میتوانید راه حل مشکلتان را پیدا کنید.


“Swift؛ زبانی برای تغییر آینده!”
“برترین زبانهای برنامه نویسی وب”
“مسیر یادگیری برنامه نویسی وب”
“ویژگی های برنامه نویس های موفق”
“ترک عادات سمی، برای موفق شدن”
Unity
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- یونیتی
اگر گیمر هستید یا شدیدا علاقه به توسعه بازی (Game‌) برای سیستم‌عامل اندروید دارید، بیایید اینور بازار!

یونیتی یک ابزار open source‌ با یک community قوی است. این یعنی توسعه‌دهندگان یونیتی هر زمان که نیاز به پشتیبانی داشته باشند، میتوانند کمک دریافت کنند. در ادامه تصویری از محیط یونیتی را مشاهده میکنید:

محیط یونیتی
با کمک این ابزار میتوانید با حداقل خطوط کد، یک بازی تحت سیستم عامل اندروید ایجاد کنید. باید توجه داشته باشید برای تولید بازی با کمک این ابزار میتوانید از زبان‌های مختلفی مثل C#, unityScript, C++, Rust استفاده کنید. اینکه کدام یک از این زبان‌ها را انتخاب میکنید به خیلی گزینه‌ها بستگی دارد. مثل اینکه: شما سابقه کار با کدام زبان را دارید، میخواهید چه نوع بازی‌ای تولید کنید و …

در ادامه نتایج گوگل ترندز در مورد زبان های برنامه نویسی موبایل تحت سیستم عامل اندروید را مشاهده میکنید:

java vs kotlin
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل( Ios Native )
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل( Ios Native )
با کمک این زبان های برنامه نویسی، میتوانید اپلیکیشن های موبایلی ایجاد کنید که صرفا در سیستم‌عامل ios اجرا میشوند. مزیتی که این اپلیکیشن‌ها نسبت به اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم دارند، سرعت بالای آن‌ها و performance‌ بهتر‌شان است.

خبر خوش اینکه برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل که تحت سیستم‌عامل ios اجرا می‌شوند، نیاز به تفکر و تحقیق زیاد ندارید! چون گزینه‌ها محدود است و به همان نسبت انتخاب راحت‌تر میشود. در ادامه به معرفی معروف‌ترین زبان‌ها و فریمورک‌های این حوزه میپردازم:

Objective-C
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- Objective-C
Objective-C زبانی بود که شرکت اپل برای اولین اپلیکیشن های موبایل خود، که تحت سیستم عامل ios هستند، انتخاب کرد. مثل زبان های برنامه نویسی c++ و c# ، Objective-C هم بر اساس زبان c نوشته شده‌است. این به این معنی است که اگر با زبان c‌ آشنایی داشته باشید، یادگیری Objective-C به مراتب راحت‌تر خواهد بود.

با یادگیری Objective-C ، بینش خوبی در برنامه نویسی پیدا خواهید کرد. همچنین بعد از یادگیری Objective-C ، یادگیری دیگر شاخه‌های زبان c‌ سهل الوصول‌تر خواهد بود!

با تمام این‌ها اگر قصد دارید تا برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل ios  را شروع کنید، به هیچ عنوان یادگیری objective-c را به شما پیشنهاد نمیکنم. چون در سال ۲۰۱۴ شرکت اپل زبان برنامه نویسی مختص دیوایس‌های خودش را معرفی کرد. حالا swift در صدر لیست بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل ios قرار دارد!

هر چند objective-c به طور کامل منسوخ نشده است، اما یادگیری آن مثل یادگیری ساخت یک ارابه است! در قرنی که شما میتوانید مهندس مکانیک شوید(!)

Swift
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل- swift
Swift یکی از زبان‌هایی است که نسبت به ورژن قبلی خود(objective-c‌) برتری کامل دارد. یادگیری Swift به مراتب آسان‌تر است و قطعا آینده توسعه اپلیکیشن های ios‌ با swift گره خورده است.

یادگیری swift نقطه شروع تمام افرادی است که میخواهند برای iPhone یا iPad برنامه بنویسند. شرکت‌های بزرگی برای توسعه برنامه های تحت ios‌ خود، از swift استفاده کرده‌اند، مثل FirefoxوWordPress ios apps .

در ادامه نتایج گوگل ترندز در مورد زبان های برنامه نویسی موبایل تحت سیستم عامل ios را مشاهده میکنید:

swift vs objective-c
در این مقاله تمام سعی‌ام بر این بود که با بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل آشنا شوید. امیدوارم این مقاله به شما در شروع فعالیت حرفه‎ایتان کمک کرده ‌باشد.

پیشنهاد ویژه برای شما: برای آموزش جامع برنامه نویسی اندروید به صورت پروژه محور می توانید اینجا مراجعه کنید.