مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: ترندهای مهم فارسی و انالیز انها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چه موضوعاتی بیشترین حجم محتوا را در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند؟ چه تعداد کاربر در هر ترند شبکه اجتماعی درگیر بوده‌اند؟ موضوعاتی مانند کرونا، بورس، بنزین و... هرکدام در هر بستر چه وضعیتی دارند؟ چه موضوعی برای مردم مهم‌تر بوده است؟ و... این‌ها سوالاتی هستند که سعی داریم با بررسی داده‌های یک سال گذشته شبکه‌های اجتماعی با استفاده از علم داده و دیتا ماینیگ به آن‌ها پاسخ دهیم.
برای این کار اول باید مشخص کنیم چه بستری‌هایی برای بررسی مهم هستند، همانگونه که در یادداشت‌ها و گزارش‌های قبلی اشاره کردیم در مورد شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان و فعالیت کاربران ایرانی با‌توجه به محدودیت‌های فیلترینگ و یا تحریم‌ها و... اعداد دقیقی از سوی شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی اعلام نمی‌شود اما از منابع مختلف می‌توان در مورد حدود کاربران و محتواهای تولید شده ایرانی در بستر شبکه اجتماعی اظهار نظر کرد، تعداد نصب نرم‌افزار، تعداد دنبال‌کننده‌های کاربران ایرانی، شرکت‌های جمع‌آوری‌کننده داده‌های عمومی، بعضی سایت‌ها و... از جمله این منابع هستند.
باتوجه به نظر کارشناسان برآورد می‌شود چهل تا پنجاه‌میلیون اکانت تلگرام، سی‌و‌پنج تا چهل میلیون اکانت اینستاگرام توسط ایرانی‌ها فعال باشد، هرچند با فیلتر شدن تلگرام ممکن است بعضی از این کاربران تمام یا بخشی از فعالیت و یا مصرف رسانه خود را به بعضی از پیام‌رسان‌های داخلی و یا خارجی منتقل کرده باشند. 
همچنین برآوردها نشان می‌دهد در بستر توییتر در حدود 300هزار تا  500هزار کاربر فعال در ماه حضور دارد اما با توجه به کاربران نظاره‌گر که فقط دنبال‌کننده هستند تولید محتوا نمی‌کنند، در بهترین حالت در حدود 3تا5میلیون اکانت ایرانی در توییتر فعال است اما با توجه به جایگاه موج‌ساز توییتر این بستر برای بررسی ما اهمیت دارد.
از این رو برای بررسی موضوعات یک سال گذشته شبکه‌های اجتماعی از بستر تلگرام، توییتر و اینستاگرام استفاده می‌کنیم و داده‌های آن‌ها را که به صورت عمومی نشر پیدا کرده‌اند به کمک  داده کاوی کاوش می‌کنیم تا بتوانیم به سؤالات اصلی خودمان پاسخ دهیم.
No description available.
در میان موضوعات 6موضوعی که به نظر می‌رسد اهمیت بررسی دارد و سبب شکل‌گیری حداقل یک موج جدی در یک سال گذشته شده است عبارت است از : کرونا، بورس و واگذاری‌های آن، شهادت شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای  اوکراینی ، افزایش قیمت بنزین، انتخابات، کنکورها و حواشی آن.
از کنار هم قرار گرفتن این نمودارها و مقایسه آن مشخص می‌شود اولین موضوع که اصلی‌ترین حجم داده‌ها را به خود اختصاص داده است کرونا و حواشی این بیماری بوده است که در تمام بسترها بیشترین حجم تولید محتوا را داراست اما بعد از کرونا موضوعاتی مانند شهید سلیمانی، کنکور و بورس حدوداً در یک سطح قرار گرفته‌اند و در رده آخر پست‌های مربوط به انتخابات و هواپیمای اوکراینی قرار دارد.
Getting description…
  نکته مهم این است که چون ما داده‌های یک سال را بررسی کردیم ممکن است در بازه زمانی در مورد موضوعی مثل هواپیمای اوکراینی تعداد زیادی پست منتشر شده باشد اما با گذشت زمان موج کاهش یافته و سهم کمتری از افکار عمومی کاربران شبکه اجتماعی در طول یک سال را به خود جلب کرده است؛ اما در موضوعی مانند کرونا بعد از شکل‌گیری موج خبری این تولید محتوا ادامه داشته است و یا در مورد شهید سلیمانی و بنزین نیز همین‌گونه است. نتیجه آن شده است با طولانی‌تر شدن بازه تولید محتوا تعداد کل داده‌ها در یک سال در مورد کرونا و یا شهید سلیمانی بیشتر شود.
نکته دیگری که اهمیت دارد، بحث بستر اختصاصی است مثلاً در موضوع بورس اصلی‌ترین بستر تلگرام بوده است که بیشتر مربوط به کانال‌های سیگنال بورس و اخبار سهام‌داری است، از سوی دیگر در مورد کنکور بیشترین فعالیت در توییتر بوده است و با رویکرد اعتراضی و انتقادی به برگزاری خود کنکور در شرایط کرونا و شیوه برگزاری کاربران به فعالیت و تولید توییت مشغول بوده‌اند که با نزدیک شدن به زمان کنکور اوج پیدا کرده است. همچنین در مورد انتخابات بیشتر تمرکز روی تلگرام و توییتر بوده است و کمتر توانسته در بستر اجتماعی مانند اینستاگرام نفوذ کند، در کنار این موضوع شهادت سردار قاسم سلیمانی در بسترهای مختلف سهم جدی داشته است و می‌توان گفت در تمامی بسترها فراگیر بود و اگر در نمودار سهم اینستاگرام کمتر است به علت حذف گسترده پست‌های مرتبط با شهادت سردار توسط خود اینستاگرام است. 
Getting description…
 با مقایسه تعداد کاربران فعال در هر موضوع می‌توانیم گستردگی جمعیتی کاربران فعال و سطح نفوذ فرد یک موضوع را متوجه شویم به‌عنوان مثال موضوع کنکور هرچند از نظر تعداد پست تولیدی در رده سوم قرار دارد اما این تعداد محتوا توسط تعداد کمتری از کاربران منتشر شده است به بیان بهتر تعداد کمتری کاربر هرکدام تعداد پست زیادی منتشر کرده‌اند و این موضوع سطح درگیری تعداد کاربر کمتری دارد و یا موضوع انتخابات گستردگی کاربر بیشتری دارد که به معنی این است که  کاربران فعال این موضوع بیشتر از کنکور ، بنزین و حتی بورس هستند.
در ادامه به بعضی تحلیل‌های اختصاصی تلگرام به‌عنوان یک پیام‌رسان می‌پردازیم.
 آنچه از این نمودار به نظر می‌رسد و می‌توان با مقایسه آن یافته‌های مهمی را به‌دست آورد مقایسه تعداد پست 
منتشر شده به تعداد نمایش آن است، به بیان بهتر ممکن است یک موضوع هزار پست داشته باشد ولی بتواند یک میلیون نمایش به‌دست آورد و یک موضوع 10هزار پست داشته باشد و نتواند یک میلیون نمایش و یا همان ویو در کانال‌های تلگرامی به‌دست آورد. در این نمودار و نمودار بعدی مشخص است موضوعاتی مانند کرونا و بورس بسیار بیش از دیگر موضوعات نمایش گرفته‌اند، بورس بیشترین نمایش نسبت به پست را به‌دست آورده است و این نشان می‌دهد این موضوع تا چه میزان برای افکار عمومی مهم است.



منبع
http://881009.ir/post/502