مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دستورالعمل و حقوق مسافر در صورت لغو یا تاخیر پرواز های داخلی و خارجی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در سفرهای هوایی گاهی پیش می آید که برنامه پرواز هواپیماها دچار تأخیر یا لغو شوند. رعایت حقوق مسافران یکی از مسائلی است که باید در این مواقع در نظر گرفته شود.

با آگاهی مسافران از حقوق خود در موارد اینچنینی برخورد کمتر بین مسافران و کارگزاران شرکت‌های هواپیمایی پیش می آید و در صورت اعتراض مسافران، ازچگونگی طرح شکایت خود مطلع می‌شوند.
برطبق ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری مصوبه سال 1354 مجلس شورای اسلامی کلیه شرکت‌های هواپیمایی، آژانس های هواپیمایی و فرودگاه ها مکلفند تا حقوق مسافرارن را رعایت کنند.
حقوق مسافر مجموعه‌ای از استانداردها، دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و مقرراتی است که نحوه برخورد و رفتار شرکت هواپیمایی را در قبال مسافران تدوین می‌کند و هدف از آن تضمین حقوق مادی و معنوی وحفظ منزلت مسافران در طول پرواز است.
تاخیرهای پروازی
معمولا هواپیما مکلف است بر طبق ساعت پروازی که در بلیط معین شده پرواز را انجام دهد. اگر تاخیری در این ساعت انجام پذیرد، شرکت هواپیمایی مازم به انجام اقدامات عمومی وخصوصی است. دراین مواقع باید نماینده شرکت هواپیمایی در بین مسافران حضور پیدا کرده و در این باره اطلاع‌رسانی کند و همچنین از طریق سیستم اطلاعات پرواز در این خصوص اطلاع‌رسانی کند. این مقوله در طبقه بندی اقدامات عمومی تعریف شده است.
اما اقدامات خصوصی به چند دسته تقسیم می‌شود:
  • تأخیر بیش از یک ساعت تا دو ساعت: در این صورت باید از مسافران پذیرایی شود.

  • تأخیر بیش از دو ساعت تا چهار ساعت : در این مواقع ضمن انجام پذیرایی، برقراری ارتباط تلفنی، تغییر پرواز و انجام هماهنگی های لازم جهت اعزام مسافران با شرکت‌های دیگر هواپیمایی، انتقال مسافر از مسیر جایگزین و استرداد کامل مبلغ بلیط صورت می‌گیرد.

  • تأخیر بیش از چهار ساعت: در این موارد ضمن رعایت تمامی اقدامات قبلی شرکت هوایی مربوطه بایدخسارت وارده به مسافر را به میزان تعیین شده جبران کند. در صورت درخواست مسافر برای انصراف از پرواز، وجه مورذد نظر را به‌طور کامل مسترد کرده و خسارت وارده را جبران کند.
[تصویر:  437e95cc-c389-459b-aa0e-e53e5f2bdabd.jpg]
نکته قابل‌توجه: اگر پرواز انجام گیرد ولی به‌علت نقص فنی هواپیما دوباره به فرودگاه بازگردد، زمان تأخیر از هنگام بازگشت هواپیما به فرودگاه محاسبه خواهد شد و طبق مقررات ذکر شده حقوق مسافر رعایت و حفظ می‌گردد. اگر شرکت‌ هواپیمایی مسافر را از طریق سایر خطوط هواپیمایی به مقصد برساند مشمول پرداخت خسارت، جریمه تأخیر نمی‌شود.
 با دانستن این مطالب مسافران به‌راحتی میدانند که در مواقع تأخیر و لغو پروازها چه اقداماتی برای آن‌ها انجام می‌شود و چگونه می‌توانند از حقوق خود دفاع کرده و خونسردی خود را حفظ کنند. اگر در این مواقع مسافران شاهد هرگونه توهین و رفتار غیر مسولانه از طرف کارگزاران شرکت مربوطه باشند یا مسافران اقدامات توهین آمیز انجام دهند، از طرف مراجع قضایی قابل پیگیری است.
تمامی پرداخت ها در جهت جبران خسارت از طرف شرکت هواپیمایی برای مسافران در قالب پرداخت های الکترونیکی انجام می‌شود. به‌طوری‌که مسافران به‌راحتی بتوانند آن را تحویل بگیرند.
 
بهتر است مسافران در هنگام خرید بلیط هواپیما به سایت‌های معتبر مراجعه کنند و از شرکت‌های هوایی معتبر بلیط هواپیما خریداری نمایند. تیک بان به آدرس tikban.com حامی حقوق مسافران با همکای ایرلاین های معروف، انواع بلیط هواپیما خارجی و پرواز های داخلی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و سفری خوش را برای آن‌ها رقم می زند.
بلیط هواپیما خود از کجا تهیه کرده‌اید؟ دفترچه راهنما را مطالعه کرده‌اید و در انتظار تعطیلات بزرگ خود هستید اما استرس قبل از سفر دارید. تنش قبل از پرواز برای مسافران عادی است اما چند نکته برای کمک به شما برای ورود به فرودگاه بدون استرس هست پس بدون استرس سوار هواپیما شوید!
توجه داشته باشید برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما  ابتدا باید یکی از سایت‌ها یا اپلیکیشن های فروش بلیط را انتخاب کنید  . با استفاده از این مراجع اینترنتی به‌راحتی می‌توانید قیمت‌ها و امکانات بلیط های هواپیمایی داخلی را به‌صورت آنلاین و بدون اتلاف وقت مورد بررسی قرار دهید. خرید آنلاین بلیط هواپیما داخلی این شرایط را برای کاربران به وجود آورده که به تمامی ایرلاین های فعال دراین‌زمینه دسترسی پیدا کنند و باتوجه به برنامه پرواز، در چند ثانیه بلیط مورد نظر را تهیه نمایند.