مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: اپل در پی رقابت با گوگل؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فایننشال تایمز مدعی است اپل چراغ خاموش به تلاش‌های خود برای دستیابی به یک موتور جست‌وجوی جایگزین گوگل سرعت بیشتری داده است.
گوگل برای تضمین استفاده از موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در آیفون چندین میلیارد دلار از اپل درخواست می‌کند و اخیرا یک پرونده در وزارت دادگستری ایالات متحده برای این موضوع تشکیل شده است.
اپل در iOS 14 با کمی دست‌کاری و تغییرات، شروع به نمایش جست‌وجوهای خود کرده است و وقتی کاربران در صفحه اصلی چیزی تایپ و جست‌وجو می‌کنند؛ مستقیما به وب‌سایت‌های منتخب اپل لینک می‌شوند.
البته، این تغییرات بسیار جزئی و کوچک هستند؛ به‌طوری‌که کاربران کمی متوجه آن‌ها می‌شوند و نشان می‌دهند اپل در حال توسعه و تجربه‌آموزی پیرامون فناوری‌های موتورهای جست‌وجو است.
این تلاش‌های اپل می‌تواند یک پیشرفت بزرگ درونی برای این شرکت باشد و به اعتقاد برخی کارشناسان زمینه‌ساز یک حمله کامل به گوگل خواهد بود.
اپل این پروژه را کاملا سری و محرمانه پیش می‌برد تا بتواند در آینده‌ از موتور جست‌وجوی خودش به جای گوگل استفاده کند و دیگر مجبور نباشد در سال هزینه‌ای ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار به غول اینترنت بپردازد. در سال ۲۰۱۸ اپل نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار به گوگل داده است؛ یعنی در حدود ۲۰ درصد درآمد گوگل برای خدمات جست‌وجو!
ضرر هنگفت گوگل در صورت ساخت موتور اپل
تشکیل پرونده در دادگستری ایالات متحده برای پرداخت‌های اپل به گوگل و انحصار استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل به عنوان موتور پیش‌فرض آیفون و iOS باعث تشدید نگرانی‌های اپل درباره آینده شده و مشوقی قوی برای توسعه یک موتور جست‌وجوی داخلی است.
وزارت دادگستری امریکا در گزارشی اعلام کرده است بیش از نیمی از ترافیک گوگل از دستگاه‌های اپل عبور می‌کنند و عدم همکاری این دو شرکت می‌تواند خسارات زیادی برای طرفین داشته باشد ولی گوگل بیشتر ضرر می‌کند. چون ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهد.
اپل دو سال و نیم پیش، «جان جیاناندریا» مدیر بخش موتور جست‌وجوی گوگل را به استخدام خود درآورد و در ظاهر این‌طور وانمود می‌شد برای ارتقای قابلیت‌های هوش مصنوعی دستیار صوتی سیری شکار شده است ولی «جیاناندریا» تجربه کار با هشت موتور جست‌وجوی محبوب دنیا را دارد. همچنین، اپل در چندین نوبت آگهی استخدام مهندس جست‌وجو داده است.
کارشناسان به نشانه دیگری از اپل درباره این موضوع اشاره می‌کنند و از فعالیت ربات «اپل بات» نام بردند که یک خزنده وب برای ساخت بانک اطلاعاتی از داده‌های روی وب است. فعالیت این بات در چند وقت اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. اپل در سال ۲۰۱۴ شروع به توسعه بات Applebot کرد و سال ۲۰۱۵ به طور رسمی شروع به فعالیت کرد.
نشریه فایننشال تایمز برای ادعای خود مستندات محکم و قطعی ارائه نداده است و بیشتر سراغ تحلیل‌های کارشناسان و رفتارهای اپل در چند سال اخیر پیرامون موتورهای جست‌وجوی وب رفته است.