مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه مصرف اینترنت آزاد موبایل را غیرفعال کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگر تاکنون به‌دلیل استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد، با قبض‌های سرسام‌آور مواجه شده‌اید، می‌توانید اینترنت آزاد را غیرفعال کنید تا درصورت تمام شده بسته اینترنتتان، گرفتار هزینه‌های بالا نشوید.
به گزارش آی تابناک : کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد. درواقع در سیم‌کارت دایمی، هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه می‌شود، مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلا مقرون به صرفه نیست.

اپراتورها در کنار تعرفه‌های عادی اینترنت، اجازه‌ی ارائه‌ی طرح‌های تشویقی هم دارند. «طرح تشویقی» به طرحی گفته می‌شود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده باشد که سقف زمانی آن حداکثر سه ماه است و امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح تنها در این مدت برای اپراتور ممکن است. به همین دلیل است که طرح‌های تشویقی اپراتورها پس از مدتی حتی با وجود استقبال کاربران حذف می‌شود.

باوجود بالا بودن تعرفه اینترنت آزاد، در بسته‌های اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳۰۰۰ تومان است، در این صورت اگر مشترکی بسته اینترنتی خریداری نکند و به صورت آزاد از اینترنت همراه خود استفاده کند، در هزینه‌های سیم‌کارتش اختلاف قیمت بسیاری به وجود می‌آید. به همین دلیل در حال حاضر بیشتر استفاده از مصرف داده همراه به سمت بسته‌های تشویقی و تخفیفی اپراتورها هدایت می‌شود.

در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصا بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اینترنت را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود. همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند.

در روش پیامکی، در دو مرحله پیامکی با محتوای رو به اتمام بودن زمان یا حجم بسته و نیز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اینترنت آزاد اطلاع‌رسانی می‌شود. در روش کد دستوری USSD، هم مشترکان سیم‌کارت دائمی و اعتباری می‌توانند با وارد کردن کد دستوری لازم، از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنتی خود مطلع شوند.

از طرفی، اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌های تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل، آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد.

از طرفی به دلیل شکایت‌های متوالی کاربران از اپراتورهای تلفن همراه، رگولاتوری امکانی را فراهم کرده است تا مشترکان این اپراتورها بتوانند مصرف اینترنت با تعرفه آزاد را غیرفعال کنند. نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد پس از اتمام بسته اینترنت، برای مشترکان همراه اول با شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۳*۱۰۰* و برای مشترکان ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۲*۳*۵۵۵* است.

از آنجا که یکی از مشکلات همیشگی کاربران تلفن‌های همراه که گاهی بار مالی زیادی برای آنها تحمیل می‌کند، قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، رگولاتوری با هدف شفاف‌سازی، مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای کاربران، اپراتورها را ملزم کرده است این کدهای دستوری را ایجاد کنند.





منبع : ایسنا
نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد
نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد به قرار زیر است. امروز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی از امکان غیر فعال کردن مصرف اینترنت آزاد تلفن همراه خبر داد. 

به گزارش راهبرد معاصر غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد از طریق کدهای دستوری اعلام شده است و مشترکان همراه اول و ایرانسل با شماره گیری کدهای دستوری مشخصی می توانند مصرف اینترنت آزاد خود را غیر فعال کنند. مصرف اینترنت پس از اتهام بسته های انترنتی همواره یکی از مشکلات مشترکان تلفن همراه بود چرا باعث بار مالی زیادی  می شد. این تصمیم جدید رگلاتوری به دلیل جلوگیری از مصرف اینترنت و با تعرفه ازاد بود تا این بار مالی به مردم تحمیل نشود .


هزینه اینترنت آزاد

هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه می‌شود، در صورتی‌که در بسته‌های اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳۰۰۰ تومان است، در این صورت اگر مشترکی بسته اینترنتی خریداری نکند و به صورت آزاد از اینترنت همراه خود استفاده کند، در هزینه‌های سیم‌کارتش اختلاف قیمت بسیاری به وجود می‌آید.

نحوه غیر فعال کرده مصرف اینترنت آزاد در همراه اول

مشترکان  همراه اول از این به بعد می توانند با شماره گیری کد دستوری #113*100* مصرف اینترنت ازاد خط تلفن همراه خود را غیر فعال کنند.

پس از شماره گیری این دستور این پیغام به شما ارسال می شود که نتیجه درخواست از طریق پیامک ارسال خواهد شد.

نتیجه درخواست به شماره همراه شما ارسال می شود.

غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد


نحوه غیر فعال کرده مصرف اینترنت در ایرانسل

مشترکان تلفن ایرانسل هم می توانند با شماره گیری #3*2*3*555* می توانند مصرف اینترنت آزاد خود را غیر فعال کنند.

غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد

سپس عدد 1 را ارسال کنید.

طرح کنترل مصرف آزاد دیتا در ایرانسل

با فعال سازی این طرح از طریق شماره گیری کد #۳*۲*۳*۵۵۵* این امکان برای مشترکان خدمات اینترنت همراه ایرانسل فراهم شده تا پس از پایان اعتبار زمانی و یا حجمی بسته اینترنت همراه خود، به صورت خودکار وارد طرح مصرف آزاد نشوند. بر این اساس، دسترسی مشترک به خدمات دیتا پس از پایان اعتبار زمانی و یا حجمی بسته اینترنت متوقف شده و مشترک هزینه اضافی بابت استفاده از طرح مصرف آزاد نمی پردازد.

پایان بسته و قطع موقت دسترسی به اینترنت از طریق پیامک به اطلاع مشترک میرسد و در صورت تمایل وی به ادامه مصرف دیتا، به آسانی می‌تواند نسبت به خرید یک بسته جدید و یا تمدید بسته فعلی خود اقدام کند و یا با شماره گیری کد #۴*۳*۵۵۵* و غیرفعال سازی طرح کنترل مصرف آزاد دیتا، از خدمات اینترنت همراه نسل دو، سه و یا چهار ایرانسل به صورت مصرف آزاد استفاده کند.

پیش از این، استعلام و اعلام پایان اعتبار حجمی و زمانی بسته های اینترنت همراه ایرانسل از طریق پیامک، کددستوری و نرم افزار کاربردی «ایرانسل من» برای مشترکان فراهم شده بود.

براین اساس، رو به اتمام بودن حجم بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل برای کاربران خدمات اینترنت همراه نسل دو، سه و چهار، از طریق پیامک طی دو نوبت به آنها اطلاع رسانی می‌شود. آغاز محاسبه تعرفه خدمات اینترنت همراه مشترکان سیم کارت‌های دائمی نیز بر اساس «تعرفه مصرف آزاد» طی پیامکی به اطلاع این دسته از مشترکان می‌رسد.

ضمن آنکه میزان باقی مانده اعتبار حجمی و زمانی بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل، از طریق نرم افزار کاربردی «ایرانسل من» به صورت در لحظه برای مشترکان سیم کارت‌های دائمی و اعتباری قابل مشاهده است. همچنین، کنترل مصرف و شارژ حساب، تغییر طرح تعرفه، دریافت و پرداخت صورت حساب، فعالسازی بسته‌های افزایشی و ثبت و بازبینی رخدادها از دیگر کاربردهای این برنامه است که برای کاربران گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، iOS و جاوا قابل استفاده می باشد.

اطلاع از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل از طریق شماره گیری کد #۴*۱*۵۵۵* نیز در هر لحظه برای مشترکان سیم کارت‌های دائمی و اعتباری مقدور است. همچنین مشاهده باقی مانده اعتبار حجمی تمامی بسته‌های افزایشی و ترکیبی اینترنت با شماره گیری کد #۱۰*۱۴۱* برای مشترکان سیم کارت‌های اعتباری ممکن می‌باشد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات و تنظیمات لازم برای استفاده از بستر اینترنت همراه مبتنی بر نسل ۲، ۳ و ۴، تعرفه‌ها و بسته‌های افزایشی اینترنت همراه، بررسی قابلیت 3G و 4G گوشی، مناطق تحت پوشش و مودم‌های ایرانسل از طریق صفحه اینترنت همراه ایرانسل قابل مشاهده است.

در حال حاضر شبکه 3G ایرانسل در بیش از ۳۰۰ شهر و دهستان و شبکه 4G/LTE ایرانسل در بیش از ۶۰ شهر کشور راه‌اندازی شده است.
منترل مصرف اینترنت آزاد در شاتل

شاتل موبایل برای نخستین بار در ایران و با هدف کاهش پیچیدگی‌های انتخاب بسته و عدم تحمیل هزینه اینترنت مصرف آزاد، امکان استفاده از تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه را برای مشترکین بسته‌های آغازین خود فراهم کرده است.

بر این اساس، در صورتیکه شما دارای یکی از بسته‌های آغازین (بجز بسته آغازین پایه) بصورت فعال باشید، با تمام شدن حجم اینترنت بسته آغازین خود و پیش از تمدید خودکار دوره بسته آغازین، می‌توانید مابقی ترافیک اینترنت مورد نیاز خود را تا پایان دوره بسته آغازین به صورت آزاد و بدون نیاز به خرید بسته مجدد با تعرفه ویژه ۰.۰۷۵ ریال به ازای هر کیلوبایت یا به عبارتی ۷۸.۶۵۰ ریال به ازای هر گیگابایت (بجای ۶.۰ ریال به ازای هر کیلوبایت معادل ۶۲۹.۱۴۵ ریال برای هر گیگابایت) مصرف کنید.

تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراهاین سرویس با اتمام حجم اینترنت پیش از اتمام اعتبار زمانی بسته به صورت خودکار فعال می‌شود و در صورتی که مشترک آگاهانه یا به صورت اتفاقی در حال استفاده از اینترنت آزاد باشد، نرخ آن با تعرفه ویژه محاسبه خواهد شد.