مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: درمان کیست مویی با دارو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یکی از بیماری‌های مقعدی دردناک که امروزه افراد زیادی را به خود دچار کرده است سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی است. کیست مویی بیش‌تر در افراد پرمو با تحرک کم ظاهر می‌شود. درمان کیست مویی می‌تواند به روش‌های گوناگونی انجام شود که تشخیص روش مناسب نیز کاملاً به نظر پزشک متخصص بستگی خواهد داشت. سینوس پیلونیدال در صورت درمان نادرست ممکن است عود کرده و درد زیادی برای بیمار به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم درباره درمان کیست مویی با دارو صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

کیست مویی چیست و چرا ایجاد می‌شود
کیست مویی که به آن سینوس پیلونیدال نیز گفته می‌شود، به کیست‌های نابهنجاری بر روی پوست گفته می‌شود که حاوی خرده‌های پوست، مو، و عفونت است. این کیست معمولاً در قسمت انتهایی ستون فقرات ایجاد می‌شود. کیست مویی زمانی ایجاد می‌شود که مو به داخل پوست برگردد. سینوس پیلونیدال در ابتدا عفونی نیست، اما اگر به سرعت درمان نشود می‌تواند به صورت یک توده عفونی و دردناک درآید. این بیماری معمولاً در مردان بیش‌تر از زنان ظهور می‌کند. علاوه بر این اگر در طول روز تحرک کافی نداشته باشید، بیش‌تر در معرض این بیماری خواهید بود. جدا از این موارد، شرایط ژنتیکی نیز می‌توانند تاثیر زیادی در ابتلا به کیست مویی داشته باشند.

برای اینکه شانس خود در ابتلا به این بیماری را کاهش دهید، بهتر است از نشستن بیش از حد خودداری کرده و تحرک داشته باشید؛ و همچنین در صورت داشتن اضافه وزن آن را کاهش دهید. علاوه بر این باید به رعایت نظافت و زدودن موهای زائد نیز توجه داشته باشید. به ویژه اگر پیش‌تر به کیست بیماری دچار شده‌اید، باید موهای زائد موجود در محدوده مورد نظر را به صورت مداوم با استفاده از شیوه‌های صحیح از بین ببرید.

درمان کیست مویی با دارو

گاهی با توجه به پیشرفت بیماری و شرایط بیمار می‌توان از داروهای مناسب برای درمان سینوس پیلونیدال استفاده کرد. البته بهتر است اشاره کنیم که کیست مویی را نمی‌توان به صورت کاملاً قطعی با دارو درمان کرد؛ اما می‌توان با استفاده از داروهای مناسب علائم مربوط به این بیماری را تا میزان زیادی کنترل کرد.

اگر کیست مویی در مراحل ابتدایی باشد و عفونت آن کم باشد، استفاده از دارو نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. اگر علائم کیست مویی و عفونت آن کم باشد، به احتمال زیاد می‌‌توان آن را با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد؛ اما اگر عفونت شدید باشد باید آن کیست را به طور کامل برداشته و حذف کرد، که این کار نیز با استفاده از جراحی انجام می‌شود. اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد، می‌توانید از داروها و درمان خانگی کیست مویی مانند سیر، عسل، عصاره درخت چای، زردچوبه، و… استفاده کنید.

بهتر است برای استفاده از هر دارویی با دکتر پروانه منصوری مشورت کرده و طبق تجویز وی عمل کنید تا شرایط بیماری را شدیدتر نکنید. برخی از داروهایی که ممکن است برای درمان کیست مویی از آن‌ها استفاده شود عبارت است از:

فنل

فنل یکی از معمول‌ترین داروهایی است که ممکن است برای درمان کیست مویی از آن استفاده شود. تزریق داروی فنل می‌تواند علاوه بر درمان کیست مویی، آبسه‌های شدید و مزمن را نیز درمان کند. برای درمان کیست مویی با داروی فنل، باید مقداری از آن را درون سینوس مویی تزریق کرد. ممکن است در مراحل بعدی نیاز به تزریق مجدد آن نیز باشد. بهتر است اشاره کنیم که تزریق فنل ممکن است در مواردی موجب التهاب بیش‌تر و یا عود بیماری شود؛ به همین دلیل در چنین شرایطی معمولاً بیماران به مدت یه شب در بیمارستان بستری می‌شوند.
آنتی‌بیوتیک
معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش التهاب کیست مویی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که داروی آنتی‌بیوتیک نمی‌توانید سینوس پیلونیدال را به طور کامل و قطعی درمان کند. معمولاً از این دارو پیش از عمل کیست مویی استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که پیش از عمل از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند، با میزان عود کم‌تری مواجه شدند.

فیبرین
گزینه دیگری که ممکن است در درمان کیست مویی با دارو با آن مواجه شوید چسب فیبرین است. این روش درد و خطر بسیار کم‌تری برای بیماری به همراه دارد. تزریق این دارو نیز باید تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود. بیمار می‌توان حدود دو روز پس از تزریق این دارو به کارهای روزمره خود برگردد. معمولاً استفاده از این روش برای درمان کیست مویی در کودکان استفاده می‌شود. این دارو مزایای زیادی داشته و رضایت بسیاری از بیماران را به خود جلب کرده است.
https://bita.clinic/