مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دنبال شوهر متدین میگردم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
باران: سلام جناب پاسخگو

من دختري مومن و محجبه هستم كه دنبال شوهر خوب و متديني مي باشم ولي نميدانم چه ملاك هايي رو بايد مد نظر داشته باشم تا در آينده به مشكلي برنخورم.لطف مي كنيد راهنماييم كنيد؟
با سلام و عرض احترام
خدمت شما عرض كنم كه براي هر شخصي ممكن است ملاك هاي محتلفي باشد و روحيه افراد با يكديگر فرق دارند لذا به صورت ريز و جزئي نمي توان ملاك هايي رو ذكر كرد.مثلا شرايط محيط شما و يا خانواده شما ،وضعيت فرهنگي شما و يا درسي شما و...همگي ملاك هاي خاصي رو مي طلبند.
اما يكسري ملاك هاي كلي هست كه هر دختر مومني مي تواند آنها رو مد نظر داشته باشد كه با دقت در آنها ان شالله انتخاب و ازدواج درستي رو داشته باشد كه بنده مختصر عرض ميكنم:
1- تدیّن. بزرگ‏ترین ویژگی یک همسر مناسب این است که متدیّن باشد و به خدا، پیامبر(ص) امام(ع)، معاد و تمام آن چه پیامبر(ص) از طرف خدا برای سعادت بشر آورده ایمان داشته باشد. حلال خدا را حلال و حرام او را حرام بداند.
2- حسن خلق. از ویژگیهای مهم ،خوش اخلاق بودن همسر است، اگر شوهری بهترین خانه، ماشین، لباس، قیافه، و بیشترین پول را داشته باشد، اما بداخلاق و خشن باشد، تمام افراد خانواده ناراحت خواهند بود، به طوری که آرزو میکنند روی خاک بنشینند و پست‏ترین لباس‏ها را بپوشند و بدترین غذاها را بخورند، اما در خانه گرفتار خشونت و بدزبانی بداخلاقی نباشند. رسول خدا(ص) فرمودند: کسی که به خواستگاری شما آمده اگر اخلاق و دینش مورد پسند باشد، با او ازدواج کنید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.(1)
در حدیث دیگر فرمودند: "علیک بذات الدّین؛ بر تو باد که همسر دین داری بگیری".(2) نقل است حضرت رضا(ع) در پاسخ کسی که پرسیده بود شخص بداخلاقی برای خواستگاری دختر آمده چه کنم، دختر به او بدهم یا نه؟ فرمودند: "لا تزوّجحه ان کان سیّی الخلق؛ اگر بد اخلاق است دختر به او نده".(3)
3- شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی). رسول خدا(ص) فرمودند: در خانواده شایسته ازدواج کنید، زیرا عرق "نطفه و ژن‏ها" تأثیر میگذارد.(4)
4- سلامتی جسمی و روحی. منظور از سلامتی جسمی و روحی، عاری بودن همسر از بیماریها، نقص‏ها و معلولیت‏های جسمی و روحی عمیق و غیر قابل درمان و تحمل است
با توجه به مطالب فوق، سعی شود در انتخاب شوهر حالت وسواسی پیدا نشود، همین که جوان متدین، خوش اخلاق و خانواده داری به خواستگاری آمد، رضایت به ازدواج دهید؛ ولو این که هنوز کارمند، یا حقوق بگیر هم نباشد. خدا را رازق بدانید، چرا که او متعهّد شده روزی بندگان صالح و پرتلاش خود را برساند. به قول معروف: هر آن کس که دندان دهد نان دهد. پیامبر اکر(ص) فرمودند: هر کسی از ترس هزینه زندگی ازدواج را ترک کند، از ما نیست.(5)
و به قول شاعر: غم روزی مخور، بر هم مزن اوراق دفتر را که قبل از طفل، ایزد پر کند پستان مادر را قال رسول اللَّه:"اذا جاءکم من ترضون خلقه و دینه فزوّجوه الاّ تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر
خواهر خوبم سفارش میکنیم ارتباط خود را با خدا و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مخصوصاً حضرت زهرا(ع) محکم کنید و به آینده امیدوار باشید. هر گونه ترس و وحشت از آینده از دل خود بیرون کنید و در امر ازدواج هم زیاد سخت گیرد نباشید.
در این لینک کتاب خوبی هست که برای مطالعه خوب است.
لینک کتاب
پی نوشت‏ها:
1. وسائل الشیعه، ج 14، ص 51، قال رسول اللَّه: "اذا جاء کم من ترضون خلقه و دینه فروجوه إلاّ تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر".
2. وسائل الشیعه، ج 14، ص 30.
3. علی اکبر مضاهری، جوانان و انتخاب همسر، ص 112.
4. مکارم الاخلاق.
5. کنز العمال، ج 16، ص 279، شماره حدیث 44460.
باز هم سوالي بود در خدمتم.
  موفق باشيد