مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: به خواستگارم علاقه مند نیستم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فردي به خواستگاري ام آمده كه به او هيچ علاقه اي ندارم. داراي بيماري پوستي (برص) مي باشد و نيز خسيس بوده و پدرش اخلاق تندي دارد و روي خانواده اش دست بلند مي كند. لطفاً مرا راهنمايي كنيد.
با سلام و ادب
خواهر گرامي! طبق تعريف و توصيف شما از فرد مورد نظر و به دلايل ذكر شده در نامه، از دادن پاسخ مثبت به ايشان خودداري كنيد. خوب است به نكات ذيل توجه كافي داشته باشيد، زيرا زندگي مشترك ريسك پذير نيست:
1_ فردي كه مورد علاقة شما نيست، از دائرة انتخابتان خارج است. عامل اساسي موفقيت در زندگي، علاقة زن و شوهر به يكديگر است.
2_ او در خانواده اي رشد كرده كه "پدر" عصبي و "دست بزن" دارد. معمولاً چنين خصوصيتي قابل سرايت به فرزندان است. البته ممكن است فرزند از خصوصيت ناشايست پدر درس عبرت بگيرد و بر خلافش رفتار كند وي اين نكته مورد توجه باشد كه اخلاق، قوام خانواده و جامعه است و واكنش هاي عصبي، يكي از بزرگ ترين آفت ها براي فروپاشي نظام خانواده مي باشد. زندگي با چنين وضعي هرگز روي آرامش را نخواهد ديد، از طرف ديگر، تغيير خصوصيات اخلاقي (كه نماد ماندگار هر فرد هستند) اگر نگوييم محال است، بسيار مشكل خواهد بود.
اگر شخصي داراي كمالات معنوي باشد، اما از اخلاق حسنه برخوردار نباشد، زندگي مشترك با چنين فردي بسيار مشكل خواهد بود و اگر ايمان و اخلاق با هم باشند،‌ بسيار خوب است.
3_ مشكل ديگر اين كه خواستگار شما داراي بيماري پيسي( برص) است. حتماً مي دانيد اگر شخصي بعد از عقد بفهمد كه همسرش دچار بيماري پيسي و برص است، مي تواند عقد را به هم بزند. اهميت بيماري برص تا به اين حدّ است كه موجب به هم زدن عقد و علقه اي مي شود كه به سادگي از هم گسستني نيست.
براي دست يافتن به توضيح مسئله، مي توانيد به رساله هاي عمليه علما و مراجع در بحث نكاح و عيب هايي كه مي توان به خاطر آن ها عقد را به هم زد مراجعه كنيد. در ضمن معمولاً بيماري هاي پوستي خاص درمان پذير نيستند.
توصية ما: در حال حاضر در انتخاب فرد مجبور نيستيد، امّا گر به هر دليل فردي را براي زندگي در نظر گرفتيد، آن موقع مجبور به زندگي كردن با او خواهيد بود و گرفتن طلاق كار آساني نيست و حتماً تبعاتي در پي دارد. غرض از پاسخ نامه نا اميد كردن شما نيست، بلكه چنين پاسخي تأييد دلايل مطرح شده در نامة شما است. هيچ گاه زير اجبار و فشار اين و آن به زندگي با شخصي كه مورد علاقة شما نيست و از طرفي داراي معايب است، تن ندهيد.
سه شرط اخلاقّ، ايمان و اصالت خانوادگي از شرط هاي اصلي انتخاب شريك زندگي است كه در اولويت قرار دارد. تا وقتي كه نسبت به سلامت ايشان اطمينان پيدا نكرده ايد جواب مثبت ندهيد و زود تصميم نگيرد وضع خوب مالي ايشان هرگز ملاك گزينش همسر محسوب نمي شود. اگر همچنان دلهره داريد با قاطعيت پاسخ منفي دهيد.
واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي