مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: استرس و راستی آزمایی خواستگار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام حاج آقا خداقوت بهتون میگم
حاج آقا قراره اگر خدا بخواد برام خواستگار بیاد،من خیلی استرس دارم و به حدی اضطراب دارم که تنم و دستام میلرزه.
 حاج آقا میشه لطف کنید راهنماییم کنید که چه کنم که بتونم روز خواستگاری از استرسم کم کنم، در ضمن چطور بفهمم که خواستگارم مومن هست و نماز و روزه و خمس براش مهمه آخه اگر همینطوری ازش بپرسم که شاید راستشو بهم نگه
خیلی ممنونم
سلام و عرض ادب
خوب به سلامتي ان شالله.
بزرگوار هيچ جاي اضطراب و نگراني نيست و شما با دقت و تمركز مي توانيد بهترين خواستگاري و انتخاب رو داشته باشيد.چند نكته اي كه در اين زمينه لازم است دقت شود رو مختصرا عرض ميكنم و ان شالله دقت كافي رو داشته باشيد:
1.در ابتدا به اين مسئله دقت كنيد كه اين يك امري است كه هر چقدر با اعتماد به نفس  و آرامش بيشتر صورت بگيرد آينده بهتري خواهيد داشت و يك عمر زندگي آرام و خوشي رو ان شالله در پيش ميگيريد.
2. نكته بعدي اينكه قبل خواستگاري به نحوه خواستگاري و اينكه چه سوالاتي بايد بپرسيد تسلط داشته باشيد كه در پستي مجزا اين سوالات رو ذكر خواهم كرد و اينكه چه ملاك هايي از شوهر آينده خود انتظار داريد و با اين ديد آماده خواستگاري شويد كه اين تسلط اضطراب رو كاهش مي دهد.
3. در اين زمينه حتما با دوستانتون كه تجربه دارند و خواستگار اومده براشون حتما صحبت كنيد و از نحوه و چگونگي آن سوال كنيد كه اين امر باعث مي شود شما هم از چگونگي اين كار آگاهي داشته باشيد و با احاطه بيشتر آماده خواستگاري شويد.
4.قبل از خواستگاري هم سعي كنيد ادعيه و اذكار رو بر لب داشته باشيد الا بذكر الله تطمئن القلوب .اين ذكر و ادعيه آرامش رو به شما مي دهند.
5. اگر بتوانيد قبل از اينكه خواستگار اومد،ملاك هايي كه مد نظر داريد رو ببينيد او دارد يا نه،عالي مي شود.مثلا مومن هست يا نه؟خانواده ايده آلي  كه مد نظر داريد هستند يا نه؟ و...
6. بدانيد كه اضطراب و عدم دقت در خواستگاري باعث يك عمر پشيماني خواهد شد و ضربه سنگيني به شما خواهد زد لذا با آرامش تمام خود را آماده كنيد و بدانيد و به خود بفهمانيد كه مي توانيد با آرامش تمام اين خواستگاري صورت بگيرد.
در زمينه ملاك براي انتخاب شوهر خوب و مومن هم به اين پست رجوع كنيد كامل توضييح دادم:
ملاك هايي براي انتخاب شوهر مومن!!
آيا ملاك هايي كه گذاشتم براي همسرم غلط است؟
باز هم سوالي بود در خدمتم.
                      موفق باشيد.
1. افکار تحقیر کننده را از خود دور کنید. به این بیندیشید که فرد مقابل در شرایط شما قرار دارد؛ او نیز مضطرب است و نگران. او هیچ برتری بر شما ندارد و شما نباید از رویارویی با او بترسید.
۲. تمرین کنید که در برابر دیگران احساس ضعف نکنید و به خود ارزش قائل باشید.
۳. باید سعی کنید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید که این کار با توجه به توانمندی ها و قابلیت ها و کوچک شمردن نقاط ضعف و عدم توجه به آنها امکان پذیر است.
۴. جدولی تهیه کنید و نقاط قوت خود را در آن بنویسید. این امر به بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس شما کمک شایانی می کند.
۵. در انجام رفتارهاى اجتماعى کوچک و در محیط هاى دیگر که بیشتر احساس راحتى مى کنید، فعال باشید. در جلسات مختلف شرکت کنید و فعال باشید. این کار را از کم شروع کنید و برای شروع فعالیت هایی را انتخاب کنید که می دانید از عهده آنها بر می آیید.
۶. با افراد فعال و پر تحرکى که احساس خجالت نمى کنند، بیشتر مأنوس باشید و از خجالتى ها فاصله بگیرید.
۷. دوستانی انتخاب کنید که شما را تأیید کنند نه تحقیر تا عزت نفس تان بالا رود.
۸. از جمله‌های با فاعل «من» بهره بگیرید. این مهارت، به اشخاص می‌آموزد که خود انگیختگی بیشتری داشته باشند و احساساتشان را با راحتی بیشتری بیان کنند؛ همچنین به اشخاص امکان می‌دهد که احساسات خود را سرکوب نکنند. بهره‌گیری از فاعل «من» در جمله‌ها، اشخاص را تشویق می‌کند تا صاحب اندیشه، احساسات، عقاید، ادراکات و باورهای خود باشند.
۹. رفتار قاطعانه را تمرین کنید. نیاز به قاطعیت آن‌گاه مطرح می‌شود که مسئله تماس با دیگران در کار است. اشخاص در روابط خود با دیگران، از روش‌های رفتاری گوناگونی چون رفتار انفعالی، رفتار با قاطعیت و رفتار پرخاشگرانه، بهره می‌گیرند بهترین سبک رفتار، رفتار قاطعانه است که در آن، شخص، عقاید و احساسات خود را با رعایت اصل احترام به دیگران و ملاحظه حقوق آنها ابراز کرده و از حق و حقوق خود دفاع می نماید؛ البته افراد با سبک برخورد قاطعانه همان طوری که برای باورها و احساسات خود ارزش قایلند، شکیبا بوده و به احساسات دیگران نیز بها می‌دهند.
۱۰. تلاش کنید که در کارهاى اجتماعى در محیط خانه، مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازى هاى دسته جمعى شرکت کنید و نقش فعالى را بپذیرید.
۱۱. موفقیت های خود در زمینه های مختلف را تشویق نمایید. خود را تحسین کنید و به خود جایزه دهید؛ این جایزه می تواند دیدن یک فیلم یا یک گردش و تفریح باشد.
۱۲. در برابر آینه ایستاده، جلوه هاى رفتارى خوشایند، حالات بدنى و برداشت هاى مثبتى که از وضعیت ظاهرى خود دارید، یادداشت کنید و روزى چند بار با صداى بلند بخوانید، مانند این جمله: «من خوش تیپ و قامت هستم» و ...
۱۳. فهرستى از ده لغت یا عبارت - که بیانگر ویژگى هاى مثبت شخصیت شما است - تهیه کنید و روزى چند بار آنها را در قالب جمله کاملى بخوانید ؛ مثلاً بگویید: «من باهوش هستم» و... .
۱۴. هرگز خود را سرزنش نکنید.
۱۵. خود را با دیگران مقایسه نکنید. هرگز خود یا موفقیت هاتان را با دیگران مقایسه نکنید. همواره به رقابت با خویش بپردازید؛ زیرا هر کس از شرایط و امکانات خاص خود برخوردار است.
*** در پایان نکاتی راجع به جلسه خواستگاری و حفظ آرامش در این جلسه را نیز یادآور می شویم :
- قبل از این که در مقابل خواستگار قرار گیرید به خودتان تلقین کنید که «مى توانم در مقابل او صحبت کنم».
- به نظر می رسد که عمده مشکل شما زمانی است که با پسر می خواهید صحبت کنید، ولکن اگر در صحبت در جمع نیز مشکل دارید، خوب است که از فردی سرزبان دار کمک بگیرید؛ یعنی چنین فردی در جلسه خواستگاری باشد تا در پاسخ دادن به شما کمک کند و در مواقع لزوم بجای شما پاسخ دهد و توضیحاتی بدهد تا از پاسخ ندادن شما، سوء تفاهم بوجود نیاید.
- قبل از جلسه خواستگاری وضو بگیرید، دو رکعت نماز بخوانید و از خداوند کمک بخواهید.
- قبلاً مطلبى را که مى خواهید در مقابل خواستگار بزنید را چندین بار در مقابل آینه تکرار کنید و فرض کنید که در مقابل شما خواستگار حضور دارد.
- وقتى حالت اضطراب پیدا مى کنید سعى کنید همه ماهیچه هاى بدنتان را آرام و شل کنید.
- هنگامی که دچار مشکل می شوید و در جلسه خواستگاری احساس اضطراب و استرس می کنید، چند نفس عمیق می تواند به شما آرامش ببخشد تا در پرتو آن بتوانید بدون عجله و هول کردن و بر اساس فکر صحبت کنید و رفتار نمایید. فقط باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان عجله نکنید.
- چنانچه در جلسه خواستگاری دچار اضطراب زیاد شدید، صادقانه به فرد مقابل بگویید که من مضطرب شده ام. این کار اضطراب شما را به یکباره کم می کند. شما می توانید از او خواهش کنید که برای کاهش اضطرابتان سوالش را روی برگه بنویسد و شما هم بصورت کتبی پاسخش را بدهید.
- سکوت در هنگام اضطراب: هنگامی که اضطراب شما را فراگرفته است اقدام به کاری نکنید ۱۰ ثانیه سکوت نمایید و تمرکز کنید تا رفتاری همراه با آرامش و درست از خودتان بروز دهید.
- در هنگام اضطراب نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهنتان را از افکار منفی دور کنید و به چیزهای خوب فکر کنید.
- به خود تلقین کنید که هیچ اتفاقی نیفتاده و قرار نیست که اتفاقی بیفتد و من از پس مشکل بر می آیم و دلیلی وجود ندارد که نتوانم در جلسه خواستگاری صحبت کنم.
- یکی از تمرین ها این است که قبل از جلسه خواستگاری صحبت های تان را تمرین کنید؛ مثلاً جلوی آینه بایستید و آنچه باید در جلسه بگویید را تمرین کنید.
- یکی از تمرین های مؤثر در رابطه با استرس در روابط اجتماعی، تمرین موقعیت اجتماعی می باشد؛ یعنی بر فرض، دوستتان نقش خواستگار و شما نقش خودتان را بازی می کنید و تمام آنچه در موقعیت واقعی قرار است که به خواستگار بزنید را تمرین می کنید و ارزیابی از رفتارهای خودتان به دست می آورید.
- یکی دیگر از تکنیکهایی که روانشناسان برای موقعیت های مشابه تجویز می کنند، استفاده از تکنیک «کاورت کاندیشنینگ» یا شرطی سازی نهانی است به این ترتیب که یک ماه، هر روز سی یا بیست دقیقه در جای ساکتی بنشینید؛ چشمان خود را ببندید و تصور کنید که برایتان خواستگار آمده و با کمال آرامش از او سوال کنید و به او پاسخ دهید.
- سعی کنید در انجام اعمال عبادی مثل نماز اول وقت سستی به خرج ندهید. موفقیت و روحیه معنوی و عزت نفس با نزدیک شدن به خدا برای انسان حاصل می گردد.
- در همه کارها به خداوند متعال توکل کنید. افرادی که پیوسته به یاد خدا هستند و به عظمت او ایمان دارند، نه هرگز از بیم تحقیر و سرزنش دیگران عرصه را خالی می‌کنند و نه هیچگاه به کبر و خود بزرگ بینی دچار می‌شوند.
- بالا بردن عزت نفس لازمه تمرین مداوم است بنابر این شما باید با جدیت این تمرین ها را برای مدتی انجام دهید و تنها دانستن اینها و عمل نکردن به آنها کمکی به شما نخواهد کرد.