مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: نام کتاب حضرت ابراهیم و حضرت نوح
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام خسته نباشید
ببخشید من یه سوال دارم كه اگه جواب بدید ممنون میشم.
اسم كتاب حضرت نوح و حضرات ابراهیم چیه؟؟؟من فقط صحف رو پیدا كردم كه صحف هم معنای نوشته را میدهد نه اسم خود كتاب.
سلام دوست عزیز
در مورد سوال شما عرض کنم که نام كتاب حضرت نوح براساس روایات اسلامی تصریحاً بیان نشده است و در قرآن نیز از نام كتاب آن پیامبر عظیم الشأن سخنی نیامده است.
اینكه گفته شده نام كتاب نوح را صحف می گویند در حالیكه چنین چیزی وجود ندارد.
صحف درباره نام كتاب آسمانی حضرت ابراهیم شهرت دارد كه نام اختصاصی كتاب آن حضرت نیست چنانكه در قرآن از كتاب موسی و به بخش هایی از تورات با نام صحف یاد شده است.(1)
مرحوم علامه طباطبائی در المیزان می فرماید: كلمه صحف جمع صحیفه است كه به معنای هر چیزیست كه در آن می نویسند (از قبیل كاغذ و لوح های سنگی و فلزی و امثال آن و در كلام خدا نیز به اجزائی از كتب آسمانی صحف اطلاق شده.)(2)چنانكه قرآن چنين مي فرمايد: «إِنَّ هذا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولي صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسي»(3) همانا اين حقيقت كه (آخرت بهتر و جاويدان و ابدي است) در كتاب پيامبران پيشين نيز آمده همانطوريكه در قرآن اين خبر به مردم مي رسد. در كتاب ابراهيم و موسي نيز آمده است. بر اساس اين آيه، صحف به كتابهاي تمام پيامبران گفته مي شود و نام كتاب خاص نيست. يا در آيه ديگر درباره كتابهاي آسماني پيامبران چنين ياد شده: «أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ ما فِي الصُّحُفِ الْأُولي»(4)
«لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسي» در اين آيه از تورات با نام صحف ياد كرده است.
يا در آيه: «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً»(5) كه از قرآن به نام صحف ياد شده است، بنابراين قرآن نيز يكي از صحف پاك خداوند است كه به انبياء نازل شده. چنانكه به تورات هم صحف گفته شده و هم الواح و بنابر نقل الميزان امام صادق فرموده است كه تمامي آن صحف ما محفوظ است، و پيامبر به ابوذر فرموده... خداوند صد و چهار كتاب نازل فرموده كه ده صحيفه از آن بر آدم و پنجاه صحيفه بر شعيب و سي صحيفه بر ادريس و ده صحيفه بر ابراهيم و چهار صحيفه باقي تورات و انجيل و زبور و فرقان است.(6)
از آنچه تحقيق شد به اين نتيجه مي توان رسيد كه تمامي انبياي الهي داراي كتاب آسماني بودند و حضرت نوح نيز داراي كتاب بود، اما نام كتاب آن حضرت، صحف نبود بلكه صحف نام مشترك براي تمامي كتابهاي پيامبران است يا به قسمتهايي از كتابهاي مقدس آسماني صحف گفته شده است.
موفق باشید.
1. اعلي/18.
2. ر.ك. طباطبائي، محمدحسين، الميزان، ترجمه محمدباقر موسوي همداني، تهران، اميركبير و رجاء، چاپ چهارم، 1370، ج20، ص776.
3. اعلي/17 و 18.
4. طه/133.
5. بينه/2.
6. ر.ك. علامه طباطبائي، پيشين، ج20، ص638.