مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: گرایش جنسی و سیاسی شما از روی عکس تان مشخص است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در دنیای امروز دیگر واقعا رنگ رخساره، از سر درون شما پرده برمی‌دارد.
داستان از این قرار است که مایکل کوزینسکی مقاله‌ای در نشریه نیچر منتشر کرده و در آن مدعی شده که با دقتی خوب می‌تواند تنها از روی ظاهر اشخاص متوجه گرایشات سیاسی عمده آنها بشود!
اگر یادتان باشد در سال ۲۰۱۷ همین پژوهشگر مقاله‌ای منتشر کرده بود و در آن نوشته بود که چگونه توانسته از روی چهره اشخاص پی به گرایشات جنسی آنها ببرد.
مطالعه جدید او از سپتامبر سال ۲۰۱۷ شروع شد. او عکس پروفایل اشخاص را از یک سرویس دیتینگ آنلاین برداشت و علاوه بر آن از اطلاعات پروفایل کاربران فیس بوکی را که از اپلیکیشن MyPersonality استفاده کرده بودند، استفاده کرد.
در گام بعدی او از یک الگورینم کدباز تشخیص چهره بهره برد و در چهره‌ها دو هزار ویژگی فیزیکی و ظاهری را شناسایی کرد.
همه این اطلاعات را به خورد یک الگوریتم هوش مصنوعی داد تا الگویی بین ظاهر چهره و سوگیری سیاسی افراد ایجاد کند.
به گفته کوزینسکی، الگورینم او با دقت ۷۲ درصد می‌تواند پیشبینی کند که یک شخص مشرب سیاسی لیبرال یا محافظه‌کار دارد.
خب، در برخی کشورها شاید آسان باشد که از روی چهره و نحوه اصلاح موی سر و صورت و حتی عینک و لباس و اکسسوری‌های یک شخص پی به سوگیری سیاسی او برد. اما در کشورهایی هم موضوع به این سادگی‌ها نیست!
بعضی از یافته‌های او در مطالعه جالب هستند. مثلا او دریافته کسانی که کسانی که لیبرال هستند بیشتر احتمال دارد که مستقیم به دوربین نگاه کنند و یا حالت چهره نشاندهنده شگفتی و تعجب داشته باشند.
با توجه به استفاده از داده‌های بزرگ یا کلان داده‌ها، این تحقیق جالبی است. اما برخی هم منتقد این تحقیق هستند و می‌گویند که پژوهش او به دانش کاذب فیزوگنومی دامن می‌زند. یعنی اینکه شما بیایید و با قطعیت با چهره‌شناسی در مورد شخصیت افراد اظهار نظر کنید.
در فیزیوگنومی فراتر از حدس‌های ساده، از روی چهره قضاوت می‌شود که یک شخص ممکن است که دزد بانک، سیاستمدار و دانشمند باشد.
خب به باور من استفاده از چهره‌شناسی یا الگوریتم‌های هوشمند برای حدس‌های آماتوری و سرگرمی بد نیست. اما خطر این است که در آینده شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، تحقیقات ریزتری در همین سمت و سو انجام بدهند و نتیجه کارشان مثلا روی استخدام افراد تاثیر بگذارد.
به غیر از این ما خودمان می‌دانیم که به حکم تجربه، ذهن انسان‌های با تجربه و با فراست در طی دهه‌ها یاد می‌گیرد که چطور حدس‌های خوبی در مورد منش و شخصیت افراد با استفاده از چهره و تون گفتار و پوشش و نحوه راه رفتن و نشستن و نظایرش بدهد.
اما خود این افراد با تجربه می‌دانند که کارشان همیشه ضریب خطایی دارد و پیوسته، ذهنیت خود را اصلاح می‌کنند.