مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: زگیل تناسلی چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
احتمالا تاکنون بارها نام زگیل تناسلی را به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی شنیده باشید. اما زگیل تناسلی چیست و چگونه بوجود می‌آید؟ از آنجایی که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است، معمولا اغلب خانم‌ها در طول زندگی خود به یکی از انواع ویروس HPV که عامل زگیل تناسلی است، مبتلا می‌شوند. زگیل‌های تناسلی اشکال مختلفی دارند. در اغلب موارد اندازه آن‌ها آنقدر کوچک است که دیده نمی‌شوند و ممکن است فرد تا مدت‌ها از وجود آن‌ها بی‌خبر باشد. در برخی از افراد نیز ظاهری مشابه با گل‌کلم دارند.
زگیل تناسلی همان‌طور که از اسمش پیداست بر بافت مرطوب ناحیه تناسلی اثر می‌گذارد. ویروس پاپیلومای انسانی و یا HPV دارای سویه‌های مختلفی است که برخی از سویه‌های آن می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی شوند. اما علائم زگیل تناسلی چیست؟
علائم زگیل تناسلی
همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، زگیل تناسلی هم در آقایان و هم در زنان بروز می‌کند. خانم‌ها این زگیل‌ها را اغلب بر روی دیواره‌های واژن، روی فرج و یا ناحیه میان فرج و مقعد مشاهده می‌کنند. مردان نیز با دیدن زگیل‌هایی به رنگ پوست و یا مشابه با ظاهر گل‌کلم بر روی کیسه بیضه، مقعد و یا نوک آلت خود باید به ابتلای این ویروس مشکوک شوند. به عنوان برخی از علائم ابتلا به زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خونریزی در طی رابطه جنسی

  • احساس ناراحتی یا خارش در ناحیه تناسلی

  • تجمع چند زگیل در کنار یک دیگر که شکلی مشابه با گل‌کلم ایجاد می‌کنند.

  • بروز ورم‌هایی به رنگ پوست و یا خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی
گاهی این زگیل‌های تناسلی به دلیل اندازه کوچک با چشم دیده نمی‌شوند و فقط در صورت معاینه بالینی از سوی پزشک می‌توان پی به وجود آن‌ها برد.
راه‌های انتقال زگیل تناسلی
همان‌طور که در شروع مطلب هم اشاره کردیم، زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می‌شود. انتقال زگیل تناسلی در اغلب مواقع به دلایلی چون داشتن روابط جنسی متعدد و پرخطر است. اما زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. استفاده از تیغ آلوده، لباس زیر آلوده و رابطه دهانی نیز می‌تواند خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. یکی دیگر از محل‎‌های پیدایش زگیل‌های تناسلی در افراد سطح دهان و یا گلوی فرد است.
روش‌های انتقال زگیل تناسلی را می‌توان به صورت خلاصه اینگونه بیان کرد:
  • حتی با وجود استفاده از کاندوم هم احتمال ابتلا به این عارضه وجود دارد چراکه کاندوم تنها بخشی از ناحیه تناسلی را می‌پوشاند.

  • ممکن است زگیل تناسلی طی زایمان از مادر مبتلا به نوزاد منتقل شود.

  • انجام لیزر بدن و یا اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی امکان ابتلا را افزایش می‌دهد.
پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی
چگونه از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنیم؟ برقراری رابطه در چارچوب خانواده یکی از مهم‌ترین موارد پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی به شمار می‌رود. رابطه‌های جنسی ناسالم و پرخطر بدون استفاده از تجهیزات مراقبتی مانند کاندوم، ریسک ابتلا را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. همچنین برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه سعی کنید برای تراشیدن موهای ناحیه تناسلی از تیغ استفاده نکنید. در صورت ابتلا به زگیل تناسلی نیز از کندن زگیل‌ و دستکاری آن‌ها خودداری کنید و تنها زیر نظر دکتر پروانه منصوری از داروهای موضعی برای درمان استفاده کنید.
درمان زگیل تناسلی چیست
چه راه‌های درمانی برای رفع این عارضه وجود دارد؟ موضوعی که باید بدانید این است که هنوز درمان قطعی برای عامل زگیل تناسلی که همان HPV است وجود ندارد؛ اما زگیل تناسلی را می‌توان با کمک چندین روش از بین برد. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و رابطه جنسی محافظت شده یکی از امن‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی است.
استفاده از داروهای موضعی برای درمان زگیل تناسلی
یکی از شایع‌ترین شیوه‌های درمانی این عارضه، استفاده از داروهای موضعی است که پزشک تجویز می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف داروهای موضعی برای درمان این اختلال فقط و فقط باید با تایید پزشک باشد. برخی از افراد اقدام به خرید پماد و یا ژل‌هایی می‌کنند که تاثیری در درمان زگیل تناسلی ندارد؛ از همین‌رو توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از داروهایی که ممکن است پزشکتان برای شما تجویز کند عبارتنداز:
  • داروهای موضعی که به شکل محلول و یا کرم هستند. پودوفیلوتوکسین یکی از داروهایی است که به صورت کرم و یا اپلیکاتور به فروش می‌رسد.

  • کرم ایمی‌کیمود؛ کرمی که برای درمان زگیل‌های بزرگ معمولا نتایج خوبی به همراه دارد.

  • کرم تری کلرو استیک اسید
درمان به روش ابلیشن فیزیکی
علاوه بر درمان موضعی، یکی دیگر از راه‌های درمان زگیل تناسلی درمان از طریق شیوه‌هایی مانند لیزر است. در روش ابلیشن فیزیکی به شیوه‌های بیان شده در قسمت بعد زگیل تناسلی را از بین برده و درمان می‌کنند.
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر
از این شیوه برای جراحی زگیل‌هایی که در دسترس نیستند استفاده می‌شود. زگیل‌هایی که داخل مقعد و یا میزراه هستند با کمک لیزر سوزانده می‌شوند. این جراحی ممکن است با بیهوشی انجام شود و محل درمان معمولا تا چند هفته پس از جراحی دردناک است.
  • کرایوتراپی
در این روش پزشک زگیل را با کمک نیتروژن مایع منجمد می‌کند. فریز کردن زگیل تناسلی همانند لیزر کردن آن یکی دیگر از شیوه‌های رایج در درمان این عارضه به شمار می‌رود.
  • بریدن زگیل
یکی دیگر از شیوه‌های درمان زگیل تناسلی، بریدن این زگیل تحت یک عمل جراحی است؛ این شیوه معمولا برای از میان برداشتن زگیل‌های سخت به کار می‌رود.
  • الکتروسرجری
در این روش زگیل تناسلی را برای از بین بردن می‌سوزانند. پزشک ابتدا یک حلقه فلزی را دور زگیل می‌اندازد و سپس با برقراری جریان برق در حلقه، زگیل را از بین می‌برد. این عمل نیز مانند لیزر زگیل دردناک است و ممکن است با بیهوشی انجام شود.

https://bita.clinic/