مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: زیرسازی ساندویچ پانل چگونه انجام می‌شود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برای اجرا و پیاده سازی ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی، ابتدا باید زیرسازی یا شاسی کشی انجام شود. ویژگی‌های ساختاری و عایق بندی مناسبی که ساندویچ پانل‌ها دارند منجر به استفاده روزافزون آن‌ها از سوی پیمانکاران ساختمانی و جایگزین شدن این متریال با مصالح سنتی ساختمانی شده است. ساندویچ پانل کاربردهای بی‌شماری دارد و می‌توان از آن برای ساخت سازه‌های مختلفی چون سوله، کانکس و سردخانه استفاده کرد. همچنین برای عایق سازی سقف و دیواره‌های ساختمان‌ها نیز از این متریال پیش ساخته استفاده می‌شود.
نکته حائز اهمیت استفاده از نصابان حرفه‌ای برای پیاده سازی و زیرسازی ساندویچ پانل است. برای زیرسازی ابتدا از پروفیل‌های مختلف و با ابعاد استاندارد استفاده می‌شود و پس از آن می‌توان ساندویچ پانل‌ها را بر روی این زیرسازی و آهن کشی پیاده سازی کرد. ضخامت پروفیل مورد استفاده برای زیرسازی به عوامل متعددی بستگی دارد. ارتفاع پروژه و ضخامت ساندویچ پانل از مهم‌ترین این عوامل به شمار می‎روند.
برخی تصور می‌کنند زیرسازی ساندویچ پانل تنها برای پانل‌های دیواری مطرح است؛ درحالی‌که نصب ساندویچ پانل سقفی نیز نیاز به شاسی کشی دارد. در موقعیت‌های معدودی اگر دیواره‌ها کاملا صاف و بدون هیچ موجی باشند، می‌توان ساندویچ پانل‌ها را بدون زیرسازی و با کمک پیچ و رول پلاک نصب کرد. در طول متن به بررسی چگونگی زیرسازی ساندویچ پانل سقفی و دیواری به صورت جداگانه خواهیم پرداخت. تماشای ویدیوی نصب ساندویچ پانل دیواری و زیرسازی آن، کمک می‌کند تا با آگاهی از نکات و اصول کار فرایند زیرسازی و نصب بهتر انجام بگیرد. اما برای کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی باید از مجریان و نصابان زبده در این کار کمک بگیرید.
زیرسازی ساندویچ پانل چگونه انجام می‌شود؟
در فرایند نصب ساندویچ پانل، یکی از اقدامات لازم زیرسازی و آهن کشی است. انتخاب نوع آهنی که باید برای زیرسازی مورد استفاده قرار بگیرد و ضخامت این آهن به عوامل متعددی بستگی دارد. موقعیت جغرافیایی پروژه، ارتفاع سازه مورد نظر، ضخامت ورق‌های ساندویچ پانل، نوع و ضخامت لایه میانی یا لایه عایق این ساندویچ پانل همگی جزو مواردی هستند که ضخامت و نوع آهن مورد نیاز برای زیرسازی ساندویچ پانل را تعیین می‌کنند.
ممکن است از خود سوال کنید زیرسازی برای کدام دسته از ساندویچ پانل‌ها صورت می‌گیرد؟ سقفی یا دیواری؟ لازم است بدانید که منظور از زیر سازی ساندویچ پانل، عمدتا زیرسازی پانل‌های سقفی است اگرچه که این زیرسازی برای پانل‌های دیواری نیز صورت می‌گیرد. همان‌طور که کمی پیش گفتیم، انتخاب آهن مناسب برای زیرسازی به عوامل متعددی بستگی دارد. در اغلب موارد از پروفیل‌های 80*80 یا 90*90 برای زیرسازی استفاده می‌شود. زیرسازی قبل از نصب ساندویچ پانل صورت می‌گیرد و برای این اقدام ابتدا باید به ساختار اجرا شده بر روی سقف و فاصله بین تکیه گاه‌های اصلی توجه شود.
انواع ساندویچ پانل و چگونگی زیرسازی و نصب هریک
ساندویچ پانل‌ها به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم بندی می‌شوند. زیرسازی بیشتر برای پانل‌های دیواری مطرح می‌شود اما نصب و پیاده سازی ساندویچ پانل سقفی نیز نیاز به شاسی کشی یا زیرسازی دارد. ساندویچ پانل‌های سقفی که به شکل گام دار تولید می‌شوند و با نام ساندویچ پانل سقفی شادولاین نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند بیشینه فشار بار زنده و مرده تحمیلی بر سقف سازه را تحمل کنند. در ادامه به چگونگی زیرسازی هر یک از ساندویچ پانل‌ها اشاره خواهیم کرد.
زیرسازی ساندویچ پانل دیواری
برای زیرسازی ساندویچ پانل های دیواری ابتدا پروفیل‌های 90 در 90 یا 80 در 80 آهن کشی می‌شوند. سپس ساندویچ پانل‌ها به صورت افقی دور تا دور سازه بر روی این آهن کشی‌ها با پیچ نصب می‌شوند. در نصب ساندویچ پانل، برای اتصال پانل‌ها به یک دیگر و اتصال پانل‌ها به پایه‌ها و ستون‌ها از پیچ و مهره کمک گرفته می‌شود. برای اتصال ساندویچ پانل‌ها به زیرسازی نیز از نبشی و ناودانی استفاده می‌شود. پروفیل‌هایی که برای این اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.
زیرسازی ساندویچ پانل سقفی
برای زیرسازی پانل‌های سقفی، شاسی کشی بر روی سقف ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. برای اجرای این عملیات، به ازای هر متر مربع ساندویچ پانل، یک پیچ سرمته گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نکاتی که حین نصب ساندویچ پانل سقفی باید به آن نهایت توجه را داشت، قرارگیری مناسب اورلپ‌ها بر روی یکدیگر و حفظ فاصله مناسب میان پانل‌ها است. پس از زیرسازی ساندویچ پانل و نصب آن‌ها، به عنوان آخرین مرحله پانل‌ها باید درزبندی و آبندی شوند؛ این کار طول عمر سازه را افزایش می‌دهد.
تماشای ویدیو مراحل نصب و اجرای ساندویچ پانل سقفی و دیواری برای نصب این پانل‌ها کمک کننده است. اما از آنجایی که نصب پانل‌های سقفی و دیواری نکات مربوط به خود را دارا است، باید از متخصصین این کار برای نصب کمک بگیرید. کمک گرفتن از یک تیم حرفه‌ای برای زیرسازی ساندویچ پانل و نصب آن، از آسیب و خسارت‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
اجرای عملیات زیرسازی ساندویچ پانل
همان‌طور که کمی پیش اشاره کردیم برای اجرای زیرسازی پانل‌های ساندویچ ابتدا پروفیل‌های 90*90 یا 80*80 آهن کشی می‌شوند. پس از آهن کشی پانل‌ها به فاصله 1/30 سانتی متری دور تا دور بر روی آهن کشی‌ها با پیچ پرچ می‌شوند. توجه داشته باشید که هر چه ضخامت لایه‌های رویه و زیره ساندویچ پانل‌ها و همچنین لایه عایق بیشتر باشد، مقاومت ساندویچ پانل نیز افزایش می‌یابد و می‌توان پرلین‌های دیواره را با فواصل بیشتری اجرا کرد. پرلین‌های ساندویچ پانل‌های 4 سانت اغلب در فواصل 1/30 قرار می‌گیرند.
نکته مهمی که حین زیرسازی ساندویچ پانل باید به آن توجه داشت، ایجاد تعادل میان پرلین‌های زیرسازی با خود ساندویچ پانل است. برای داشتن تعادل کافی، زیرسازی و نصب این ساندویچ پانل‌ها باید به گونه‌ای صورت بگیرد که سازه در عین کمترین وزن، دارای بیشترین مقاومت باشد. به یاد داشته باشید که هرچه ضخامت ساندویچ پانل بیشتر باشد، مقاومت آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین برای کاهش هزینه‌های مربوط به زیرسازی و خرید پروفیل و آهن، می‌توانید همان ابتدا ساندویچ پانل‌هایی با ضخامت بیشتر خریداری کنید.
نحوه زیرسازی یا شاسی کشی
منظور از شاسی کشی در واقع همان زیرسازی برای اجرا و نصب ساندویچ پانل‌ها است. این اقدام با کمک پروفیل یا قوطی انجام می‌شود. اندازه پروفیل مورد نظر با توجه به ارتفاع پروژه و ضخامت ساندویچ پانل متغیر است. اما به طور کلی پروفیل‌هایی که برای زیرسازی ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع پروفیل‌های Z یا U هستند. پروفیل‌های U شکل معمولا برای ساخت در و پنجره و قاب اطراف پنجره‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و پروفیل Z با مقطع باز نیز برای سقف‌های بزرگ سوله‌ها یا سالن‌های بزرگ صنعتی استفاده می‌شود.
زیرسازی برای ساندویچ پانل‌ها عموما با کمک پروفیل‌های U شکل یا قوطی‌های 30*30 و 40*40 انجام می‌گیرد. نحوه اتصال این پروفیل‌ها برخلاف جهت ساندویچ پانل‌ها است. یکی از سوالاتی که اغلب افراد می‌پرسند این است که آیا امکان نصب ساندویچ پانل بدون زیرسازی وجود ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در موارد معدودی این امکان وجود دارد. اگر دیوار صاف، یکنواخت و بدون موج باشد می‌توان ساندویچ پانل را بدون شاسی کشی بر روی آن اجرا و نصب کرد. در ادامه به انواع پروفیل‌هایی که می‌توان برای ساشی کشی از آن استفاده کرد اشاره خواهیم کرد.
پروفیل F شکل آلومینیومی
به پروفیل‌هایی که سطح مقطع آن‌ها به صورت F انگلیسی است پروفیل F می‌گویند. پایه‌های این پروفیل را قبل از نصب ساندویچ پانل بر روی زیرسازی پیچ می‌کنند. پس از پیچ کردن پایه‌ها و آماده شدن زیرسازی، پانل بر روی قسمتی که تعبیه شده است نصب می‌شود.
پروفیل V شکل
دسته‌ای دیگر از پروفیل‌ها با سطح مقطع V شکل وجود دارند که زاویه بین دو بال آن‌ها 90 درجه است. پایه‌ این پروفیل‌ها نیز مانند مورد قبل با کمک پیچ سرمته دار بر روی زیرسازی پیچ می‌شود و سپس ساندویچ پانل بر روی آن نصب می‌شود. این پروفیل در قسمت‌های کنج دیوار، پانل‌ها را به یک دیگر متصل می‌کند.
نکات زیرسازی پانل‌های ساندویچی
نصب ساندویچ پانل سقفی و دیواری هر یک قواعد و اصول مخصوص به خود را دارا است. به عنوان مثال ساندویچ پانل‌های دیواری پیچ مخفی طریقه نصب متفاوتی نسبت به دیگر انواع ساندویچ پانل دارند؛ از همین‌رو باید برای نصب هر یک از انواع پانل‌ها حتما از فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. یکی از نکات زیرسازی ساندویچ پانل که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود، استفاده از پروفیل‌های ضخیم و با ابعاد بزرگ‌تر است.
یک فرد حرفه‌ای که کار نصب و زیرسازی ساندویچ پانل‌ها را انجام می‌دهد، می‌داند که می‌تواند بجای استفاده از چند شاخه پروفیل سبک با فواصل نزدیک، از پروفیل‌های بزرگ و ضخیم‌تر استفاده کند. این اقدام مزیت‌هایی دارد:
  • فرایند زیرسازی و نصب ساندویچ پانل سرعت می‌گیرد.

  • هزینه‌های مربوط به نصب پانل‌ها کاهش می‌یابد.

  • منجر به زیباتر شدن فضای داخل سازه می‌شود.

  • مقاومت ساندویچ پانل افزایش می‌یابد.
زیرسازی و نصب انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری به محاسبات دقیقی نیاز دارد که در صورت رعایت نکردن آن‌ها ممکن است در فرایند نصب و زیرسازی با مشکلاتی مواجه شوید.


آریا بارون