مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آزمون آیلتس یکی از معتبر‌ترین آزمون‌های زبان است که در بیشتر دانشگاه‌های دنیا مورد قبول و معتبر است. آزمون آیلتس دو نوع جنرال و آکادمیک دارد و قبل از ثبت نام برای آزمون آیلتس، متقاضیان باید از انواع  آزمون آیلتس و تفاوت‌های آنها اطلاع داشته باشند. آیلتس جنرال و آکادمیک هر کدام برای اهداف مشخصی طراحی شده‌اند و در فرمت نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به طور کلی می‌توان گفت که بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ در این دو آزمون تفاوتی ندارند ولی در بخش‌های ریدینگ و رایتینگ، موضوعات متفاوتی مطرح می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک صحبت می‌کنیم.

آیلتس آکادمیک
همانطور که از اسم این آزمون مشخص است، آیلتس آکادمیک مخصوص متقاضیانی است که قصد تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند. لازم به ذکر است که تنها دانشگاه‌ها نیستند که از متقاضیان آزمون آیلتس آکادمیک می‌خواهند بلکه امکان دارد متقاضیان جویای کار نیز برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود لازم باشد که در آزمون‌های آیلتس آکادمیک مرتبط با زمینه شغلی خود شرکت کنند. به عنوان مثال، افرادی که قصد اشتغال در زمینه‌های پزشکی مانند پرستاری و داروسازی را دارند باید در آزمون‌های آیلتس آکادمیک شرکت کنند.
آزمون آیلتس آکادمیک علاوه بر این که مهارت آزمون دهندگان را در زبان انگلیسی می‌سنجد، میزان اطلاعات افراد در زمینه‌های تخصصی را نیز محک می‌زند. به طور کلی می‌توان گفت که آزمون آیلتس آکادمیک، مهارت افراد در برقراری ارتباط در محیط‌های علمی و تخصصی را می‌سنجد.

آیلتس جنرال
داشتن مدرک آیلتس جنرال برای انجام فرآیند مهاجرت به کشور‌های انگلیسی زبان مانند کانادا، آمریکا، انگلستان و استرالیا الزامی است. آزمون آیلتس جنرال مهارت افراد را در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در زندگی روزمره و محیط کار می‌سنجد. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی نیز برای استخدام افراد، از مدرک زبان آیلتس جنرال استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها نیز آیلتس جنرال را برای فرآیند اپلای خود می‌پذیرند.
در بالا در مورد کلیت آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک صحبت کردیم. در ادامه به تفاوت‌های محتوایی این دو آزمون می‌پردازیم:
همانطور که قبلتر گفتیم، نوع سوالات و فرمت بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ آیلتس جنرال و آکادمیک یکی است. بخش‌های ریدینگ و رایتینگ این دو نوع آزمون از لحاظ فرمت و تعداد سوال یکی است اما از نظر محتوا و نوع سوالات با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه بیشتر در مورد این تفاوت‌ها صحبت می‌کنیم:

ریدینگ آکادمیک
ارزیابی مهارت‌های پیشرفته مرتبط با خواندن در زبان انگلیسی
استفاده از متون تخصصی و آکادمیک از منابعی مانند مقالات علمی، کتب درسی و مجلات علمی
ریدینگ جنرال
ارزیابی مهارت‌های خواندن زبان انگلیسی
استفاده از متون عمومی مانند کتاب‌های راهنما، تبلیغات و مجلات
رایتینگ آکادمیک
استفاده از موضوعات آکادمیک و تخصصی برای بخش نوشتار
نوع متن نوشته شده باید به فرمت رسمی باشد
رایتینگ جنرال
بخش نوشتار شامل نوشتن متون عمومی مانند نوشتن نامه و انشاء است
نمره دهی در آیلتس جنرال و آکادمیک
دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک یک تفاوت بزرگ در نحوه نمره دهی دارند. بخش‌های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ نمره دهی یکسانی دارند اما نمره دهی در بخش ریدینگ آیلتس متفاوت است. در هر دو آزمون، بخش ریدینگ شامل ۴۰ سوال است اما از آنجایی که محتوای ریدینگ آکادمیک تخصصی‌تر است و لغات استفاده شده در آن دشوار‌تر است، هر جواب‌ صحیح در بخش ریدینگ آکادمیک، نمره بیشتری را نسبت به هر جواب صحیح در ریدینگ جنرال به همراه دارد. به عنوان مثال، در ریدینگ آکادمیک ۳۰ جواب صحیح از ۴۰ سوال معادل نمره ۷ است اما در ریدینگ جنرال، ۳۰ جواب صحیح از ۴۰ سوال معادل نمره ۶ است. به زبانی ساده‌تر، برای گرفتن نمره بالا در ریدینگ جنرال، افراد باید به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ صحیح بدهند.
همانطور که توضیح دادیم، برای گرفتن نمره بالا در آزمون آیلتس آکادمیک، آزمون دهندگان باید دانش زبان انگلیسی بالاتری داشته باشند و به طور کلی می‌توان گفت که آزمون زبان آیلتس جنرال راحت‌تر از آزمون زبان آیلتس آکادمیک است.