مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: عوامل اثرگذار بر کیفیت ساندویچ پانل‌های پشم سنگ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[b]کیفیت لایه رویه و لایه زیره و انتخاب مناسب آن[/b]

 لایه رویه و زیره متناسب با نوع کاربری مورد نظر از استنلس استیل، آلومینیوم، مس ، P.V.C، فایبر گلاس، گالوانیزه یا آلوزینک پیش رنگ شده است که با توجه به فراگیر بودن گالوانیزه و آلوزینک در اینجا بیشتر به شرح جزئیات کیفیتی این دو نوع ورق می‌پردازیم.
همانطور که در شکل ملاحظه می‌شود ورق از چند لایه تشکیل شده است که ضخامت کل آن‌ها را ضخامت ورق می‌نامیم، ضخامت ورق‌های رویه و زیره یک ساندویچ پانل متناسب با پایداری مورد توقع از آن بین 0.3 تا 0.7 میلی‌متر است که البته ضخامت 0.5 میلی‌متر متداول‌تر بوده و مصرف بسیار بیشتری دارد.




[تصویر:  Factors-affecting-the-quality-of-polyure...panels.png]


باید توجه داشت که هنگامی که به طور مثال از ورق ضخامت 0.5 میلیمتر صحبت می‌شود لازم است ضخامت لایه‌های تشکیل دهنده متناسب و استاندارد باشند و نه اینکه برای صرفه جویی در قیمت، ورق پایه که مسئولیت استحکام اصلی را دارد نازکتر از ضخامت استاندارد انتخاب شود و کمبود ضخامت با لایه‌های رنگ ارزان قیمت جبران شود. 
همچنین باید توجه داشت که لایه اپوکسی پشت ورق‌ها وظیفه ایجاد چسبندگی بهتر بین ورق و فوم پل اوریتان را دارد و چنانچه برای کاهش هزینه‌ها این لایه اپوکسی حذف شود چسبندگی فوم به ورق به درستی نخواهد بود کیفیت رنگ مورد استفاده برای رنگ کردن ورق، چگونگی خطوط تولید و روش‌های رنگ کاری، شستشوها و چربی زدایی بسیار اثر گذار بر کیفیت ورق پیش رنگ شده است. 
آریا بارون برای اطمینان از کیفیت مطلوب و استاندارد ورق ورودی به خط تولید خود اولاً مستقیماً از شرکت‌های معتبری همچون کارخانه فولاد مبارکه ورق تهیه می‌نماید و علاوه بر آن تمامی آزمایش‌های استاندارد کنترل کیفی مانند تست سالت اسپری، ضخامت سنجی رنگ، مقاومت رنگ در برابر خمش و در برابر ضربه را قبل از ورود به خط تولید در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه واقع در کارخانه روی هر محموله انجام می‌دهد.


[b]کیفیت پشم سنگ[/b]

پشم سنگ یکی از بهترین عایق‌های حرارتی و صوتی است که در حال حاضر در سراسر دنیا برای عایق کاری از آن استفاده می‌شود. پشم سنگ تا دمای 750 درجه سانتی‌گراد پایداری حرارتی دارد.


پشم سنگ‌ها ضمن سبک بودن همچنین غیر سمی، قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست است و دارای ثبات ابعادی فیزیکی و شیمیایی خوبی هستند. همچنین در برابر رشد آفات، باکتری‌ها، قارچ‌ها و حشرات موذی نیز مصون است. به این ترتیب پشم سنگ یکی از بهترین عایق‌های حرارتی، صوتی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و ساختمان و… محسوب می‌شوند.
در برخی از پشم سنگ‌ها از سرباره‌های کوره‌های ذوب آهن و برخی از مذاب‌ها به جای سنگ بازالت استفاده می‌شود و برای جبران کمبودهای ناشی از این کار از رزین‌های غیرمجاز آتش‌زا و به میزان بیش از حد مجاز استاندارد بهره می‌گیرند. این پشم سنگ‌ها مقاومت بسیار پایین‌تری در برابر آتش دارند.


[b]روش تولید و ماشین آلات[/b]


چون پشم سنگ به صورت لایه لایه از الیاف در هم تنیده تشکیل شده است بصورت ذاتی نرم و در لایه‌ها به راحتی قابل گسستن است. به همین دلیل پس از اینکه بین دو ورق بصورت مکعب مستطیل‌های آجری چیده می‌شوند، نه تنها بین درزها فاصله ایجاد می‌شود بلکه قسمت‌های فاق و زبانه و یا هم پوشانی‌ها استحکام لازم را حتی در مرحله نصب ندارند.
آریا بارون مدت‌ها به دنبال رفع این دو نقص بزرگ ساندویچ پانل‌های پشم سنگ بود تا بتواند از مزایای زیاد این پانل‌ها بدون دغدغه بهره ببرد. در این راستا و برای رفع این دو کمبود، آریا بارون ساندویچ پانل‌های پشم سنگ با تزریق PIR در دو لبه کنار را به بازار عرضه نموده است. در این نوع پانل‌های خاص، پلی اوریتان تزریق شده در دو لبه کنار در مرحله اول بلوکه‌های پشم سنگ را به یکدیگر فشرده می‌کند و فاصله بین آن‌ها را حذف می‌کند و در مرحله دوم در قسمت فاق و زبانه یا هم پوشانی استحکام عایق و بالایی را بین ورق رویه و زیره ایجاد می‌کند.


[b]عایق بودن در برابر سرما و گرما[/b]


هر ماده صنعتی و یا طبیعی دارای یک ضریب هدایت گرمایی خاص خود است. ضریب هدایت گرمایی عبارت است از مقدار انرژی گرمایی که ماده می‌تواند در واحد سطح، در واحد ضخامت و در واحد زمان و در دمای مشخص از خود عبور دهد. هرچه ضریب هدایت گرمایی کمتر باشد، نشان می‌دهد که ماده قابلیت انتقال انرژی گرمایی کمتری داشته و بیشتر برای عایق مناسب است. 

از آنجاییکه همواره گرما از محیط گرمتر به محیط سردتر در جریان است، لازم است برای صرفه جویی در هزینه‌های مصرف انرژی بهترین عایق متناسب کاربری محیط را با فشردگی (دانسیته) مناسب انتخاب نمود. 
شکل زیر نشان دهنده آن است که مصالح مختلف با چه مقدار ضخامت، از نظر عایق بودن با هم برابری می‌کنند. بطور مثال بجای یک دیوار آجری به ضخامت 172 سانتی متر میتوان یک دیوار پلی اوریتان با ضخامت 5 سانتیمتر را جایگزین نمود.




[تصویر:  Insulation-against-cold-and-heat.png]



آریا بارون