مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: نوع فوم و ورق مورد استفاده در ساندویچ پانل سقفی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
انواع فوم در ساندویچ پانل سقفی

فوم‌هایی که در تولید ساندویچ پانل‌های سقفی بکار گرفته می‌شوند همانند نوع دیواری آن است. برای ساخت این پانل‌ها از انواع فوم‌های پلی استایرن EPS، پلی استایرن XPS، پلی یورتان، پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می‌شود.
 هر یک از فوم‌های فوق مزایا و معایب خاص خود را داشته و میزان عایق کنندگی آن‌ها با توجه به دانسیته‌ای که دارند متفاوت است. فوم تزریقی پلی اورتان از نظر میزان خاصیت عایق کنندگی نسبت به دیگر فوم‌ها ارجحیت دارد.

ساندویچ پانل سقفی پلی یورتان
این فوم عایق که به آن پانل پیش ساخته کمپوزیت نیز گفته می‌شود از یک هسته میانی ساخته شده که در میان دو ورق فلزی محصور شده است. 
پانل‌های پلی یورتانی ضد حریق بوده و این خاصیت به دلیل دانسیته یا فشردگی بالای آن است. 
از فوم پلی یورتان برای ساخت ساندویچ پانل‌های سقفی به دو صورت می‌توان استفاده کرد:
  1. فوم پاششی پلی یورتان
این فوم به طور مستقیم به سطح می‌چسبد به طوری که هیچ‌گونه درز یا شکافی به وجود نخواهد آمد.
  1. فوم عایق ساندویچ پانلی
در ساختار ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این دلیل که عایق مناسبی برای صوت، حرارت، گرما و سرما است از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
از آنجایی که ساندویچ پانل‌‌های پلی یورتانی انعطاف پذیری بالایی دارند به راحتی می‌توان از آن‌ها هم برای ساخت انواع سازه‌های پیش ساخته مانند کانکس‌ها و سردخانه‌ها استفاده کرد و هم به جهت عایق سازی ساختمان‌های قدیمی آن‌ها را بکار گرفت. از این ساندویچ پانل به دلیل خاصیت‌های زیادی که دارد می‌توان برای عایق سازی محیط‌های ایزوله و استرلیزه، صنایع برودتی، ویلاهای پیش ساخته، سوله‌های صنعتی و… استفاده کرد.
ساندویچ پانل سقفی با فوم XPS
از دیگر فوم‌های پرکاربردی که برای ساخت لایه میانی ساندویچ پانل‌های سقفی استفاده می‌شود می‌توان به فوم پلی استایرن اکسترود شده یا XPS اشاره کرد. سطح و ارتفاع این فوم نسبت به پلی استایرن معمولی کمتر شده است. 
این فوم به صورت ذاتی عایق حرارت و صدا بوده و استفاده از آن‌ برای پوشش سقف سازه‌ها، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
از مزایای ساندویچ پانل‌های سقفی با فوم XPS می‌توان به مقاومت بالا و هزینه مقرون به صرفه این ساندویچ پانل اشاره کرد. این فوم نیز همانند فوم‌های پلی یورتان به صورت تزریقی تولید می‌شود. به عنوان یکی از نقاط قوت این فوم عایق می‌توان به چسبندگی خوب آن به لایه‌های ورق ساندویچ پانل اشاره کرد.
ساندویچ پانل سقفی با فوم EPS
این نوع فوم عایق نیز همانند XPS از جنس پلی استایرن است. این فوم که با نام پلی استایرن منبسط شده هم شناخته می‌شود به صورت تزریقی تولید شده و به حالت فشرده شده بین دو لایه ورق ساندویچ پانل قرار می‌گیرد. 

فوم EPS بسیار سبک بوده و همین خاصیت منجر به کاهش وزن ساندویچ پانل‌های سقفی EPS نیز شده است. عایق پلی استایرن منبسط شده در عین سبکی و وزن کم، بسیار محکم و مقاوم است.
 در صورت استفاده از این فوم برای ساندویچ پانل سقفی، مقاومت ساندویچ پانل در برابر فشار و نیروهای وارده خارجی افزایش می‌یابد.

انواع ورق‌‌ درساندویچ پانل‌ سقفی

انواع ورق‌‌های ساندویچ پانل‌ها به صورت یک رو ورق و دو ورق تولید می‌شوند. اینکه چه نوع ورقی برای ساندویچ پانل سقفی انتخاب شود تاثیر بسزایی بر روی طول عمر و کیفیت پنل‌های ساندویچی خواهد گذاشت.
  • گالوانیزه
از رایج‌ترین ورق‌هایی که برای ساخت این پانل‌ها استفاده می‌شود ورق فولادی گالوانیزه است.
 این ورق مقاومت بسیار بالایی دارد به صورتی که اگر در لایه اول آن خراشیدگی ایجاد شود، باز هم ورق دچار زنگ زدگی نمی‌شود. مقاومت بالا و قیمت مناسب از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این ورق ساندویچ پانل سقفی به شمار می‌رود.
  • آلوزینک
ورق‌های استفاده شده برای ساخت ساندویچ پانل‌ها عموما از جنس فولاد هستند اما برای افزایش مقاومتشان در برابر خوردگی آن‌ها را با مواد دیگری ترکیب می‌کنند. برای نمونه فولاد را با آلومینیوم و روی پوشش داده و ورق آلوزینک را می‌سازند. مقاومت این ورق در برابر زنگ زدگی حتی از آلومینیوم نیز بیشتر است. با گذشت زمان و تغییر شرایط جوی سطح ورق آلوزینک همچنان براق باقی خواهد ماند.
  • ورق آلومینیوم
وزن پایین آلومینیوم نسبت به دیگر ورق‌های فولادی و مقاومت بالایی که در برابر پوسیدگی دارد منجر به افزایش قیمت آن نسبت به سایر ورق‌های ساندویچ پانل سقفی شده است. آلومینیوم خاصیت شکل پذیری خوبی داشته و این ویژگی در کیفیت ساندویچ پانل تولیدی نقش موثری خواهد داشت.


ویژگی ساندویچ پانل های سقفی

  • این پانل‌ها بدون نیاز به قالب بندی قابل اجرا هستند.

  • در صورت استفاده از ورق آلوزینک، این ساندویچ پانل سقفی عایق اشعه ماوراء بنفش است.

  • در صورت استفاده از فوم پلی یورتان، در برابر رشد باکتری و نفوذ حشرات مقاوم هستند.

  • استفاده از ورق آلوزینک در تولید پانل ساندویچی سقفی مقاومت آن‌ها را در برابر زنگ زدگی افزایش می‌دهد.

  • این پانل‌ها دودزا نیستند و آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد.

  • قابل شستشو و بهداشتی بوده از همین‌رو برای عایق سازی اتاق‌های تمیز از این پانل‌های سقفی استفاده می‌شود.
ساندویچ پانل