مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: سوله چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
؟سوله که در لاتین به آن Gable Bents یا Shed نیز گفته می‌شود یک سازه فلزی با سقف شیبدار است که برحسب نوع آن، می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. این سوله‌ها سازه‌هایی سرتاسری و بدون ستون میانی هستند. 
همان‌طور که گفته شد سوله‌ها با توجه به استفاده‌ای که قرار است از آن‌ها بشود انواع مختلفی دارند. برای مثال رایج‌ترین سوله‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتنداز:
  • سوله‌های صنعتی Industrial Shed

  • سوله‌های ورزشی Sport hall

  • سوله‌های استودیویی Studio Shed

  • سوله‌های نمایشگاهی Exhibition

  • سوله‌های کارگاهی Workshop

  • سوله‌های ریخته‌گری Mill

  • و…
برای اولین بار ساخت این سازه‌های فلزی با سقف شیبدار که امروزه آن را با عنوان سوله می‌شناسیم با شروع انقلاب صنعتی در اروپا رونق گرفت. پ
در آن دوره به منظور ساخت محلی برای کار در کارخانجات این سازه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. کاربردهای زیادی که سوله‌ها دارند آن‌ها را در میان انواع سازه‌ها بسیار محبوب‌تر کرده است تا جایی که می‌توان گفت امروزه سوله سازی یکی از مهم‌ترین صنعت‌های جوامع رو به پیشرفت است.
استفاده از سوله‌ها از سوی ایرانیان از چیزی حدود 80 سال پیش با الگوبرداری از اروپاییان شروع شد.
در ابتدا از این سازه‌های فلزی تنها به عنوان کارگاه یا ساخت کارخانجات استفاده می‌شد اما در حال حاضر شاهد کاربردهای بیشتری از سوله‌ هستیم. امروزه یکی از ارکان‌های اصلی راه‌اندازی کارخانجات یا کارگاه‌های مختلف، ساخت سوله است.پ طراحی سوله‌ها سبک متفاوتی از طراحی دیگر سازه‌ها دارد و بیشترین تفاوت آن‌ها در ساخت سقف و دهانه این سازه است؛ سقف سوله دارای شیب‌ بوده و دهانه‌ آن‌ها بزرگتر از سازه‌های دیگر است. بزرگی دهانه یک سوله بستگی به کاربرد آن دارد به عنوان مثال از سوله‌ها می‌توان حتی به عنوان آَشیانه هواپیماها استفاده کرد.
بهترین گزینه برای پوشش سقف و دیوارهای سوله ساندویچ پانل پلی استایرن است. فوم عایق پلی استایرن ضدآب و نسوز بوده و در برابر نفوذ رطوبت نیز مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارد. 
عوامل متعددی چون کاربری سوله، متراژ و ابعاد آن، زمین احداث سوله، نمای بیرونی و… بر روی قیمت ساخت هر متر مربع سوله تاثیر می‌گذارد.

کمی پیش به انواع این سازه‌های فلزی از نظر نوع کاربردی که دارند اشاره کردیم. سوله‌ها را براساس طراحی و شیوه ساخت نیز می‌توان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. همچنین انواع این سازه‌های فلزی دارای ابعاد متفاوتی نیز هستند. 
انواع سوله از نظر طراحی ساخت عبارتنداز:

  1. سوله قوسی

  2. سوله‌های چند ضلعی

  3. سوله‌های یک دهانه که به صورت 88 ساخته می‌شوند

  4. سوله‌های چند دهانه که به صورت 88، 888 یا 8888 ساخته می‌شوند

  5. سوله‌های دو دهانه که به صورت 8 ساخته می‌شوند
سوله سازی مستلزم محاسبات فنی و طراحی‌های دقیق است از همین‌رو لازم است که ساخت سوله‌ را به تیمی باتجربه و متخصص در این زمینه بسپارید. اصلی‌ترین معیارهای طراحی هر یک از انواع سوله‌های فوق تخصص و دقت است. چنانچه این دو فاکتور بسیار مهم در پروسه ساخت و طراحی سوله‌ها رعایت نشود، ساخت و ساز سوله می‌تواند بسیار پرهزینه‌تر شود. عدم دقت کافی در طراحی سوله‌ها استحکام، دوام و پایداری آن‌ها را کاهش داده و در نهایت ممکن است خسارات جبران ناپذیری بر روی دست سازنده سوله یا مشتری بگذارد.



آریا بارون توس