مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: انواع ساختمان پیش ساخته آریا بارون
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
1- ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل
2- ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه
3- ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی



انواع ساختمان پیش ساخته کدام است؟

ساختمان پیش ساخته ساندویچ پانلی

سازه های پیش ساخته ساندویچ پانلی را می‌توان یکی از بهترین و رایج‌ترین انواع سازه‌های پیش ساخته دانست. این سازه‌ها متشکل از ساختاری سبک و مرکب هستند که یک لایه عایق توسط دو ورق فلزی یا غیر فلزی پوشانده شده است. این دسته از سازه‌ها به دلیل سرعت بالای ساخت و وزن کم بسیار مورد توجه هستند. از دیگر دلایل محبوبیت سازه پیش ساخته ساندویچ پانلی می‌توان به انعطاف پذیری آن‌ها اشاره کرد. کانکس‌های ساندویچ پانلی یکی از رایج‌ترین انواع ساختمان های پیش ساخته ساندویچ پانلی به شمار می‌روند. مزایای این سازه‌ها عبارت است از:پایداری در برابر زلزله تا 9 ریشتر

امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی
عایق بسیار خوب در برابر گرما و سرما و کاهش چشمگیر مصرف انرژی
ساخت و نصب بسیار سریع و در نتیجه بهره برداری از سرمایه گذاری انجام شده در کوتاهترین زمان ممکن
هزینه های نگهداری بسیار پایین در مقایسه با سایر ساختمانها
امکان هرگونه تغییر در نقشه داخلی بدون پرت مصالح
وزن کم در مقایسه با ساختمانهای سنتی، که در نتیجه هزینه فونداسیون را بسیار کاهش می دهد
قابلیت استفاده دوباره در محلی دیگربدون هدر روی مصالح
افزایش فضای داخلی ساختمان با توجه به نازکتر بودن دیوارها
ساخت و نصب ساختمان بدون بر جا ماندن نخاله های ساختمانی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان
عدم امکان نفوذ حشرات موذی

ساختمان پیش ساخته آریا بارون

سازه های پیش ساخته ابتدا تنها با هدف افزایش سرعت ساخت یک سازه مسکونی طراحی شدند. با پیشرفت علم و فناری این سازه‌ها رفته رفته از جهات بیشتری دارای برتری‌هایی شدند. با توجه به نیاز روزافزون جوامع در حال رشد به اسکان، در سال‌های اخیر شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در ساخت و ساز 
انواع مختلف ساختمان های پیش ساخته بوده‌ایم. در ادامه انواع ساختمان‌های پیش ساخته را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خانه پیش ساخته چوبی
یکی از انواع سازه های پیش ساخته، ساختمان پیش ساخته چوبی است که انواع آن را به وفور دیده‌اید. پنل‌هایی که برای ساخت این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ابتدا در کارگاه برش خورده و کدگذاری می‌شود. پس از برش این تخته‌ها را به محل پروژه منتقل می‌کنند. پانل‌های ساخت خانه پیش ساخته چوبی به گونه‌ای طراحی می‌شود که به شکل زبانه و گام در یکدیگر قفل شوند. یکی از دلایل محبوبیت خانه‌های پیش ساخته چوبی این است که این دسته از سازه‌ها به لحاظ کارآمدی و بهره‌وری انرژی عملکرد بسیار مطلوب‌تری به نسبت سازه‌هایی دارند که با کمک سنگ و آجر ساخته می‌شوند.
ساختمان پیش ساخته چوبی با گذشت زمان کیفیت و دوام بالای خود را حفظ کرده و برای جلوگیری از هدررفت انرژی این سازه‌ها نیازی به در نظر گرفتن تمهیدات هزینه‌بر نخواهد بود. خانه‌های پیش ساخته چوبی دارای انواع مختلفی هستند و ساخت هر یک از آن‌ها از نظر درجات مختلف پیش ساختگی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد؛ بدین معنی که در برخی از خانه‌های پیش ساخته چوبی قسمت بیشتر عملیات ساخت در کارگاه و در برخی دیگر ممکن است در محل مونتاژ سازه صورت بگیرد. توجه داشته باشید که هرچه میزان عملیاتی که در کارخانه یا کارگاه صورت می‌گیرد بیشتر باشد، کیفیت و دقت سازه پیش ساخته افزایش پیدا می‌کند. 

انواع سازه‌های پیش ساخته عبارتنداز:
  • ساندویچ پانل
  • پیش برش
  • مدولار
  • قاب‌های چوبی
ساختمان پیش ساخته بتنی
خانه پیش ساخته بتنی یکی دیگر از انواع سازه‌های پیش ساخته است. اسکلت این دسته از سازه‌ها فلزی بوده و دیوارهای آن‌ها بتنی است. بتنی که برای ساخت این سازه های پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی بتن بسیار مقاوم و سبک است. در زمان مونتاژ این خانه‌ها در محل پروژه برای پوشاندن درزهای اتصال قسمت‌های مختلف سازه به یکدیگر از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. 



علت اصلی استفاده از این چسب جلوگیری از ورود و خروج سرما، گرما و نفوذ حشرات است. مزایای ساختمان‌های پیش ساخته بتنی عبارت است از:
  • برای بالا بردن عمر و ماندگاری این سازه‌ها از بتن‌های تقویت شده و مستحکمی استفاده می‌شود.
  • ساختمان پیش ساخته بتنی می‌تواند به صورت سفارشی ساخته شود. (سفارشی سازی رنگ سازه، نوع درب و پنجره‌ها و جانمایی‌ کلید و پریزها)
  • این دسته از ساختمان‌ها نیز قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل دارند.
  • نسبت به سازه‌های معمولی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
  • تمام امکانات یک سازه معمولی را دارا خواهند بود.
سازه پیش ساخته بتنی در کنار تمامی این مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال هزینه حمل و نقل مصالح بتنی برای ساخت این سازه‌ها نسبتا بالا است. در صورت بزرگ بودن قطعات برای جابه‌جایی ممکن است با مشکلاتی نظیر محدودیت ارتفاع و عرض در مسیر جاده‌ها یا سخت بودن جابه‌جایی قطعات بزرگ مواجه شوید.


سازه پیش ساخته ال اس اف lsf
خانه‌های ال اس اف از دیگر انواع ساختمان های پیش ساخته هستند که برای ساخت آن‌ها از ورق‌هایی با ضخامت کم و پوشش گالوانیزه استفاده می‌شود به همین خاطر به این ساختمان‌ها سازه‌های سبک فولادی نیز گفته می‌شود. سازه های پیش ساخته ال اس اف دارای مزایای بسیار زیادی هستند اما به عنوان بزرگ‌ترین برتری آن‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر زمین لرزه اشاره کرد به همین خاطر در مناطق زلزله خیز استفاده از این سازه‌ها توصیه می‌شود. از دیگر مزایای ساختمان های پیش ساخته ال اس اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • حمل و نقل اقتصادی
  • کیفیت بالا، سادگی ساخت و وزن کم
  • قابلیت تولید به صورت انبوه
  • مقاومت سازه‌ها در برابر آتش سوزی
  • امکان استفاده مجدد از مصالحی که برای ساخت این سازه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی
  • نصب سریع و آسان
  • امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی