مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: درباره روغن گیربکس اتوماتیک چه می دانید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با توجه به نقش موثری که روغن گیربکس اتوماتیک در عملکرد خودرو دارد لازم است بدانید که این نوع روغن های هیدرولیک به طور کلی در دو نمونه روغن با نماد اختصاری VG و روغن با نماد اختصاری A.T.F در بازارهای فروش روغن گیربکس عرضه می شود. اما هیچ گاه روغن هیدرولیک VG در گیربکس های اتوماتیک کاربردی ندارند و تنها در جعبه فرمان هیدرولیک و بسیاری قطعات دیگر خودرو می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما در این میان روغن های هیدرولیک A.T.F به عنوان بهترین روغن گیربکس اتوماتیک معرفی شده است.
روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟
یکی از مهمترین قطعاتی که درون هر خودرویی جای گرفته است جعبه دنده ای می باشد که اجازه انجام کارهایی از قبیل:
  • سرعت

  • قدرت
و حرکت را به ماشین می دهد. اما چیزی که سبب می شود تا این جعبه، فرآیند انتقال قدرت و تعویض دنده را به خوبی اجرا نمایند و مانع از خوردگی و ساییدگی در حرکت دنده ها شود همان روغن گیربکس است که جزو حیاتی ترین مایع ها در بالابردن عملکرد خودرو به شمار می آید، اما نکته مهم اینجاست که روغن گیربکس اتوماتیک تنها به خودروهایی اختصاص دارد که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند.
تصویر ۱
خصوصیات روغن گیربکس اتوماتیک
روغن های گیربکس اتوماتیک باید از چنان کیفیتی برخوردار باشند تا ضمن روانکاری سیستم گیربکس خودکار بتوانند انتقال دادن نیرو از قسمت اویل پمپ به طرف کلاچ را به خوبی انجام دهند و همچنان حرکت دنده ها را به درستی کنترل نمایند. پس لازم است تا یک روغن گیربکس اتوماتیک ایده ال دارای خصوصیاتی از قبیل:
  • رنگ شفاف و روشن به رنگ سبز یا قرمز باشد تا به سهولت از روغن موتور قابل تمیز باشد.

  • ویسکوزیته یا گرانروی پایینی داشته باشد.

  • بتواند به خوبی قطعات داخلی گیربکس را پاکیزه نگه دارد.

  • در مقابل حرارت های درونی خودرو مقاومت بالایی از خود نشان دهد

  • در مقابل تشکیل کف دوام بالایی داشته باشد.
تصویر ۲
ویژگی روغن های گیربکس اتوماتیک
خوب است بدانید هر نوع روغن گیربکس اتوماتیکی را نمی توان به عنوان بهترین روغن گیربکس دنده های خودکار دانست؛ زیرا اصولا یک روغن گیربکس اتوماتیک می بایست:
  • توانایی پراکنده شدن را داشته باشد و به راحتی روغن بتواند به سطوح بچسبد.

  • به سهولت بتواند لجن و هر نوع رسوبات درون سیستم را کنترل نماید

  • ضد اکسیداسیون باشد

  • ضد خوردگی باشد

  • قابلیت حفاظت از چرخ دنده خورشیدی و نیز قطعات دیگری مانند واشرها و بوش را انجام دهد.

  • اصلاح کننده اصطکاک باشد

  • از زنگ زدگی قطعات درون جعبه دنده جلوگیری نماید

  • کاهش دنده آلودگی و فشار درون گیبرکس باشد
بهبود دهنده گرانروی بوده و در هنگام کاهش دما و وجود حرارت نرخ ویسکوزیته را تغییر دهد. پس با این وجود در هنگام تهیه روغن های گیربکس اتوماتیک بهتر است مراجعه ای به دفترچه راهنمای خود داشته باشید و از مراکز فروش روغن گیربکس اتوماتیک حتما استفاده از روغن در سیستم های دستی و یا اتوماتیک را بپرسید.
تصویر ۳
کاربرد روغن های گیربکس اتوماتیک
شاید این سوال برای بسیاری از شما پیش آمده است که آیا می توان روغن های گیربکس اتوماتیک را در جعبه های دنده ای استفاده نمود؟ در پاسخ باید گفت بله این امکان وجود دارد که روغن های گیربکس اتوماتیک را جایگزین مناسبی برای روغن های دنده یا همان واسکازین قرار داد اما عکس این موضوع نمی تواند انجام بگیرد. یعنی هیچ گاه در سیستم های دنده اتوماتیک امکان ندارد که بتوان از روغن دنده دستی استفاده نمود؛ زیرا روغن دنده، غلظت بالایی دارد و غالبا در کانال های جعبه دنده گرفتگی های سختی ایجاد می کند. پس در زمان خرید روغن گیربکس حتما به علامت اختصاری ATF که مخصوص روغن های گیربکس اتوماتیک است و همچنین رنگ و غلظت روغن توجه کافی داشته باشید.
تصویر ۴
انتخاب بهترین روغن های گیربکس اتوماتیک
با توجه به این موضوع که روغن های گیربکس اتوماتیک لازم است تا متناسب با عملکرد گیربکس انتخاب شوند. بنابراین بهتر است بدانید در روغن های ATF هیچ گونه طبقه بندی ویسکوزیته ای صورت نگرفته است تا شما به تنهایی بتوانید مناسب ترین روغن گیربکس جهت استفاده در دنده های اتوماتیک را خریداری کرده و در خودروی شخصی خود استفاده نماید. پس با این حساب تنها مشخصات هر کدام از انواع روغن گیربکس اتوماتیک توسط کارخانجات تولید کننده روغن گیربکس مشخص می شود که در این میان تنها فروشندگان روغن های گیربکس اتوماتیک هستند که می توانند شما را در جهت خرید بهترین روغن گیربکس راهنمایی نمایید. پس به شما توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه روغن های گیربکس جدا خودداری کنید؛ زیرا استفاده اشتباه روغن گیربکس در جعبه دنده می تواند خسارت های زیادی را به پیکره ماشین وارد نماید.