مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تفاوت Waterproof و Water Resistant
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هنگام خرید لوازم الکترونیکی، لباس‌های بیرونی، ساعت و حتی مصالح ساختمانی، احتمالا به عبارت‌هایی مانند Waterproof و Water Resistant برخورد کردید.
شاید در نظر اول، مشاهده یکی از این عبارت‌ها در فهرست مشخصات یک محصول، خیالمان را بابت محافظت در برابر آب راحت کنند ولی معنی هر دو اصطلاح باهم یکسان نیست.
در این مقاله، می‌خواهیم خیلی ساده و مختصر تفاوت دو عبارت ضد آب (Waterproof) و مقاوم در برابر آب (Water Resistant) را بیان کرده و نکاتی درباره خرید کالاهایی با هر دو نوع ویژگی خواهیم گفت.
تعریف «ضد آب» و «مقاوم در برابر آب»
وسایل Waterproof کاملا در برابر آب نفوذناپذیر هستند و آب هیچ راهی برای نفوذ به درون آن‌ها پیدا نمی‌کند. به زبان دیگر، وسایل Waterproof طوری طراحی و ساخته شده‌اند که هیچ شیار، شکاف و روزنه‌ای
از آن سو، تجهیزات Water Resistant تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند و آن را پس می‌زنند اما ضد آب نیستند و پس از مدت زمان مشخصی یا تحت فشار و حجمی از آب، شکست را پذیرفته و آب به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. مثلا، شاید باران وارد یک وسیله Water Resistant نشود ولی اگر زیر شیر آب به مدت ۵ دقیقه بگیرید؛ آب تمام قطعات داخل محصول را خراب کند.
برای برخی از محصولات و وسایل، تفاوتی میان Waterproof و Water Resistant به وجود نمی‌آید یا بسیار ناچیز است ولی برای برخی دیگر از تجهیزات، این تفاوت کشنده است. با هم چند مثال را بررسی کنیم:
وسایل الکترونیکی
اینجا تفاوت Waterproof و Water Resistant بسیار مهم و تاثیرگذار است. برخی از تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی ابتدا اعلام می‌کنند محصول آن‌ها Waterproof است ولی پس از مدتی مشخص می‌شود که این محصول فقط Water Resistant است و به تدریج آب در حال نفوذ به درون دستگاه است. بهتر است بگوییم این وسایل Water Resistant هستند و نه Waterproof!
بنابراین، صرف‌نظر از تبلیغات و بازاریابی‌ها، باید گفت همه بلندگوها، گوشی‌های تلفن، ساعت‌های هوشمند، دوربین‌ها و وسایل الکترونیکی مشابه که گفته می‌شود Waterproof هستند؛ بدون استثنا دارای شکاف‌ها و درزهایی برای نفوذ آب خواهند بود؛ حالا هرچقدر هم محکم و یکپارچه ساخته شده باشند.
وقتی این وسایل را در حجم مشخصی از آب رها می‌کنید و در آن غوطه‌ور می‌شوند؛ آب از ترک‌ها به تدریج نفوذ می‌کند. هنگامی که زیر آب می‌روند و کاملا تحت فشار عمق آب قرار می‌گیرند؛ نفوذ و قدرت آب بیشتر می‌شود.
به همین دلیل، این وسایل دارای استانداردها و درجه‌بندی از نظر ضد آب بودن هستند. به عنوان مثال، ممکن است یک ساعت دیجیتالی در عمق ۲۰۰ متری آب Water Resistant باشد؛ یعنی از نظر تئوری، پس از رد کردن عمق ۲۰۰ متری آب دیگر نتواند این فشار را تحمل کند.
لباس‌های پوشیدنی
شاید بخواهید یک لباس بارانی یا لباس بیرونی برای پوشیدن در فضای باز بخرید ولی دنبال لباسی باشید که زودتر خشک می‌شود. در اینجا هم Waterproof و Water Resistant با یکدیگر یکسان نیستند و هریک کیفیت متفاوتی ارائه می‌دهند.
پارچه‌های Waterproof بالاترین محافظت و مقاومت در برابر آب باران و برف دارند و اجازه نمی‌دهند لباس‌های زیرین شما خیس شوند. معمولا این لباس‌ها طوری بافته می‌شوند که کاملا شما را گرم نگه دارند و هوای بیرون به درون بدن شما نفوذ نکند. ممکن است شما در این لباس‌ها بیش از حد احساس گرمی کنید و به عرق بیفتید.
در عوض، لباس‌های Water Resistant با تار و پودی بازتر و گشادتر بافته می‌شوند. در زیر باران اصلا خشک نمی‌مانید و خیس خواهید شد اما دیگر باعث گرم شدن بیش از حد بدن شما نمی‌شوند و احتمال سرماخوردگی شما وجود دارد.
باید تصمیم بگیرید برای چه آب و هوایی لباس می‌خرید و بعد تصمیم بگیرید یک لباس Waterproof یا Water Resistant بخرید. معمولا، برای زمستان‌های پر بارش و بسیار سرد سراغ لباس‌های ضد آب می‌روند و برای هواهای بهاری و پاییزی که شاید باران نم نمی داشته باشند؛ لباس‌های مقاوم در برابر آب مناسب هستند.
منبع
lifehacker