مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: سونوگرافی چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یک روش تصویر برداری می باشد که برای بسیاری از مناطق بدن مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از امواج صدا کار میکند که البته این امواج فرکانس بالایی دارند و با گوش انسان قابل شنیدن نیستند. سونوگرافی مفید است زیرا اغلب می تواند تفاوت بین کیست های پر از مایعات (که احتمال ابتلا به سرطان بسیار بعید به نظر می رسد) و توده های یک روش تصویر برداری می باشد که برای بسیاری از مناطق بدن مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از امواج صدا کار میکند که البته این امواج فرکانس بالایی دارند و با گوش انسان قابل شنیدن نیستند. سونوگرافی مفید است زیرا اغلب می تواند تفاوت بین کیست های پر از مایعات (که احتمال ابتلا به سرطان بسیار بعید به نظر می رسد) و توده های جامد (که ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتر داشته باشند را برای اطمینان از ابتلا به سرطان) داشته باشد. سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است ، بسیار آسان است و فرد را در معرض تابش قرار نمی دهد. همچنین هزینه کمتری نسبت به گزینه های دیگر دارد.جامد (که ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتر داشته باشند را برای اطمینان از ابتلا به سرطان) داشته باشد. سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است ، بسیار آسان است و فرد را در معرض تابش قرار نمی دهد. همچنین هزینه کمتری نسبت به گزینه های دیگر دارد.

آیا لازم است هر خانمی در فواصل معین سونوگرافی پستان انجام دهد؟
در واقع ضرورتی ندارد که افراد سالم به طور مرتب انجام دهند، اما در بعضی بیماری های خوش خیم مانند فیبروآدنوما گاهی لازم میشود برای مدت ۲ تا ۳ سال بیمار با سونوگرافی تحت نظر قرار گیرد. در بیماران مبتلا به سرطان نیز برای پیگیری از ماموگرافی استفاده میشود.
1- نمیتوان گفت دستگاه خاصی لازم است اما کیفیت و امکانات دستگاه ها با هم متفاوت می باشند و این عوامل بر کیفیت و دقت سونوگرافی های انجام شده تاثیر جدی میگذارند.
2- روش درست و استاندارد برای غربالگری سرطان پستان همانطور که گفته شد ماموگرافی از پستان است زیرا همان طور که در مبحث غربالگری توضیح داده شد، سونوگرافی از توانایی کافی (به ویژه برای دیدن رسوبات ریز کلسیم) برخوردار نیست. اما در مواردی که تراکم بافت پستان در ماموگرافی بالا باشد لازم میشود که از سونوگرافی هم، علاوه بر ماموگرافی، استفاده شود.
3- خیر تا به امروز عارضه قابل توجهی یافت نشده است.
  • 1- سونوگرافی سینه با دستگاه خاصی انجام میشود؟

  • 2- آیا به تنهایی برای غربالگری سرطان پستان کافی است؟

  • 3- آیا سونوگرافی سینه عارضه هم دارد؟
    سونوگرافی بهتر است یا ماموگرافی؟به طور حتم نمیتوان این دو روش را با هم مقایسه کرد زیرا هر کدام از این دو روش نقاط قوت و ضعفی دارند، مثلا برای مشاهده کیست سونوگرافی بهتر است اما برای مشاهده رسوبات ریز کلسیم، که در برنامه غربالگری اهمیت بسیار بالایی دارد، بهترین روش ماموگرافی است. همچنین می توان از سونوگرافی سینه برای جستجوی ناحیه مشکوکی که در ماموگرافی مشاهده شده است استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر از تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی کلیک نمایید.سونوگرافی سینه ممکن است نتایج کادبی داشته باشد؟این سونوگرافی نتایج منفی و کاذب زیادی هم دارد. نتیجه مثبت کاذب نشان می دهد که یک زن هنگامی که مبتلا به سرطان پستان شود ، مبتلا به سرطان سینه است. نتیجه منفی کاذب نشان می دهد که یک زن مبتلا به سرطان سینه نیست ، در حالی که در واقع سرطان پستان دارد

آیا سونوگرافی سینه پیشنهاد می شود؟

سونوگرافی سینه بخشی از توصیه های غربالگری سرطان پستان ملی شبکه جامع سرطان (NCCN) نیست. با این وجود، سونوگرافی اغلب بعد از یافتن غیرطبیعی در ماموگرافی، MRI سینه یا معاینه بالینی سینه ، به عنوان یک آزمایش پیگیری استفاده می شود. این نوع سونوگرافی  به تنهایی ابزار غربالگری خوبی نیست. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این ترکیب در ترکیب با ماموگرافی یا MRI پستان نقش دارد یا خیر. برای اطلاع از تفسیر سونوگرافی سینه  کلیک کنید.