مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تبدیل تخصصی DVD به mp4 و mkv
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
راه هایی مطمئن و ساده تا پیشرفته و تخصصی برای تبدیل dvd به mp4 یا mkv
معرفی نرم افزارهایی برای کاربران تنبل یا متخصصین کامپیوتر و عشق فیلم برای تبدیل دی وی دی هایشان به فایل های کامپیوتری کم حجم و با کیفیت.
آیا هنوز آرشیو فیلم‌های خود را روی DVD دارید؟ بالاخره می‌خواهید چه کنید؟
برخی از ماها سال هاست که بی‌خیال این آرشیو شده‌ایم، اصلا پیدا کردن یک فیلم خاص روی این DVDها آنقدر دشوار است که ترجیح می‌دهیم از سایت‌های دانلود نسخه جدید آنها را دانلود کنیم و به صورت فایل داشته باشیم. به علاوه کیفیت بسیاری از DVDهایی که ۱۰ ۱-۵ سال داشتیم، چنگی به دل نمی‌زدند.
اما به هر حال خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که آرزو می‌کنیم، کاش همه DVDها را تبدیل به فایل می‌کردید و آنها را سرراست روی یک تا چند هارد نگه می‌داشتید.
این کار چه مزایایی دارد:
۱- پیدا کردن آنها سریع می‌شود و دیگر نیازی نیست مرتب DVD وارد درایو کنید و بردارید.
۲- از شر فضای فیزیکی اشغال شده توسط DVDها خلاص می‌شوید و حمل و نقل آنها ساده می‌شود.
۳- اگر احیانا به صورت حرفه‌ای کارتان نوشتن در مورد فیلم‌هاست، کارتان ساده می‌شود.
۴- برخی از فیلم‌ها هم که کلا کمیاب هستند، اصلا فیلم‌های مراسم خصوصی ماست و نمی‌شود نسخه‌ای از آنها را دانلود کرد
با توجه به این مقدمه ما نیاز داریم که از نرم‌افزارهای تبدیل DVD استفاده کنیم. برنامه‌های تبدیل خیلی زیاد هستند. به سبک قدیمی اگر به مجموعه‌های مشهور نرم‌افزاری نگاهی بیندازید، دست کم چند برنامه تبدیل DVD دارند.
ما یک زمانی تصور می‌کردیم که برنامه‌های پولی که در این مجموعه‌های نرم‌افزاری کرک شده‌اند، لزوما عملکرد بهتری نسبت به برنامه‌های رایگان دارند. ما فکر می‌کردیم که رایگان در بخش نرم‌افزاری مترادف است با برنامه‌های کم کیفیت، آنهایی که تبلیغات به خورد ما می‌دهند یا بعد مدتی غیرفعال می‌شوند.
اما دست‌کم در برخی بخش‌ها برنامه‌های رایگان موجود در اینترنت آنقدر خوب هستند که هیج آلترناتیوی برای آنها نمی‌شود معرفی کرد.
خب، نتیجه تجربه من در مورد تبدیل DVDها عملا چیست؟
نرم‌افزار هندبریک HandBrake ، عالی و بدون رقیب، پادشاه تبدیل
این نرم‌افزار کدباز و رایگان است و دست کم یک دهه قدمت دارد. هندبریک به شما امکان می‌دهد که به صورت تخصصی DVDهای خد را تبدیل کنید.
منتها کاربران آماتور ممکن است از دیدن گزینه‌های تبدیل یک مقدار وحشت‌زده شوند و با خودشان بگویند که آخر با این همه تنظیمات چه باید بکنند.
اگر کمی خودتان آزمون و خطا کنید، همه چیز دستتان می‌آید. منتها شاید این کار یک ساعت یا بیشتر وقت شما را می‌گیرد تا بتوانید تجربه‌اندوزی کنید.
باز تجربه خودم را برای شما می‌نویسم. در بحث تبدیل DVD ما دو خواسته داریم:
۱- نرم‌افزار سریع باشد.
۲- بدون کم شدن کیفیت و با حجمی معقول کار خودش را انجام بدهد.
مثلا من دوست دارم برای اینکه روی یک هارد یک ترابایت، فیلم‌های زیادی جا بشوند، حجم هر فیلم از ۱.۵ گیگ تجاوز نکند و در عین حال کیفیت هم تغییر نکند.
به علاوه برای ما مهم است که زیرنویس‌های فیلم هم داخل فایل بشود و اگر DVD چندصدایی است، هم نسخه اصلی و هم دوبله آن وارد شود.
خب، هندبریک همه این کارها را می‌تواند برای شما بکند.
اینجا می‌توانید انتخاب کنید که فرمت MP4 باشد یا MKV :
در زبانه Video شما تنظیماتی دارید که با استفاده از آنها می‌توانید روی حجم فایل و کیفیت آن نظارت کنید. همینجاست که آزمون و خطا باید بکنید تا دستتان بیاید با توجه به کاربری شما کدام تنظیمات برای شما خوب است.
مثلا در همینجا است که شما می‌توانید کدک فایل ویدئویی را انتخاب کنید که مثلا x264 با شد یا x265‌باشد. مسلم است که کرک x265 فایل جمع و جورتری به شما می‌دهد. اما از آن طرف هم باید توجه کنید که بعدا این فایل را اگر بخواهید با تلویزیون پخش کنید، ممکن است تلویزیون‌هیا قدیمی اصلا آن را نشناسند. به علاوه من به صورت سلیقه‌ای از x265 خوشم نمی‌آید!
شما می‌توانید کیفیت ویدئو را اینجا هم تنظیم کنید. اگر خواستید می‌توانید کیفیت را متوسط یا خیلی پایین درنظر بگیرید.
گزینه‌های تخصصی دیگر هم برای انکود شدن ویدئو وجود دارد که راستش یک مقدار تخصصی است و من هم از برخی از آنها سردرنمی‌آورم. منتها باز با آزمون و خطا از نظر کیفیت و سرعت تبدیل باید تجاربی در مورد آنها کسب کنید.
اینجا دو جا هم برگه‌های هستند که شما می‌توانید به فایل نهایی زیرنویس و قطعه صدای مورد نظر را اضافه کنید.
من خودم با انتخاب گزینه add all remaining tracks کارم را ساده می‌کنم. بعد همه آنها را تیک می‌زنم.
اما هندبریک بک زبانه ابعاد هم دارد:
چه کاربردی دارد؟
فرض کنید که DVD دارید که فیلم حاشیه زیادی دارد، شما می‌توانید در هنگام تبدیل ویدئو را کراپ یا جاشیه‌گیری کنید و مشخص کنید که فایل نهایی چقدر از حاشیه بالا، پایین، چپ یا راست را نداشته باشد.
در ضمن در اینجا می‌توانید ویدئویی بسازید که سایز آن کمتر شده باشد یا نسبت طول به عرض آن شخصی‌سازی شده باشد.
این خلاصه‌ای است از آنچه بعد نصب هندبریک با آن روبرو می‌شوید.

اما بعد این می‌رسیم به نرم‌افزار عالی بعدی و کاربرد آن:
نرم‌افزار MakeMKV برای عجول‌ها و تنبل‌ها!
MakeMKV به درد چه کسانی و سناریویی می‌خورد؟
فرض کنید که شما اصلا حوصله تنظیمات را ندارید و می‌خواهید خیلی ساده DVD داخل درایو بیندازید و فایل ویدئویی MKV تحویل بگیرید، در این صورت MakeMKV به درد شما می‌خورد.
این نرم‌افزار هم کاملا رایگان است و حجمش از ۱۴ مگ هم کمتر است!
بعد اجرای برنامه و انداختن DVD در داریو، برنامه MakeMKV به صورت خودکار DVD را آنالیز می‌کند و بعد می‌توانید دستور تبدیل بدهید. جایی از هارد سیستم را که قرار است ویدئو در آن ذخیره شود، مشخص کنید و تمام!
خود برنامه DVD را به اصطلاح ریپ می‌کند، با همه زیرنویس‌ها و قطعات صوتی آن.
منتها با MakeMKV یک سری چیزهایی ندارید. مثلا شما نمی‌توانید روی حجم فایل نهایی تنظیمی اعمال کنید. منتها خوبی این برنامه این است که اصلا به تمرکز شما نیازی ندارد و این طوری نیست که یک دفعه بعد مثلا ۱۰ دقیقه صبر برای تبدیل متوجه شوید که یادتان رفته ترک صدای دوبله را اضافه کنید یا زیرنویس فارسی ندارید!
در ضمن با همین نرم‌افزار می‌توانید دیسک بلو ری هم ریپ کنید که در این بخش من عملا مراحل و سرعت کار را آزمایش نکرده‌ام.
توجه: در برخی کشورها ریپ کردن DVD، مثلا DVDهایی که اجاره کرده‌اید، غیرقانونی است.

منبع یک پزشک