مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: اهمیت بوسیدن همسر و فرزندان در احادیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
درباره اهمیت بوسیدن همسر و فرزندان و همچنین ثواب بوسیدن پدر و مادر و کیفیت بوسه در احادیث ائمه و سبک زندگی پیامبر روایاتی نقل شده که گلچینی از روایات درباره بوسه را تقدیم کاربران میکنم.

بوسیدن‌های خوب:

بوسیدن والدین: در حدیثی از امیرالمومنین علیه‌السلام بوسیدن والدین «عبادت» دانسته شده. (مکارم‏الأخلاق، ص220)

بوسیدن همسر
این کار نوعی ابراز «دوست داشتن» به نحو عملی! است.

بوسیدن فرزند: در الکافی 6/49 می‌خوانیم که هر بوسه بر فرزند یک حسنه است و شاد کردن او، موجب خوشنودی خداست.
اما فقط تشویق به بوسیدن نیست بلکه نبوسیدن نکوهش شده. در همان منبع حدیثی نقل شده که مردی به پیامبر گفت «هرگز بچه‌ای را نبوسیده‌ام». زمانی که رفت پیامبر فرمود که نزد من این مرد از اهل آتش است.

کتاب احادیثی درباره بوسه
احادیثی درباره ی بوسه


یا در مکارم‌الاخلاق می‌خوانیم که پیامبر حسنین علیهم‌السلام را بوسید، مردی که آنجا بود گفت من ده اولاد دارم که هیچ‌یک را تاکنون نبوسیده‌ام و پیامبر قریب به این مضمون پاسخ داد که «تقصیر من نیست اگر خدا رحمتش را از تو دریغ کند» و در حدیثی دیگر وارد شده که پیامبر به او گفت: «کسی که رحم نکند، به او رحم نمی‌شود» و چقدر مطابقت دارد با نقل دیگری از همان کتاب که علی علیه‌السلام بوسیدن فرزند را «رحمت» شمرده بودند.
همچنین در احادیث هست که پیامبر فاطمه را بسیار می‌بوسید و عایشه (لعنهاالله) نه ناراحت، بلکه غضبناک می‌شد!!! (تفسیرالقمی ج1ص21: «فغضبت» من ذلک عائشة) و در حدیثی دیگر می‌خوانیم که عایشه ملعون به پیامبر عتاب می‌کرد. (تفسیرالعیاشی ج2ص212: «فعاتبته» علی ذلک عائشة)
بوسیدن‌های بد:
بوسیدن نامحرم حرام و «زنای دهان» دانسته شده (الکافی 5/559)
علاوه بر نامحرم، بوسیدن پسربچه و دختربچه با شهوت نیز شدیدا نهی شده  و مشابه عقاب شدیدی که برای آن وارد شده را بنده کمتر دیده‌ام. در حدیثی هست که: «کسی که پسربچه‌ای را از روی شهوت ببوسد مانند این است که هفتاد بار با مادرش نزدیکی کرده و کسی که با مادرش نزدیکی کند مثل کسی است که بکارت دختری را بدون مهریه برداشته و کسی که بکارت دختری را بدون مهریه از بین ببرد مانند کسی است که هفتاد پیامبر را کشته باشد»
مستدرک‏الوسائل، ج14، ص351، ح16928
در خصوص سن و سال هم چنین گفته شده که؛ وقتی دختر به 6 سالگی رسید، مردان او را نبوسند و هنگامی که سن پسربچه از 7 سال گذشت، زنان را نبوسد. (الفقیه3/437)
محل و کیفیت بوسیدن:
طبق احادیث، محل بوسه، به نسبت طرف مقابل بستگی دارد!
در مورد امام «بین دو چشم» در مورد مادر «پیشانی» و در مورد خواهر و برادر «گونه» گفته شده.
اما در مورد همسر وضعیت فرق می‌کند و «دهان» توصیه شده و در مورد کیفیت بوسیدن دهان هم راهنمایی لازم در احادیث هست! در حدیث معتبری چنین می‌خوانیم:
«تهذیب4/319: ... یُعْطِیهَا لِسَانَهُ تَمَصُّهُ»
مرد زبانش را به زن بدهد تا آن را بمکد!
در حدیثی دیگر هست که مردی از امام در مورد بوسیدن جلوی زن! می‌پرسد که آیا صلاح است؟ و امام پاسخ می‌دهد که عیبی بر آن نیست! (قرب‏الإسناد، ص102)
همچنین در حدیثی دارم که «بوسیدن دهان، جز برای همسر و فرزند کوچک نیست» (الکافی2/186)
در خصوص کمیّت بوسیدن! فرزند، روضةالواعظین این‌طور وارد شده که «بسیار فرزندانتان را ببوسید چرا که برای هر بوسه یک درجه در بهشت به مسافت 500 سال است»
خب در مورد «کیفیت» بوسیدن همسر حدیثی عرض شد اما در مورد فرزند، همانطور که گفته شد و اما «کیفیت» بوسیدن فرزند هم جالب است (هرچند برای من مرثیه بود!):
نویسنده کتاب کامل‌الزیارات چنین نقل کرده که پیامبر بیرون آمد به سمت جایی که برای طعام دعوت شده بود.
با امام حسین مواجه شد که با کودکان بازی می‌کرد. پیامبر به سوی او رفت و دو دستش را باز کرد. اما آن کودک (امام) گاهی به این سو طفره می‌رفت و گاهی به آن سو و پیامبر (با این کار) او شادمان کرد و سپس او را گرفت و یک‌دستش را زیر چانه و دست دیگر را پشت گردنش قرار داد و دهان به دهانش گذاشت و او را بوسید.
البته بحث بازی با کودکان هم فرصت خود را می‌طلبد اما گریزی به آن خوب است! چرا که بعضی‌ها فکر می‌کنن مقام علمی و ...شون ایجاب می‌کنه که اخمو و مثلا جدی! باشند اون هم نه فقط با بچه‌ها؛
چنین نقل شده که پیامبر زبانش را برای امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام بیرون می‌آورد و زمانی که آن کودکان وی را می‌دیدند، خوشحال می‌شدند و به سوی او می‌دویدند