مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: پروتز سینه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پروتز سینه که با نام ایمپلنت سینه هم شناخته می‌شود، جزو عمل‌های زیبایی است که با افزایش حجم سینه به ترمیم سینه‌ها کمک می‌کند. پروتز سینه جزو رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که برای [i]افزایش حجم و فرم دهی سینه[/i] استفاده می‌شود.
معمولاً افرادی که از [b]پروتز پستان[/b] استفاده می‌کنند به دلایل مختلفی مثل بیماری سرطان یا شیردهی، حالت سینه‌های خود را از دست داده‌اند که به کمک عمل زیبایی پروتز سینه و افزایش حجم سینه‌ها این مشکل را حل می‌کنند.
درباره پروتز سینه سؤالات مختلفی وجود دارد که سعی کرده‌ایم تا در این مقاله به تمام این سؤالات پاسخ بدیم.
عمل جراحی پروتز سینه یا Breast prosthesis چیست؟
عمل جراحی پروتز پستان یا Augmentation Mammoplasty به فرآیندی اشاره دارد که طی آن سینه‌های افتاده و کوچک با افزایش حجم از طریق پروتزهای [b]داخلی[/b] یا [b]خارجی‌[/b]ترمیم می‌شوند. با توجه به این که عمل جراحی پروتز سینه، جزو عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، پس باید هزینه نسبتاً بالایی برای آن پرداخت نمود.
بد نیست بدانید که عمل جراحی پروتز، بر خلاف تصورات غلط، یک عمل بی خطر و کم تهاجم است که در یک بازه زمانی ۲ ساعت تمام می‌شود. توصیه می‌کنیم برای کاهش عوارض بعد از عمل پروتز سینه، از این روش فقط در مراکز معتبر و تحت نظر پزشک معتبر استفاده کنید.
انواع پروتز به چه شکل است؟
پروتز سینه از نظر اندازه، جنس، حجم و نحوه قرار گیری در سینه به مدل‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود که در این مقاله انواع پروتز سینه را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم. دقت داشته باشید که مناسب‌ترین نوع پروتز سینه، با توجه به نظر پزشک و با توجه به وضعیت سینه‌های شما انتخاب می‌شود. فارغ از موضوعات گفته شده، در ادامه انواع پروتز سینه از جنبه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.
انواع پروتز سینه از نظر حجم و برجستگی
همان طور که اشاره داشتیم، پروتز سینه به مدل‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، یکی از این دسته بندی‌های، حجم و میزان برجستگی سینه می‌باشد. انواع پروتز سینه از نظر حجم و برجستگی به سه مدل پروتز با برجستگی کم، پروتز با برجستگی زیاد و پروتز با برجستگی خیلی زیاد تقسیم می‌شود.
انواع پروتز پستان از نظر شکل و استایل
مدل‌های مختلف پروتز سینه به حجم محدود نشده و شما می‌توانید برای عمل پروتز سینه، از مدل‌های مختلفی که از نظر شکل هم متفاوت هستند استفاده کنید. انواع پروتز سینه از نظر شکل ظاهری به دو مدل سینه گرد و سینه اشکی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه با این مدل‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
۱. پروتز سینه قطره اشکی
پروتز سينه اشكي که به قطره اشکی هم معروف است برای آن دسته از افرادی مناسب است که می‌خواهند سینه‌های طبیعی‌تر داشته باشند. به علاوه از این مدل پروتز سینه، افرادی استفاده می‌کنند که سینه‌های خیلی کم حجم دارند یا سینه‌هایشان دچار عدم تقارن شده یا به طور کلی دارای نقص ظاهری استفاده می‌کنند.
۲. پروتز سینه گرد
پروتز سینه گرد برای افرادی که به سینه‌های برجسته، با بافت نرم و خوش فرم علاقه دارند مناسب می‌باشد. همانطور که مشخص استفاده از پروتز سینه اشکی، بیشتر از پروتز سینه گرد است.
انواع پروتز سینه از نظر جنس پروتز
یک مدل دیگر از پروتزهای سینه وجود داره که با توجه به مواد تشکیل دهند آن دسته بندی می‌شود. این پروتزهای سینه از نظر راحتی، جای شکاف با هم تفاوت دارند و بر خلاف مدل‌های ذکر شده تا الان که توسط خود بیمار انتخاب می‌شد، جنس پروتز سینه باید توسط پزشک و با توجه به شرایط بیمار انتخاب شود. فارغ از موضوعات گفته شده، پروتز سینه از لحاظ جنس به مدل‌های زیر تقسیم می‌شود.
۱. پروتزهای سالینی
این مدل از پروتز حامی مقدار زیادی آب نمک است و برای بیماران زیر ۱۸ سال استفاده می‌شود. در صورتی که آب نمک موجود در پروتز به بیرون نشت کند، به سرعت جذب بدن می‌شود و هیچ خطری برای فرد ایجاد نمی‌کند. این مدل از پروتز نیاز به هزینه کمتری نسبت به پروتزهای سیلیکونی دارد ولی احتمال نشت مایع پروتز و چین خوردگی سینه در این مدل زیاد است.
۲. پروتز سینه سیلیکونی
بیشتر افراد از پروتز سینه سیلیکونی استفاده می‌کند. این مدل از پروتز دارای یک ژل مخصوص در بافت پروتز است که بسیار شبیه به بافت طبیعی خود سینه است. ژل موجود در این نوع پروتز از ترکیب مواد سیلیکونی ساخته می‌شود. این مدل از پروتز سینه، نیاز به هزینه بالاتری نسبت به مدل سالینی دارد ولی احتمال نشت این پروتز خیلی کم‌تر است.
این مدل از پروتز برای افرادی با حداقل سن ۲۲ استفاده می‌شود و در صورتی که از این روش استفاده می‌کنید، باید به صورت مرتب برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.
۳. پروتز سینه ثابت
یکی دیگر از مدل‌های پروتز سینه که برخلاف روش‌های قبلی نیز به برش بیشتری است و البته با توجه به بافتی که دارد بسیار سفت است و به سادگی پاره نمی‌شود؛ به علاوه در صورتی که این پروتزها پاره شوند هیچ تغییری در ظاهر فرد ایجاد نمی‌شود که از این رو به پروتز سینه ثابت Gummy Bear یا معروف هستند.
پروتز خارجی چیست و چه تفاوتی با پروتز داخلی دارد؟
پروتز خارجی سینه هم یکی از مدل‌های پروتز سینه است با این تفاوت که دیگر در این روش خبری از عمل جراحی نمی‌باشد و به سادگی می‌توان پروتز را روی سینه‌ها نصب کرد. این مدل از پروتز بر خلاف پروتزهای داخلی، نیاز به برش ندارند ولی ممکن است شل شده و بیافتند.
لیفت سینه چیست؟
لیفت سینه یکی از روش‌های جوان سازی سینه است که به واسطه پروتز انجام می‌شود. لیفت سینه با هدف ترمیم افتادگی سینه و حجم دادن و بزرگ کردن سینه‌ها استفاده می‌شود. در این روش پوست اضافی سینه برداشته و بافت اطراف کشیده می‌شود تا فرم دهی سینه به درستی انجام شود خطوط پستان مشخص گردد.
کپسول پروتز سينه چیست؟
کپسول به بافت نرمی اشاره دارد که به پروتز سینه در ثابت ماندن کمک می‌کند. زمانی که بافت کپسول پروتز سینه نرم باشد، مشکلی وجود ندارد ولی وقتی که به دلایل مختلف این بافت نرم، سفت شود شروع مشکلات است. زمان که انقباض در کپسول پروتز (کپسول کنتراکچر) ایجاد شود، باعث تحت فشار بودن پروتز یا جا به جایی آن می‌شود. این مشکل معمولاً تا ۲ سال بعد از پروتز رخ می‌دهد.
طول عمر پروتز سینه چقدر است؟
یکی از اشتباهاتی که در مورد پروتز می‌شود، طول عمر این روش است. ساده‌تر بگم مطمئناً تا الان عبار پروتز دائمي سينه را شنیده‌اید که باید گفت این ذهنیت اشتباه است که پروتز سینه دائمی می‌باشد زیرا در طول زمان، پروتز سینه پاره شده و از بین می‌رود. به طور دقیق نمی‌توان گفت  که پروتز سینه چقدر دوام دارد ولی بد نیست بدانید، افرادی که تمرین ورزشی و تحرکات زیاد دارند، خیلی سریع‌تر پروتزشان از بین می‌رود تا افرادی که تحرکات کمتری دارند.
مزایای پروتز سینه
مزایای پروتز سینه با توجه به این که پروتز سينه یک عمل زیبایی است، شاید تنها محدود به زیبایی فرد باشد ولی به طور کلی می‌توان گفت این روش بسیار [i]کم خطر و غیرتهاجمی[/i] است که همین موضوع نیز جزو مزایای مهم به شمار می‌رود. به علاوه عمر پروتز سينه هم جزو مزایای این روش به حساب می‌آید.
تمام این مزایا فارغ دلیل اصلی پروتز که حل مشکلات افتادگی سینه، کاهش حجم سینه و بد فرمی یا ناقص بودن سینه است، می‌باشد.