مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: اینله و انله و همه چیز راجع به آن را بدانید.
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اینله و انله دو تا از روش های پیشرفته برای ترمیم و زیبایی دندان ها به شمار می‌روند. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این دو روش آشنا کنیم و اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به این دو روش در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.
پر کردن دندان
قبل از اینکه بخواهیم شما را بیشتر با اینله و انله آشنا کنیم ابتدا باید اطلاعات مختصری را راجع به پر کردن دندان که ساده ترین روش ترمیم دندان به شمار می‌رود، در اختیار شما قرار دهیم.
پر کردن دندان به صورت معمولی، یک روش درمانی نسبتا سریع است که تنها در یک جلسه انجام می شود. باز هم تاکید می کنیم که با این روش تنها پوسیدگی ها و آسیب دیدگی های جزئی تا متوسط ترمیم می شوند. و اگر آسیب گسترده باشد (مخصوصاً دندان های آسیاب) را درگیر کرده باشد، دیگر نمی توان با روش معمولی، دندان ها را ترمیم کرد. اینجاست که نیاز به روش های پیچیده تری مانند اینله و انله دندان احساس می شود.
اینله و انله چیست؟
انله یا (Onlays) نیز به صورت مشابه یک درمان ترمیمی است که برای درمان پوسیدگی گسترده دندان های خلفی (آسیاب)  کابرد دارد. با اینکه اینله و انله با هم شباهت های زیادی دارند اما کاربرد انله وسیع تر و بیشتر از اینله دندان است. اگر با کمک اینله بتوانیم فقط وسط سطوح جونده دندان آسیاب را ترمیم کنیم، با انله دندان می توان دندان هایی که هم وسطشان پوسیده شده و پوسیدگی یک یا بیش از 1 لبه دندان را درگیر کرده ترمیم کرد.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اینکه بریج یا ایمپلنت دندانی کدام یک می‌تواند انتخاب درست تری باشد، اینجا کلیک کنید.
دندان‌های خلفی ما که به آن‌ها دندان آسیاب یا آسیا هم گفته می‌شود درشت‌تر و بزرگ‌تر از دندان‌های قدامی و جلویی هستند. به همین دلیل سطوح جونده نسبتاً وسیع‌تر و بزرگ‌تری دارند. سطوح جونده این دندان‌ها، معمولاً شیارهای ریز و بعضاً عمقی دارند.
اگر به درستی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم و یا با دقت دندان‌های خلفی را مسواک نزنیم، کم کم بقایای مواد غذایی در این شیارها تجمع پیدا می‌کند و با واسطه باکتری‌های، پلاک دندانی شکل می‌گیرد.
همپنین راجع به هزینه ایمپلنت دندان بیشتر بدانید.
اگر پلاک و جرم دندان‌ها با کمک جرمگیری دندان برداشته نشود نیز، پوسیدگی دندانی ایجاد می‌شود. همانطور که گفته شد، چنانچه پوسیدگی جزئی باشد، دندان آسیب دیده با آمالگام و کامپوزیت و به روش معمولی ترمیم می شود. اما اگر پوسیدگی وسیع بوده و مرکز دندان آسیاب را درگیر کرده باشد (به طوری که با روش معمولی نتوان آن را پر کرد) از اینله (Inlay) دندان کمک می گیریم.
بنابراین اینله دندان یک روش ترمیم برای دندان‌های خلفی است. به این صورت که اگر یکی از دندان‌های خلفی در مرکز سطوح جونده خود دچار پوسیدگی شدید و وسطع شده باشد (به طوری که هنوز لبه‌های دندانی درگیر نشده باشند) از اینله دندان برای ترمیم آن استفاده می‌شود.
سخن آخر
امروز در این مقاله سعی شد تا اطلاعات مفیدی راجع به اینله و انله که دو روش بسیار محبوب و نسبتا پیشرفته برای ترمیم دندان به شمار مکی‌روند را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر می‌خواهید تا راجع به دهان و دندان اطلاعات بیشتری نیز داشته باشید توصیه ما این است که یکسر به وبسایت تهران ایمپلنت بزنید. این وبسایت به صورت کاملا تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند و می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهد.