مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: اطلاعات کاملی درباره چای ماچا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چای ماچا چیست؟
در این مقاله در راستای پاسخ به سوال ماچا چیست؟ به توضیح گیاه ماچا، تاریخچه این چای، روش پرورش گیاه ماچا، خواص و بهترین زمان مصرف چای ماچا در عطاملک خواهیم پرداخت.
گیاه ماچا چیست؟
در پاسخ به سوال چای ماچا چیست باید گفت: چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش‌رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است. رنگ آن سبز زمردی است. این چای در ژاپن با آسیاب‌های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.
ژاپنی‌ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی نیز استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهمی که کم‌تر ذکر می‌شود این است که کلمه‌ی «ماچا » به فرم پودر شده‌ی گیاه چای «تنچا» (tencha 碾 茶 茶) گفته می‌شود.
علت منحصر به فرد بودن پودر ماچا نحوه کشت ویژه‌ی آن است. درختچه‌های چای سبز ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی رفته و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره‌ی ماچا را پدید می‌آورند.
کشاورزان ژاپنی در حدود اواسط اردیبهشت‌ماه، سایبان‌هایی چوبی با چهارچوب‌های آلومینیومی بر روی درختچه‌های ماچا ایجاد می‌کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه‌های ماچا به حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. این عمل، باعث بالا رفتن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از طریق افزایش اسیدآمینه‌ها در آن می‌شود. برداشت چای ماچا در ژاپن با مراسم خاصی همراه است.


اگر از خواص طلایی روغن خراطین باخبر نیستید در لینک زیر اطلاعات جامعی درباره شناخت و خرید روغن خراطین ذکر شده است
واقعیت هایی درباره روغن خراطین


تاریخچه‌ی چای ماچا چیست؟
هرچند که چای سبز ماچا یک چای ژاپنی نیز معرفی می‌شود ولی خاستگاه اصلی آن کشور چین است.
در قرن دوازدهم میلادی یک راهب متعلق به مکتب «ذن» به نام «ایساسی» (Eisai) طی سفری که به کشور چین داشت و در ضمن سیر و سیاحت در چین، انواعی از بذر انواع چای را با خود به ژاپن آورد که چای ماچا نیز یکی از آن‌ها بود. البته در آن زمان چای ماچا در ژاپن و در ابتدا به حالت پودر به کار نمی‌رفت و این موضوع، ابداع چینی‌ها است.
چینی‌ها از صدها سال پیش، از چای ماچا به‌عنوان دم‌نوش نیروبخش و درمانگر استفاده می‌کردند. ابتدا راهبان بودایی و سپس افراد لشکری در گسترش محبوبیت و مصرف این چای مؤثر بودند.

خواص چای ماچا چیست؟
مهم‌ترین خواص چای ماچا عبارتنداز:
تقویت سوخت و ساز بدن
جلوگیری از پیری
سوزاندن چربی‌های اضافی
افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
انرژی بخشی
سم‌زدایی از کبد
کاهش استرس
تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
ضد التهاب
پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
و ضد سرطان بودن
نوشیدن یک لیوان چای ماچا در روز، بطور متوسط بین ۳ الی ۶ ساعت به بدن انرژی میدهد.

مواد تشکیل دهنده چای ماچا
آمینواسید
آمینواسید، زنجیره یا حلقه‌ی کربن است. آمینواسیدها در تقویت سوخت‌وساز بدن نقش مؤثری دارند.
کاتچین (Catechin)
این ماده از جنبه‌ی غذایی یکی از مشهورترین آنتی‌اکسیدان‌های غذایی را داراست. این آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز ماچا بیش‌تر از انواع چای سیاه وجود دارند.
آنتی‌اکسیدان
وجود آنتی‌اکسیدان مربوط به وجود مقادیر زیادی از کاتچین در چای سبز ماچا است.

موارد استفاده از ماچا چیست؟
پودر ماچا را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، از بستنی های خنک و متنوع تابستانی گرفته تا نوشیدنی های داغ زمستانی، حتی میتوان از آن در تهیه کیک و غذا هم استفاده نمود و یا به صورت ماسک های زیبایی از فواید بی نظیر این چای سبز منحصر به فرد استفاده کرد.
همانطور که قبلا توضیح دادیم چای ماچا یک نوع خاص از چای سبز است که نحوه فرآوری و آماده سازی خاصی دارد و در نتیجه خواص آن از چای سبز معمولی بسیار بیشتر است.
چای سبز ماچا را می توان به صورت گرم و سرد استفاده نمود و در هر دو روش مصرف، کلیه خواص پودر ماچا حفظ می‌شود و روش مصرف تنها به ذائقه و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.
معمول ترین نوشیدنی گرمی که با استفاده از چای ماچا می توان تهیه کرد انواع لاته ماچا است که ترکیبی گرم، لطیف و دوست داشتنی دارد به این صورت که یک لیوان شیر گرم را با نیم تا ۱ گرم پودر چای ماچا مخلوط می‌کنیم. برای شیرین کننده این نوشیدنی هم میتوان از عسل استفاده نمود.
اما نکته خیلی مهم در تهیه نوشیدنی با پودر چای ماچا مرحله ترکیب مواد با یکدیگر است. چرا که در زمان مصرف ماچا باید چای ماچا کاملا در شیر، آب و یا هر نوشیدنی دیگری که می‌خواهید به عنوان پایه از آن استفاده کنید حل شود. در غیر اینصورت پودر چای ماچا در انتهای لیوان ته نشین می‌شود.
برای حل کردن پودر چای ماچا حتما از همزن مناسب استفاده کنید. هرچه ماچا بهتر در شیر یا آب و یا… حل شود نتیجه دلچسب تر و مناسب تری را تجربه خواهید کرد.
در واقع برای مصرف ماچا نیاز به طی کردن مراحل سخت نیست و هر کسی میتواند یک لاته ماچای حرفه ای درست کند.
همچنین میتوان در تهیه انواع کیک، ترافل ها، بستنی و دسر و صبحانه های مقوی از ماچا استفاده کرد.

چه مقدار ماچا مصرف کنیم؟
برای استفاده از چای ماچا ابتدا باید با مقدار مصرف مناسب آن در هر وعده آشنا شوید، در ابتدا با این مفهوم آشنا شدیم که ماچا چیست، سپس درباره روش های مختلف و متنوع استفاده از ماچا صحبت کردیم.
اما به صورت کلی مقدار مناسب برای استفاده در روز چه میزان است؟
برای پاسخ سوال بهترین زمان مصرف چای ماچا چیست، باید این نکته را در نظر گرفت که به عنوان مثال بدن انسان در روز میتواند ۴۰۰ میلی گرم کافئین دریافت کند و بیشتر از این مقدار برای بدن مضر خواهد بود و موجب پرخاشگری، استرس و … میشود در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
با احتساب عدد ۴۰۰ میلی گرم در روز و با توجه به اینکه به ازای هر ۲۵۰ میلی لیتر شیر و یا آب میتوان ۰.۵ تا ۱ گرم پودر چای ماچا در هر وعده استفاده نمود که حدودا شامل ۵۰ – ۷۰ میلی گرم کافئین  است. پس هر فرد میتواند تا ۵ فنجان چای ماچا در روز استفاده کند.
اما با توجه به اینکه بازه زمانی افزایش انرژی با مصرف ماچا بین ۶ تا ۸ ساعت ادامه دارد (یعنی با نوشیدن یک فنجان چای ماچا (بسته به بدن هر شخص) تا ۸ ساعت انرژی لازم برای بدن تامین میشود.) به طور متوسط برای آنکه انرژی لازم در طول روز تامین شود نوشیدن ۲-۳ فنجان چای ماچا توصیه میشود که البته از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی افراد با نوشیدن یک فنجان ماچا در روز تا ۸ ساعت انرژی لازم را بدست می آورند.
ماچا بهتر است یا قهوه؟
همانطور که قبلا در مقاله کافئین چیست صحبت کردیم میزان کافئین موجود در هر فنجان قهوه بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی گرم است. اما در مورد مصرف قهوه چند نکته حائز اهمیت است. عموما مصرف قهوه در افراد به دلیل حجم بالای کافئین موجود در هر وعده مصرف و افزایش ناگهانی انرژی در افراد پر مشغله یا کسانی که وقت کافی برای استراحت ندارند و یا به هر دلیل دیگر قهوه می‌نوشند ایجاد اعتیاد می کند. اما نکته جالب توجه در مورد مصرف قهوه این است که هر فنجان قهوه بین ۱ تا ۳ ساعت پس از نوشیدن افزایش انرژی به همراه دارد و این افزایش سینوسی و کاهش ناگهانی به مرور باعث افزایش مصرف افراد می‌شود.
تا اینجا با کافئین موجود در قهوه و نحوه عملکردش در بدن آشنا شدیم. همانطور که قبل تر اشاره کردیم ماچا نیز دارای کافئین است اما میزان کافئین آن در هر فنجان بین ۳۵ تا ۷۰ میلی گرم می‌باشد. شاید در ابتدا این تصور ایجاد شود که این میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کمتر است پس اثر آن هم به همین میزان کمتر خواهد بود. اما خوشبختانه نحوه عملکرد کافئین در ماچا به صورت سینوسی نیست و در بازه زمانی ۴ تا ۶ ساعت بدن افزایش انرژی، افزایش تمرکز و شادابی را تجربه می کند، به این معنی که پس از نوشیدن یک فنجان چای ماچا بدن حداقل تا ۴ ساعت آینده سرشار از انرژی خواهد بود در صورتی که این افزایش انرژی با قهوه حداکثر تا ۳ ساعت ادامه دارد.
به علاوه افزایش ناگهانی کافئین در خون منجر به ایجاد استرس، تنش و در برخی افراد به صورت دلشوره نمایان می شود. در صورتی که به دلیل کمتر بود میزان کافئین در ماچا و همچنین ماندگاری طولانی تر آن پس از مصرف این مشکلات برای افراد ایجاد نمی شود.

جمع بندی
ماچا چیست؟
در پاسخ به سوال چای ماچا چیست باید گفت: چای ماچا (抹茶 Matcha) نوعی پودر چای سبز بسیار خوش‌رنگ و بو و دارای نوعی طعم شیرین ظریف و پنهان (Subtle Sweetness) است. رنگ آن سبز زمردی است. این چای در ژاپن با آسیاب‌های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.
فواید ماچا چیست؟
تقویت سوخت و ساز بدن
جلوگیری از پیری
سوزاندن چربی‌های اضافی
افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
انرژی بخشی
سم‌زدایی از کبد
کاهش استرس
تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
ضد التهاب
پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
و ضد سرطان بودن
چای ماچا را چطور مصرف کنیم؟
پودر ماچا را میتوان به روش های مختلفی استفاده کرد، از بستنی های خنک و متنوع تابستانی گرفته تا نوشیدنی های داغ زمستانی، حتی میتوان از آن در تهیه کیک و غذا هم استفاده نمود و یا به صورت ماسک های زیبایی از فواید بی نظیر این چای سبز منحصربه‌فرد استفاده کرد.
مقدار مناسب ماچا برای استفاده در روز چه میزان است؟
با احتساب عدد ۴۰۰ میلی گرم در روز و با توجه به اینکه به ازای هر ۲۵۰ میلی لیتر شیر و یا آب میتوان ۰.۵ تا ۱ گرم پودر چای ماچا در هر وعده استفاده نمود که حدودا شامل ۵۰ – ۷۰ میلی گرم کافئین است. پس هر فرد می‌تواند تا ۵ فنجان چای ماچا در روز استفاده کند.
نوشیدن ماچا بهتر است یا قهوه؟
ماچا نیز دارای کافئین است اما میزان کافئین آن در هر فنجان بین ۳۵ تا ۷۰ میلی گرم می‌باشد. شاید در ابتدا این تصور ایجاد شود که این میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کمتر است پس اثر آن هم به همین میزان کمتر خواهد بود. اما خوشبختانه نحوه عملکرد کافئین در ماچا به صورت سینوسی نیست و در بازه زمانی ۴ تا ۶ ساعت بدن افزایش انرژی، افزایش تمرکز و شادابی را تجربه میکند، به این معنی که پس از نوشیدن یک فنجان چای ماچا بدن حداقل تا ۴ ساعت آینده سرشار از انرژی خواهد بود در صورتیکه این افزایش انرژی با قهوه حداکثر تا ۳ ساعت ادامه دارد.