مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: بیگ دیتا چیست؟ + ویدیو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در زمانه‌ای که موبایل‌ها ذهن و جسم هر انسانی را تسخیر کردند، آگاهی و شناخت آنچه این دستگاه‌های پیشرفته می‌توانند بر سر ما بیاورند ضروری است.
شاید در ابتدا کمی ترسناک باشد که این موبایل‌های دوست داشتنی چه اطلاعات گرانبهایی از ما دارند ولی ترسناک‌تر اینکه این اطلاعات از حدود اختیارات ما بیرون است و بدست دشمنان ما مدیریت می‌شوند.
در این ویدیو کمی درباره بیگ دیتا و آنچه موبایلمان از ما می‌داند که شاید خودمان ندانیم پرداختیم.




کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) را می‌توان یکی از اصطلاحات پُرتکرار در حرف‌ها و نوشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات دانست.
اگر جستجوهای مربوط به کاربرد کلان داده را در گوگل بررسی کنید، می‌‌بینید که کاربرد کلان داده در پزشکی، اقتصاد، بانکداری و نیز حسابداری و حسابرسی، صرفاً  بخش کوچکی از سوال‌ها و دغدغه‌های علاقه‌مندان این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد.
همه‌ی ما با شنیدن بیگ دیتا یا کلان داده تا حدی می‌توانیم معنای آن را حدس بزنیم: ظاهراً به زبان ساده می‌توان گفت موضوع بیگ دیتا، به حجم زیاد داده‌ها مربوط است؛ حجمی که هر روز نیز رو به افزایش است و هر یک از ما، در هر مقیاسی که فعال باشیم، جلوه‌هایی از آن را مشاهده و تجربه کرده‌ایم.
اما اجازه بدهید برای آشنایی با یک تعریف دقیق‌تر، به سراغ موسسه گارتنر برویم و تعریف گارتنر را از بیگ دیتا بخوانیم (+):
تعریف کلان داده (گارتنر)
بیگ دیتا (Big Data) به معنای دارایی‌های اطلاعاتی [یک مجموعه یا سازمان] است که:
• حجم بالا دارند
• با سرعت زیاد تولید می‌شوند و / یا تنوع گسترده دارند
و نیازمند شیوه‌های پردازش نوآورانه با هزینه‌ی مناسب هستند تا بتوان از آن‌ برای اتوماسیون فرایندها، تصمیم گیری و بهبود شهود و بینش  [در سازمان] بهره گرفت.
همانطور که از این نام یا بهتر است بگوئیم اصطلاح مشخص است، مبحث بیگ دیتا به حجم عظیمی از دیتا (اطلاعات) اطلاق می‌‌شود که در زمانی کوتاه و با سرعت و دقت بالایی تجزیه و تحلیل می‌‌شود. این اطلاعات می‌‌تواند ساختاریافته (اطلاعات منظم و دسته‌‌بندی شده) یا غیرساختاریافته (اطلاعات حجمی نامنظم و تصادفی) باشد. اما برخلاف چیزی که به نظر می‌‌رسد، این حجم اطلاعات نیست که اهمیت و اولویت دارد؛ بلکه نوع استفاده و بهره‌‌برداری از یک بخش یا تمام این اطلاعات توسط سازمان‌‌ها و تجارت‌‌ها است که مهم می‌‌باشد. بیگ دیتا در حقیقت عنوان و سیستمی جامع برای کسب‌‌وکارها به ویژه کسب‌‌وکارهای بزرگ است تا بتوانند از طریق اطلاعات حجیم به دست آمده از این سیستم، برای آینده کاری خود تصمیمات بهتری بگیرند.


بهترین اموزشگاه زبان مشهد
بهترین اموزشگاه زبان شیراز