مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه سرعت ویندوز را زیاد کنم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
راهنمای قدم به قدم پاکسازی و افزایش سرعت ویندوز 7، 10و 11
در 5 قدم ساده ویندوز خود را سبک و سریع کنید
با گذشته زمان، پی‌سی ویندوزی شما کندتر و ضعیف‌تر می‌شود. مشکل از فایل‌های نصب قدیمی نرم‌افزارها و فایل‌های غیرضروری است که با هر نصب و حذف یک نرم‌افزار روی ویندوز ساخته شده و اکنون ویندوز سیستم را سنگین و کند کردند. این فایل‌های غیرضروری فضای بیهوده‌ای در ویندوز و هارددیسک اشغال می‌کنند و کاملا مصداق زباله دورریختنی هستند.
آسان است که پاک‌سازی و تمیزکاری ویندوز و کامپیوتر را نادیده بگیرید و از کنارش رد شوید ولی مطمئن باشید اگر دوره‌ای ویندوز را پاکسازی نکنید؛ خیلی زود با هشدارهایی مانند کم بودن فضای هارددیسک مواجه خواهید شد و البته که سرعت ویندوز کاهش پیدا کرده است.
در این مطلب، می‌خواهیم سراغ بهترین روش‌ها برای پاکسازی ویندوز ۱۰ با استفاده از ابزارهای مختلف را مرور کنیم:
گام ۱: پاکسازی فایل‌های غیرضروری موقت
ویندوز ۱۰ دارای ابزارهایی برای پاک‌سازی فایل‌های موقت غیرضروری از روی هارددیسک است و شما نیازی به نصب یک اپلیکیشن اختصاصی پاک‌کننده ویندوز ندارید. این ابزارها اولین ایستگاه در سفر پاک‌سازی ویندوز ۱۰ هستند.
Disk Cleanup
اگر با رابط قدیمی ویندوز مشکلی ندارید؛ ابزار کلاسیک Disk Cleanup می‌تواند اولین اقدام شما برای تمیزکاری ویندوز ۱۰ باشد. در منوی استارت، عبارت Disk Cleanup را تایپ کرده و این ابزار را اجرا کنید. بعد سراغ دیسکی که می‌خواهی پاک‌سازی کنید؛ بروید.
پس از مدتی، فهرستی از فایل‌های غیرضروری را مشاهده می‌کنید که ویندوز می‌تواند آن‌ها را پاک کند. با فرض اینکه شما با اکانت administrator وارد ویندوز ۱۰ شدید؛ روی کلید Clean up system files بزنید تا دوباره برای فایل‌های اضافی دیگر عملیات اسکن تکرار شود.
تقریبا با خیال راحت می‌توانید هر دسته‌ای از داده‌های موجود در این برنامه را به استثنای چند مورد، حذف کنید. در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۱۰، باید مراقب Downloads باشید که باعث پاک شدن همه‌چیز در آن پوشه می‌شود. همچنین، ممکن است بخواهید تا کاملا مطمئن نشده‌اید که چیزی برای بازیابی نیاز ندارید؛ Recycle Bin را خالی نکنید.
اگر اخیرا به نسخه‌های عمده و جدید ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی کردید؛ ورودی‌های Previous Windows installation(s) را مشاهده خواهید کرد. با پاک کردن آن‌ها، فایل‌های قدیمی که ویندوز برای ۱۰ روز نگه داشته است را هم پاک می‌کنید. این فایل‌ها کمک می‌کنند که ساده‌تر به نسخه‌های قبلی ویندوز برگردید. همچنین، باید از حذف گزینه Windows ESD installation files اجتناب کنید؛ چون برای ریستارت PC با استفاده از تنظیمات Settings استفاده می‌شوند.
Storage Sense
ویندوز ۱۰ بسیاری از این ویژگی‌ها را در برنامه Storage Sense و با رابط کاربری زیباتر و به‌روزتر ارائه می‌کند. برای اجرای این برنامه مسیر Settings > System > Storage را دنبال کنید. شما می‌توانید از Storage Sense برای پاک‌سازی خودکار فایل‌ها در هنگامی که فضای دیسک کم می‌شود؛ استفاده کنید. روی Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف را بررسی و تغییر دهید.
در این فهرست مشاهده شده از فضای هارددیسک و درایوها، می‌توانید روی Temporary files کلیک کنید تا فایل‌های موقت به روشی مشابه Disk Cleanup پاک شوند. شما در این برنامه می‌توانید دسته‌بندی‌های بیشتری را مشاهده و براساس نوع اطلاعات، بهتر تصمیم بگیرید کدام فایل‌ها پاکسازی شوند تا فضای هارددیسک بازتر شود.

چگونه سند ورد غیر قابل ویرایش بسازیم؟

گام ۲: حذف فایل‌های بزرگ
تا اینجا، شما فایل‌های غیرضروری را حذف کردید. قدم بعدی پاک‌سازی ویندوز ۱۰، یافتن داده‌های قدیمی است که فضای زیادی از کامپیوتر را اشغال کردند. برای این کار می‌توانید نرم‌افزار TreeSize Free را دانلود کنید که کل فضای ذخیره‌سازی شما را اسکن کرده و به شما نشان می‌دهد بزرگ‌ترین فایل‌ها کجا هستند.
پس از نصب، TreeSize را در منوی استارت جست‌وجو و با استفاده از اکانت Administrator اجرا کنید تا شروع به اسکن همه فضای دیسک شما کند. برای شروع، گزینه Select Directory از بالا سمت چپ را انتخاب و بعد فضای اصلی ذخیره‌سازی خود را مشخص کنید.
پس از چند لحظه، یک تفکیک بصری از فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود براساس بزرگ‌ترین فایل‌های قدیمی مشاهده خواهید کرد. روی علامت فلش کشویی در کنار هر پوشه کلیک کنید تا یک سطح پایین‌تر بروید و دقیقا بررسی کنید چه فایل‌های بزرگی جست‌وجو شده است.
احتمالا، بزرگ‌ترین پوشه‌های سیستم شما شامل Users و Windows و Program Files (یا Program Files (x86)) هستند. در پوشه‌هایی که مربوط به سیستم‌عامل ویندوز هستند؛ نمی‌شود کار زیادی کرد و برای پاک‌سازی و حذف فایل‌ها باید بررسی‌های دقیقی انجام دهید.
حذف نرم‌افزارهای بزرگ
در پوشه‌های Program Files و یا Program Files (x86) در ویندوزهای ۶۴ بیتی، فایل‌های بزرگی مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده خواهید یافت. اگر از همه یا برخی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؛ با استفاده از ابزار Settings > Apps > Apps & features آن‌ها را پاک و حذف کنید.
حذف فایل‌های بزرگ از پوشه User
احتمالا، عمده فایل‌های بزرگ و غیرضروری که فضای زیادی از کامپیوتر را اشغال کردند؛ در پوشه حساب کاربری و دقیقا پوشه Users قرار دارند. این پوشه شامل تمام اسناد، تصاویر، ویدئوها و موارد مشابه است.
احتمالا پوشه AppData فضای زیادی اشغال کرده است که باز در اینجا نیز اطلاعات موقت بسیاری از برنامه‌ها، تنظیمات و پروژه‌های انجام شده روی کامپیوتر ذخیره شدند. به عنوان مثال، حافظه کش مرورگر کروم و اسپاتیفای در اینجا ذخیره شده و می‌توانند تا چند گیگابایت فضا گرفته باشند.
باید با حوصله و صبر زیاد، به این فایل‌ها نگاه کرده و ببینید کدام‌یک واقعا اضافی و غیرضروری است و بعد حذف کنید. می‌توانید برخی اطلاعاتی که شک دارید پاک شوند یا خیر را به یک هارددیسک اکسترنال منتقل کنید تا فضای بیشتری روی هارددیسک کامپیوتر باز شود. اگر از فضاهای ابری استفاده می‌کنید؛ می‌توانید با همگام‌سازی فایل‌ها و اطلاعات، برخی داده‌های غیرضروری و تکراری را حذف کنید یا اینکه به ابر منتقل کرده و همیشه از طریق یک رابط کاربری تحت وب به آن دسترسی پیدا کنید.

آموزش نصب ویندوز ۷ از روی فلش USB Drive + فیلم آموزشی

گام ۳: حذف Bloatware از ویندوز ۱۰
Bloatware به نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای گفته می‌شود که به‌طور پیش‌فرض روی سیستم یا ویندوز ۱۰ نصب شده یا شما ناچار شدید برای نصب یک نرم‌افزار مهم و ضروری دیگر، همراه با آن نصب کنید.
متاسفانه، هم ویندوز ۱۰ مملو از نرم‌افزارهای غیرضروری و Bloatware است و هم اگر یک لپ‌تاپ یا پی‌سی آماده از شرکتی خریداری کرده باشید؛ چندین نرم‌افزار Bloatware که هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و شاید سالی یک بار اجرا نکنید؛ روی سیستم شما نصب کردند.
بخش مهمی از پاک‌سازی ویندوز ۱۰ مربوط به حذف همین نرم‌افزارهای ناخواسته Bloatware می‌شود. باید وقت بگذارید و تک تک نرم‌افزارهای غیرضروری و نصب ناخواسته را یافته و پاک‌سازی کنید.

چگونه موبایل دزدیده شده را غیرفعال کنیم؟

گام ۴: مرتب‌سازی دسکتاپ ویندوز ۱۰
حتی اگر همه فایل‌های موقت و غیرضروری، فایل‌های بزرگ و نرم‌افزارهای Bloatware را روی ویندوز ۱۰ پاک کرده باشید؛ یک دسکتاپ نامرتب می‌تواند شما را گیج و سردرگم و کار با سیستم‌عامل را سخت‌تر کند. بسیاری از مردم، دسکتاپ را یک فضای ذخیره‌سازی موقت می‌دانند که در نتیجه می‌توان فایل‌های زیاد و پراکنده‌ای روی آن یافت.
باید سعی کنید دسکتاپ ویندوز ۱۰ را تمیز و همیشه به حالت اولیه نگه دارید. با resetting دسکتاپ می‌توانید آن را تمیزتر کنید. با انتقال همه فایل‌ها از دسکتاپ به مکان دیگری شروع کنید. در مرحله بعد، میانبرهایی برای فایل‌هایی که همیشه روی دسکتاپ نیاز دارید؛ بسازید.
اگر فایل‌های زیادی دارید که فکر می‌کنید نمی‌توان برای آن‌ها میانبر ساخت، از نرم‌افزار Fences استفاده کنید که یک ابزار قدرتمند برای ترکیب آیکون برنامه‌های مشابه در یک آیکون و مخفی‌سازی آن‌ها ولی با دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر است. جز چند آیکون، هیچ فایل یا آیکون دیگری روی دسکتاپ شما باقی نمی‌ماند ولی هنوز به همه‌چیز دسترسی دارید.
پس از اینکه ویندوز ۱۰ و دسکتاپ خود را پاک‌سازی کردید؛ قطعا احساس کار با یک دستگاه کاملا جدید را پیدا خواهید کرد.
در صورت نیاز: تازه‌سازی ویندوز ۱۰
شاید احساس کنید ویندوز ۱۰ شما این‌قدر به هم ریخته و شلوغ و کند است که پاک‌سازی آن فایده‌ای ندارد و نمی‌خواهید برای آن وقت بگذارید. در این صورت، می‌توانید از یک گزینه داخلی برای نصب مجدد یک نسخه جدید از ویندوز استفاده کنید.
ممکن است درباره گزینه Reset this PC موجود در تنظیمات Recovery ویندوز اطلاعاتی داشته باشید. استفاده از این گزینه به همراه برخی تنظیمات خاص دیگر، می‌تواند کامپیوتر شما را به حالتی ببرد که با روزهای اولیه متفاوت است و از جمله دوباره bloatware کارخانه سازنده نصب شوند. برای جلوگیری از رفتن به این وضعیت، می‌توانید گزینه‌های دیگر را آزمایش کنید.
برای شروع، در همان صفحه تنظیمات Recovery کلید Get started را بزنید. گزینه Keep my files را انتخاب کرده و تعیین کنید می‌خواهید ویندوز ۱۰ را دانلود کنید یا به صورت محلی نصب مجدد را انجام دهید. settings را انتخاب کنید و مطمئن شوید که برای تنظیم Restore preinstalled apps گزینه No را انتخاب کردید.
این کار معادل Fresh Start در بخش Device performance & health اپلیکیشن Windows Security ویندوز ۱۰ قدیمی است. شما با این روش، دوباره ویندوز ۱۰ را نصب می‌کنید و البته به آخرین نسخه به‌روزرسانی کرده ولی تمام برنامه‌های نصب شده را پاک می‌کند و فقط فایل‌های شخصی و برخی تنظیمات ویندوز شخصی شما باقی می‌مانند.
ویندوز ۱۰ می‌گوید بابت پاک نشدن فایل‌های شخصی مطمئن باشید ولی بهتر است از فایل‌های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. نصب برنامه‌های حذف شده مدتی طول می‌کشد ولی ارزشش را دارد و یک سیستم کاملا تمیز خواهید داشت.

چگونه از وای فای خود محافظت کنیم؟

از نصب اپلیکیشن‌های جعلی پاک‌سازی ویندوز ۱۰ خودداری کنید
آخرین بحث ما درباره پاک‌سازی ویندوز ۱۰ به نصب نرم‌افزارهای جعلی در این زمینه مربوط می‌شود. در حالی‌که ما در این مطلب، روش‌های قانونی و عالی برای پاک‌سازی ویندوز ۱۰ اشاره کردیم؛ صدها و هزاران برنامه جعلی پاک‌سازی ویندوز ۱۰ نیز در اینترنت یافت می‌شود که بیشتر برای کلاه‌برداری هستند و کارایی معکوس دارند و شما باید بسیار مراقب نصب آن‌ها باشید.
اغلب اوقات، این نرم‌افزارهای جعلی یک «اسکن رایگان» ارائه می‌کنند که نتیجه آن یافتن هزاران مشکل است؛ از جمله هر کوکی روی کامپیوتر شما را به طرز غیرمعمولی یک خطر حفظ حریم خصوصی تشخیص می‌دهند و بعد از شما دعوت می‌کنند نرم‌افزارهای پولی برای حذف و پاک‌سازی این مشکلات خریداری کنید.
پیشنهاد می‌کنیم اصلا این نرم‌افزارهای پاک‌سازی جعلی را نصب نکنید و بدان‌ها نیازی ندارید. اگر مراحل پاک‌سازی ویندوز ۱۰ گفته شده در بالا را گام به گام طی کنید؛ مطمئن شوید یک ویندوز ۱۰ تمیز و مرتب خواهید داشت.
منبع یک پزشک