مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خوش آب و رنگ‌ترین پستاندار دنیا حاصل یک اتفاق است!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.


[تصویر:  IMAGE634631904307891883.jpg]

طبیعت -
حیوانات رنگ‌های زیبا و متنوعی دارند تا به چشم بیایند. اما در میان پستانداران، این موش کور طلایی است که بیش از همه چشم‎‌ها را خیره می‌کند. اما برای موشی که نمی‌بیند، این همه رنگ به چه کار می آید؟
محمود حاج‌زمان: از پروانه‌ها گرفته تا پرندگان، حیوانات رنگ‌های زیبا و متنوعی دارند تا به چشم بیایند. اما چرا موش کور طلایی (Golden Mole) چنین ویژگی دارد؟ این جانوران اغلب زندگی خود را در تاریکی می‌گذرانند و از آن مهم‌تر، آنها کورند!
به گزارش نیوساینتیست، نتایج یک تحقیق بر روی ساختار موهای این جانوران نشان می‌دهد که این ویژگی ممکن است برای کاهش مقاومت حرکتی این جانوران یا دفع آب طراحی شده باشد، نه اینکه کارکردی به عنوان جذب جفت داشته باشد.
ماتیو شاوکی از دانشگاه آکرون اوهایو اقدام به نمونه‌گیری از چهار گونه موش کور طلایی کرد که ترکیب رنگی بدن همگی آنها آبی یا سبز بود. بررسی این نمونه‌ها توسط میکروسکوپ الکترونی نشان داد که موها به شکل پارو پهن شده و سطح بزرگ‌تری را برای بازتاب نور ایجاد می‌کنند.
به طور غیرعادی، پولک‌های روی هر مو به صورت یک در میان دارای لایه‌های روشن و تیره بود، که هر لایه پرتوهای نور را همانند لکه روغن بر روی آب منحرف می‌کرد. به گفته شاوکی، این نخستین نمونه از بازتابنده چندلایه در یک مو به شمار می‌رود.
شاوکی عقیده دارد که ترکیب رنگین‌کمانی رنگ‌های بدن این جانور، ناشی از یک حادثه تکاملی است. ساختار موها می‌تواند آنها را قوی‌بنیه‌تر کند، آب را از سطح بدن آنها دفع کند، و یا با ایجاد حالتی آیرودینامیک و کاهش مقاومت حرکتی آنها باعث افزایش سرعت حرکت این جانوران در میان گل و خاک شود. وی به این نکته اشاره می‌کند که «پرهای پنگوئن‌ها نیز به همین نحو پهن شده‌اند.»
به گفته استفانی دوکت از دانشگاه وینزور کانادا، به احتمال زیاد اغلب حیوانات رنگارنگ برای ارتباط با هم‌نوعان خود تکامل یافته‌اند؛ اما موش‌های کور طلایی یک استثناء نادر هستند. وی می‌افزاید که رنگارنگ بودن بدن برخی از مارها و سوسک‌های نقب‌زن، شاید به دلایل مشابهی باشد.