مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه هوش اجتماعی خود را افزایش دهیم ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
افراد دارای هوش اجتماعی می توانند احساس دیگران را درک کنند ، به طور شهودی می دانند که در موقعیت های اجتماعی چه بگویند و حتی در جمع بیشتری نیز از خود مطمئن به نظر می رسند. شما ممکن است این افراد را دارای “مهارت های اجتماعی” تصور کنید ، اما چیزی که آنها واقعا دارند هوش اجتماعی است.
نظریه هوش اجتماعی اولین بار توسط روانشناس آمریکایی ادوارد تورندایک در سال 1920 مطرح شد. او این را چنین تعریف کرد: “توانایی درک و مدیریت مردان و زنان و پسران و دختران ، برای عمل عاقلانه در روابط انسانی”. هیچکس از ابتدای تولد اجتماعی زاده  نمی شود. در عوض ، شامل مجموعه ای از مهارت ها است که فرد در طول زمان می آموزد.

چگونه از دخالت خانواده همسر در تربیت فرزندمان جلوگیری کنیم؟

نشانه های هوش اجتماعی:
افرادی که از لحاظ اجتماعی باهوش هستند ویژگی های اصلی خود را نشان می دهند که به آنها در برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران کمک می کند.
گوش دادن موثر :
فردی که دارای هوش اجتماعی است فقط برای پاسخگویی گوش نمی دهد بلکه واقعاً به آنچه که فرد می گوید توجه می کند. سایر افراد حاضر در گفتگو با این احساس که درک شده اند و ارتباط برقرار کرده اند ، کنار می روند.

مهارت های گفتگو :
آیا تا به حال دیده اید که فردی در اتاق کار کند؟ آنها دارای مهارتهای مکالمه ای هستند که آنها را قادر می سازد تا تقریباً با هرکسی صحبت کنند. آنها در این مکالمات با تدبیر ، مناسب ، شوخ طبع و صادق هستند و جزئیات مربوط به افراد را به خاطر می آورند که باعث می شود گفتگو معنادارتر باشد.
 
مدیریت شهرت:
افراد باهوش اجتماعی تأثیری را که بر دیگران می گذارند در نظر می گیرند. مدیریت شهرت که به عنوان یکی از پیچیده ترین عناصر هوش اجتماعی در نظر گرفته می شود ، به تعادل دقیق نیاز دارد.  شخص باید با تأمل و تأمل بر شخص دیگری تأثیر بگذارد در حالی که هنوز معتبر است.
@psychomod
عدم مشاجره :
کسی که دارای هوش اجتماعی است می داند که بحث یا اثبات موضوعی با ایجاد احساس بد در شخص دیگر راهی نیست. آنها به طور کامل ایده های شخص دیگری را رد نمی کنند ، بلکه آنها را با ذهن باز به آنها گوش می دهند حتی اگر این ایده ای نباشد که شخصا با آن موافق هستند.


چگونه با فرزندان صمیمی باشیم؟

نحوه توسعه هوش اجتماعی
در حالی که به نظر می رسد برخی از افراد بدون تلاش واقعی هوش اجتماعی را توسعه می دهند ، برخی دیگر باید برای توسعه آن تلاش کنند. خوشبختانه ، استراتژی های خاصی می تواند به فرد در ایجاد مهارت های اجتماعی کمک کند. این تاکتیک ها می تواند به شما در توسعه هوش اجتماعی کمک کند:

به آنچه که (و چه کسانی) در اطرافتان هستند توجه کافی داشته باشید.
افراد باهوش اجتماعی مراقب هستند و به نشانه های ظریف اجتماعی اطرافیان خود توجه می کنند. اگر فکر می کنید فردی در زندگی شما دارای مهارت های قوی افراد است ، نحوه تعامل آنها با دیگران را مشاهده کنید.

روی افزایش هوش هیجانی خود کار کنید.
اگرچه شبیه به هوش اجتماعی است ، اما هوش هیجانی بیشتر در مورد نحوه کنترل احساسات خود و نحوه همدلی با دیگران است. این امر نیازمند تشخیص زمانی است که شما احساسی را تجربه می کنید و به شما در تشخیص آن احساس در دیگران و تنظیم مناسب با آنها  کمک می کند . یک فرد  باهوش می تواند احساسات منفی مانند سرخوردگی یا عصبانیت را در محیط اجتماعی تشخیص دهد و کنترل کند.

به تفاوت های فرهنگی احترام بگذارید.
بیشتر از این ، به دنبال شناخت تفاوت های فرهنگی باشید تا بتوانید آنها را درک کنید. اگرچه اکثر مردم مهارت های افراد را از خانواده ، دوستان و جامعه اطراف خود  می آموزند ، اما یک فرد باهوش اجتماعی می داند که دیگران ممکن است واکنش ها و رسوم متفاوتی بر اساس تربیت خود داشته باشند.

گوش دادن فعال را تمرین کنید.
هوش اجتماعی خود را با کار بر روی مهارت های ارتباطی خود تقویت کنید که نیاز به گوش دادن فعال دارد.

حرف کسی را قطع نکنید.
قبل از اینکه شما پاسخ دهید ، زمانی را در نظر بگیرید که به آنچه دیگران می گویند فکر کنید. به انحرافاتی که دیگران می گویند گوش دهید، که می تواند سرنخ هایی از معنای واقعی آنها به شما بدهد.

قدر افراد مهم زندگی خود را بدانید.
افراد دارای هوش اجتماعی روابط عمیقی با افرادی دارند که برای آنها معنی دار است. به احساسات همسر و فرزندان ، دوستان ، همکاران و سایر همسالان خود توجه کنید. اگر نزدیکترین افراد زندگی خود را نادیده بگیرید ، نشانه های ارتباط با آنها را از دست می دهید.

چگونه افسردگی را درمان کنیم؟ + 8 راه قطعی

سخن نهایی:
تسلط بر هوش اجتماعی آسان نیست. اگر بود ، هرگز در یک مهمانی گفتگوی ناخوشایند دیگری وجود نداشت. با این حال ، تلاش برای داشتن یک هوش اجتماعی قوی می تواند منجر به زندگی ثروتمندتر  یا حداقل زمان راحت تری  برای داشتن رابطه با چند دوست جدید شود.
شرایط اجتماعی را مطالعه کنید. به آنچه مردم خوب انجام می دهند و اشتباهاتی که می خواهید از آنها اجتناب کنید ، توجه کنید. پس از آن ، به این فکر کنید که می خواهید در موقعیت اجتماعی بعدی که وارد آن می شوید متفاوت اقدام کنید .
در مورد ارتقای مهارت های خود پیشقدم شوید. و به یاد داشته باشید که گاهی اوقات به هم می ریزید. از شکست های خود و همچنین موفقیت های خود درس بگیرید.
منابع:
1. Zautra EK, Zautra AJ, Gallardo CE, Velasco L. Can We Learn to Treat One Another Better? A Test of a Social Intelligence Curriculum. PLoS ONE. 2015;10(6):e0128638. doi:10.1371/journal.pone.0128638
2. Maloney ME, Moore P. From aggressive to assertive. Int J Womens Dermatol. 2020;6(1):46-49. doi:10.1016/j.ijwd.2019.09.006
3. Graziano MS, Kastner S. Human consciousness and its relationship to social neuroscience: A novel hypothesis. Cogn Neurosci. 2011;2(2):98-113. doi:10.1080/17588928.2011.565121
4. Qian J, Wang B, Han Z, Song B. Ethical Leadership, Leader-Member Exchange and Feedback Seeking: A Double-Moderated Mediation Model of Emotional Intelligence and Work-Unit Structure. Front Psychol. 2017;8:1174. doi:10.3389/fpsyg.2017.01174
5. Kawamichi H, Yoshihara K, Sasaki AT, et al. Perceiving active listening activates the reward system and improves the impression of relevant experiences. Soc Neurosci. 2015;10(1):16-26. doi:10.1080/17470919.2014.954732


منبع چگونه هوش اجتماعی خود را افزایش دهیم ؟ :: مرکز مشاوره و پاسخگویی