مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: عوارض یبوست در دوران بارداری چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یبوست در بارداری چیست؟
به طور کلی یبوست به حرکت کم شکمی یا مدفوع سفت و خشک گفته می شود. دفع و اجابت مزاج یکی از مهمترین قسمت هضم و گوارش غذایی که میخوریم بوده و بروز هرگونه اختلال یا مشکل موجب به وجود آمدن انواع بیماری ها میگردد. میزان اجابت مزاج در افراد متفاوت می باشد؛ برای مثال در برخی افراد اجابت مزاج هفته ای دوبار و در برخی افراد روزانه می باشد.
تغذیه، عوامل موروثی، تغییرات هورمونی سیستم گوارش و عملکرد بدن از موثر ترین عوامل میزان اجابت مزاج می باشند؛ البته که ممکن است یبوست در برخی موارد به دلایل دیگری مانند بارداری رخ دهد که در ادامه به طور جامع به آن خواهیم پرداخت.
علائم یبوست در بارداری
همانطور که گفته شد، یبوست به دو قسمت تقسیم می شود؛ حرکات کم شکمی و عدم اجابت مزاج به موقع یا سفت شدن مدفوع و اذیت شدن فرد هنگام خروج مدفوع. این عارضه به خصوص در خانمهای بارداری بسیار به چشم میخورد. یبوست در بارداری دارای علائمی است که ممکن است در صورت تکرار موجب بروز عوارض جدی برای فرد باشد.
برخی از علائم یبوست در بارداری عبارت اند از:
  • دل پیچه و یبوست در بارداری

  • حرکات کم و کند شکم

  • یبوست در اوایل بارداری ممکن است با احساس عدم تخلیه همراه باشد

  • نخ شکمی در زنان باردار

  • اجابت مزاج دشوار و همراه با درد
علت یبوست در بارداری
یکی از دلایل یبوست در اوایل بارداری یا حتی اواخر آن برهم خوردن تعادل هورمون ها و رشد جنین می باشد. تغذیه نیز می تواند یکی از دلایل دیگر یبوست در خانمهای باردار بوده که می توان آن را کنترل نمود.
برخی از علتهای یبوست عبارت اند از:
  • عدم مصرف سبزیجات و فیبر مورد نیاز بدن

  • مصرف برخی داروها

  • عدم نوشیدن و مصرف آب به مقدار کافی بدن

  • رشد جنین که موجب ایجاد فشار بر لگن مادر می گردد (فشار رحم به روده ها)

  • تغییرات هورمونی در زنان باردار

  • تغییرات در رژیم غذایی
یبوست در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
یبوست ممکن است در همه افراد رخ دهد اما در خانمهای باردار، علائم یبوست در بارداری معمولا از سه ماهه دوم بیشتر شده و گاهی به نقطه بسیار حاد می رسد. در زمان ابتلا به یبوست نفخ شکم افزایش یافته و دل پیچه یا درد در ناحیه شکم خود بیشتر احساس خواهید کرد که از عوارض یبوست می باشد.
تغییرات هورمونی با تاثیر بر دستگاه گوارش موجب حاد شدن اختلالات دفع شده و علائم شما را در دوران بارداری افزایش خواهد داد.

[تصویر:  constipation-pregnancy-2.jpg]
عوارض یبوست در بارداری خطرناک است؟
یبوست در همه افراد به یک اندازه خطرناک و آزار دهنده می باشد. اما عوارض یبوست در بارداری برای خانمهای باردار به دلیل سخت تر بودن شرایط آنها بسیار دشوار تر از دیگران بوده و ممکن است آنها را آسیب پذیر تر کند. برای مثال خانمهای باردار به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون ها و جایگزین شدن هورمون بارداری بسیار حساس تر شده و ممکن است اجابت مزاج سخت موجب آزار و بروز مشکلات مقعدی در آنها شود. در ادامه برخی از شایع ترین عوارض یبوست در بارداری را بررسی خواهیم نمود.

https://clinicjarahi.ir/constipation-pregnancy/