مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تاریخ ایرانی - همه ماشین‌های پلیس ایران؛ از جولان بنزها تا خودنمایی تویوتا + تصاویر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.


[تصویر:  30.jpg]
همه ماشین‌های پلیس ایران؛ از جولان بنزها تا خودنمایی تویوتا + تصاویر سیر تحول خودروهای پلیس طی ۷۰ سال اخیر جالب است. به گزارش «قدس آنلاین»، از دهه ۱۳۲۰ که خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کارهای مربوطه استفاده می‌شود، شاید کمتر کسی به نوع خودرو‌ها و تجهیزات به کار رفته در آنها توجه کرده باشد ولی آنچه مسلم است اینکه صرفنظر از قدمت طولانی استفاده از خودرو در این بخش تنها ظرف چند سال اخیر شاهد ارتقای تجهیزات در این خودرو‌ها بوده‌ایم. به عبارت دیگر خودروهای پلیس شاید بیش از ۶۰ سال جز به چراغ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبوده‌اند اما امروز به سیستم‌هایی نظیر دوربین‌های خودکار، دستگاه‌های GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابه‌های الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره‌ای، رایانه‌ای و... تجهیز شده‌اند. در ادامه به سیر تحول این خودرو‌ها اشاره می‌کنیم.
دهه ۱۳۲۰
[تصویر:  20.jpg]
مدلی از بنز قدیمی، حدود ۶۷ سال پیش یعنی در سال ۱۹۴۰ میلادی ساخته و برای به کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودروهای پلیس به چرا‌غ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو مجهز نشده بودند.
دهه ۱۳۳۰
[تصویر:  30.jpg]
فولکس واگن قورباغه‌ای شکل با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغ‌گردان آبی رنگ و یک دستگاه بی‌سیم با برد محدود مجهز شده بود از جمله وسایل نقلیه مورد استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی در آن زمان بود. این خودرو هم‌اکنون در پارکینگ نیروی انتظامی خاک می‌خورد.
[تصویر:  30-2.jpg]
خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریبا تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودروهای آلمانی سپری کرد.
دهه ۱۳۴۰
[تصویر:  40.jpg]
دهه ۱۳۴۰ را باید تقریبا آغاز دوباره ورود خودروهای آمریکایی به این عرصه دانست دوج‌های کرنت شش سیلندر ساخت کشور آمریکا با پلاک‌های سه رقمی دست‌نویس که حداکثر سرعت آنها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۴ مورد استفاده قرار گرفتند. دوج کرنت دارای یک بلندگوی کوچک بود که بر روی گلگیر جلو و کنار کاپوت نصب می‌شد و مجهز به یک بی‌سیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ گردان ثابت بود. دهه ۴۰‌‌ همان دهه‌ای است که افسران زن با موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کردند (سال ۱۳۴۶) و ضمن راهنمایی خودرو‌ها بعضا آنها را جریمه نیز می‌کردند.
دهه ۱۳۵۰
[تصویر:  50.jpg]
در تمام دهه ۱۳۵۰ در کنار لندرور انگلیسی خودروهای آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز ۲۳۰ به کار گرفته شدند. بنز۲۳۰ با چراغ‌های جلو عمودی شش سیلندر بودند و حداکثر سرعت آنها برای این کار ۲۲۰ کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود این خودروهای آلمانی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ در شهربانی ایران خدمت کردند.
[تصویر:  50-2.jpg]
بنزهای ۲۳۰ پلیس بر روی سقف خود و در وسط آن دارای یک بلندگو بودند که با اهرمی از داخل اتاق به سمت چپ و راست حرکت می‌کرد. پلاک این خودرو‌ها نیز دست‌نویس و چهار رقمی بودند. این خودرو هم همچون دوج کرنت از یک بی‌سیم بلندگو و بی‌سیم موتوری آمریکایی بهره می‌جست. از رنجرور انگلیسی که دارای هشت سیلندر و توان حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بود از سال ۱۳۵۴ تا سال ۱۳۵۹ در مناطق کوهستانی و برف‌گیر استفاده شد رنجرور‌ها مجهز به کولرهای سقفی بودند ولی در‌‌ همان سال‌ها یک دستورالعمل قانونی در حال تبدیل کردن خودروهای پلیس به شورولت رویال بود. بر اساس آن دستورالعمل دستگاه‌های دولتی و نظامی ملزم شده بودند از کالاهای ساخت داخل استفاده کنند و از آنجا که شورولت آمریکایی در ایران مونتاژ می‌شد بنابراین از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۶۲ از این خودرو شش سیلندر با توان رسیدن به سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت استفاده شد.
دهه ۱۳۶۰
[تصویر:  60.jpg]
بنز ۲۵۰ هم از جمله خودروهایی بود که در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ مورد استفاده پلیس قرار گرفت. این خودرو آلمانی شش سیلندر بود و با چراغ‌های افقی قادر بود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را بپیماید. بنزهای ۲۵۰ که اول به صورت دنده فرمان (دنده رول) بودند بعد‌ها انواع گیربکسی آن هم وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.
دهه ۱۳۷۰
[تصویر:  70.jpg]
اما دهه ۱۳۷۰ را باید زمان ورود خودروهای شرقی به ناوگان پلیس دانست به طوری که کم‌کم سروکله تویوتا کریسیدا ژاپنی هم پیدا شد این خودرو چهار سیلندر بود و قادر بود ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی یک ساعت بپیماید. از تویوتا کریسیدا بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ استفاده شد. اواسط دهه ۷۰ یعنی از سال ۱۳۷۴ به بعد پاجرو هم آمد و مورد استفاده پلیس راه کشور قرار گرفت. پاجرو ژاپنی شش سیلندر بود و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گرفت.
دهه ۱۳۸۰
[تصویر:  80.jpg]
دهه ۱۳۸۰ عصر به کارگیری خودروهای سمند، زانتیا، پژو ۲۰۶ و بنز 240E. خودروهایی که به ایربگ، سیستم‌های ترمز ABS و بی‌سیم‌های دوربرد و بلندگوهای پیشرفته، رایانه و امکانات ماهواره‌ای مجهز شده‌اند.