مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: گیاه درمانی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تاریخچه استفاده انسان از گیاهان دارویی :
سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. انسان به حکم تجربه ، علم و اندیشه ، جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشت ها ، مراتع وسیع ، جنگل ها و … پیدا می‌شوند. به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده اند و هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.
رابطه گیاهان دارویی و بیماری

هر خاکی و هر آب و هوایی ، بستر انواعی از گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست ، قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی در آن فصل را جستجو نکرده است ، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماری ها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.
ترکیبات مهم گیاهان دارویی :

هر ماده که در گیاهی پیدا می‌شود دارای نقش خاصی در گیاه می‌باشد. ماده می‌تواند در ساختمان گیاه برای انجام اعمال حیاتی به کار رفته باشد یا می‌تواند در ساختار خواص فیزیکی و شیمیایی گیاه نقش داشته باشد. طبقه بندی ترکیبات مهم گیاهان دارویی این گونه است :

روغنهای عطری : مواد عطری ، درمان بخش ، تمیز کننده ، ضد عفونی کننده ، محرک اشتها ، هضم کننده غذا ، ضد درد ، ضد نفخ معده و روده و ضد اسپاسم عضلانی می‌باشند.

آلکالوئیدها : انواع مواد مخدر از جمله مرفین ، کدئین و کوکائین در شمار آلکالوئیدها هستند. هر کدام از این مواد نقش مخصوص و معینی در درمان بیماری ها دارند.

مواد پروتئینی : مواد پروتئینی از ترکیب اسیدهای آمینه ایجاد شده‌اند. بدن انسان قادر به سنتز نصف اسیدهای آمینه نیست و این مواد باید توسط تغذیه گیاهی و جانوری وارد بدن شوند.

مواد تلخ مزه : بسیاری از گیاهان دارای مزه تلخ مزه هستند ، مانند کاسنی که خواص دارویی و درمانی دارد. مواد تلخ مزه غیر سمی ، محرک اشتها بوده و تحریک کننده بسیاری از اندام ها ، مانند کبد و کیسه صفرا برای فعالیت بیشتر هستند.
فلاونوئیدها : فلاونوئیدها مواد موثری هستند که عمدتا در گیاهان عالی یافت می‌شوند. این مواد انواع سموم در بدن را خنثی می‌کنند.
تاننها : خاصیت ضد درد دارند و لثه‌ها و پوست دهان را محکم و تمیز می‌کنند. اثر مثبت روی جدار معده و روده‌ها دارند.

مواد لعاب‌دار : وظیفه لعاب آن است که مایعات را به مواد دارویی متصل می‌کند. این مواد موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند. گیاه پنیرک ، ختمی و بارهنگ ، سرشار از مواد لعاب‌دار هستند.
سایر مواد : از دیگر مواد موجود در گیاهان دارویی‌ می‌توان به ویتامینها ، اسیدهای گیاهی و قندها اشاره کرد.
تهیه و تبدیل گیاهان دارویی :

هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدی ویژه خود می‌باشد. خواص گیاهان در فصول ، هفته‌ها و اوقات روز و شب متغیر است. به عنوان مثال ، بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی ، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمت های مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند.

در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ ، شکوفه ، ساقه ، ریشه ، بذر یا میوه است. همیشه گل ها را قبل از ظهر ، یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری می‌کنند. هنگامی که جمع آوری برگ مورد نظر است ، بعد از ظهر و قبل از غروب آفتاب ، کار جمع آوری انجام می‌شود. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی می‌کنند باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده و از آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.
تهیه پودر گیاهان دارویی :

درطول تمام ایام سال ، تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست. لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن باید به صورت پودر درآورده و حتی‌المقدور در شیشه‌های دهان گشاد نگهداری کرد. پودر می‌تواند شامل اندام های گیاهی باشد که جداگانه نگهداری می‌شود.
گیاهان دارویی مهم :

گل سرخ ، بومادران ، الکیل کوهی ، برگ بو ، لیموترش ، وانیل ، نعنا ، فلفل سیاه ، جعفری ، میخک ، پرتقال ، هل ، کافور ، زنبق و بابونه از گیاهان دارویی مهم هستند.
منبع : سایت اینترنتی رشد
در صورت علاقه به درمان با داروهای گیاهی، می توانید برای تعیین زمان ملاقات با پزشک متخصص طب سنتی ، با ما تماس بگیرید.