مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 20 تا 26 اسفند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.






یكشنبه 21 اسفند:
  • اخطار تاریخی اردشیر سوم به پادشاه مقدونیه مبنی بر دفاع ایران از كشورهای ضعیف، آن دسته از «كشور ــ شهر» های یونانی كه از سوی فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه تهدید می‌شدند در مارس 342 پیش از میلاد برای رفع خطر از خود به اردشیر سوم شاه ایران ار دودمان هخامنشی متوسل شدند و اردشیر در این زمینه به پادشاه مقدونیه اخطار داد و ضمن آن تهدید كرد كه اگر به این شهرهای كوچك كه خطری برای او ندارند و حاكمیت و استقلال دارند حمله نظامی برد، در این جنگ نابرابر، ایران به دفاع از این شهرها كه حق دارند راه خود را بروند خواهد پرداخت. این تهدید موثر واقع شد و فیلیپ دوم تا اردشیر سوم در قید حیات بود از تصرف بقیه این «كشور ــ شهرها» خودداری كرد. فیلیپ دوم (پدر اسكندر) قبل از مارس 342 پیش از میلاد چند شهر یونانی را متصرف شده بود.
چهارشنبه 24 اسفند:
  • كارنامك اردشیر پاپكان، بازتاب تمدن پیشرفته ایرانیان و اقتباس از آن در دنیای معاصر، كار جمع‌آوری کارهای روزمره اردشیر ـ بنیادگذار دودمان ساسانیان در یک کتاب [مجموعه] تحت عنوان «كارنامك اردشیر پاپكان» مارس سال 300 میلادی (اسفندماه) پایان یافت و چند روز بعد نسخه اصلی آن به مناسبت نوروز در تالار پذیرایی كاخ سلطنتی در تیسفون [جنوب بغداد] قرار گرفت. به نوشته مورخان رومی، «نرسی» شاه وقت پس از خواندن كارنامه اردشیر، از این كه نتوانسته بود بمانند او رومیان را از نزدیك شدن به قلمرو ایران بازدارد از فرط اندوه بیمار شد و به نفع پسرش «هرمز» كناره گیری كرد.
پنجشنبه 25 اسفند:
  • درباره مراسم نوروز سال 401 پیش از میلاد، دربار هخامنشی ایران در مارس 401 پیش از میلاد، یك هفته مانده به نوروز تصمیم گرفت كه به دلیل قرارداشتن كشور در لبه پرتگاه جنگ داخلی ناشی از مخالفت كوروش كوچك با شاه شدن برادرش اردشیر دوم، مراسم نوروز آن سال به طور خصوصی برگزار شود و مراتب به بزرگان کشور اطلاع داده شود كه مراسم عمومی در دربار برگزار نخواهد شد. ساختمان تخت جمشید هنوز تكمیل نشده بود و دربار در گوشه ای از آن جای داشت.
  • رسمیت یافتن تاریخ هجری خورشیدی، از 16 مارس سال 1079 میلادی به دستور شاه وقت ــ ملكشاه سلجوقی ــ مقرر شد كه در ایران، تاریخ اسناد به هر دو تقویم هجری قمری و هجری شمسی نوشته شود. این روال از چهار قرن بعد به تدریج فراموش شد كه در دوران معاصر ازسرگرفته شده است. تقویم هجری شمسی را عمر خیام نیشابوری تنظیم كرده بود.