مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دیدار از دخمه یزد، بلیطی شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.






[تصویر:  17111.jpg]
دخمه‌ی یزد امسال برای نخستین‌بار با امكانات ویژه، چشم به راه گردشگران است.
این یادمان باستانی كه چندی است، در پی ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان آب و فاضلاب یزد(آبفای یزد) و ناامنی ناشی از ویراژ موتورسواران در حریم آن، خبرساز شده‌بود، نوروز امسال به بخش‌ نگهبانی و راهنمایی گردشگران مجهز شده‌است.
پروین فرخانی، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد، افزون بر آن‌چه در بالا آمد، گفت: «امسال با شركت یزد نگهبان برای حفظ امنیت دخمه و حریم آن گفت‌وگو كرده‌ایم و ١٠ نیرو، برای این‌كار به ما داده شده است.»
وی افزود: «امسال از گردشگرانی كه بخواهند از دخمه زرتشتیان یزد دیدار كنند، ٥٠٠ تومان هزینه‌ی ورودی دریافت می‌شود.»
دخمه‌ی زرتشتیان یزد، در ١٥ كیلومتری شهر یزد، در منطقه‌ی صفاییه است.
دخمه، در بردارنده‌ی دو سازه‌ی سنگی مدور برج‌مانند و درون‌تهی است. دخمه، مكانی است كه زرتشتیان دست‌كم تا ٥٠ سال پیش از آن سود می‌جستند. دخمه‌ها مكان‌هایی هستند كه درگذشتگان، در آن، آرام می‌گرفتند. ایرانیان از دیرباز برای پیشگیری از آلوده شدن آب، باد، خاك و آتش، از رسم دخمه‌گذاری برای درگذشتگان، بهره می‌برده‌اند. دخمه‌ها را در شكل‌های گوناگون می‌توان در جای‌جای ایران فرهنگی دید.
دخمه‌های زرتشتیان در یزد در دامنه‌ی ضلع شمالی کوه دخمه، هستند. این سازه‌های باستانی یكی از جاذبه‌‌های گردشگری ایران و شهر یزد هستند.
از دیگر دخمه‌های استان یزد می‌توان به دخمه‌ی چم (روستای چم، شهرستان تفت)، دخمه فیروزآباد (شهرستان یزد) و دخمه اردکان اشاره کرد