مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: رضای خداوند متعال بالاتر از هرچیز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

متین

رضایت خدای متعال بالا تر از هرچیزی است
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: درآخرالزمان هیچ خانه ای نیست که از فتنه های(آخرالزمان)در امان باشد. ‏حال که چنین است و از فتنه های آخرالزمان در امان نیستیم.بهترین راه چیست؟به نظر حقیرتلاش برای کسب رضای حق تعالی ‏است وبس ‏‏ ‏‏ در تفسير عياشى از ثوير از على بن الحسين (ع) روايت شده كه فرمود:‏
وقتى اهل بهشت وارد بهشت شده و ولى خدا به جنات و قصرهاى خود درآيد و هر مؤمنى بر اريكه (تخت) خود تكيه زند، ‏‏خدمت‏گزارانش به دورش حلقه مى‏زنند، و شاخه‏هاى پر ميوه، خود را به طرفش خم مى‏كنند و در پيرامونش چشمه‏سارها جوشيدن ‏‏مى‏گيرد و از چشم اندازش نهرها به جريان مى‏افتد و برايش بساطها گسترده مى‏گردد و پشتى‏ها برايش مى‏گذارند و هر چه را كه ‏‏بخواهد و اشتها كند قبل از آنكه به زبان آورد خدامش برايش حاضر مى‏سازند و برايش حور العين از جنان بيرون مى‏آيند و بندگان ‏‏خدا آنچه كه خدا بخواهد در اين حالت و در اين تنعم بسر مى‏برند.‏
تا آنكه پروردگار جبار براى آنان تجلى نموده مى‏فرمايد: اى اولياء و اى اهل طاعت من! و اى ساكنان بهشت من كه در جوار من ‏‏منزل گرفته‏ايد! ميل داريد به شما از كرامتى بالاتر از آنچه داريد خبر دهم؟ عرض مى‏كنند: پروردگارا آن چيست كه از اين بهشت ‏‏كه هر چه بخواهيم در آن مى‏يابيم بهتر و بالاتر است؟.‏
بار ديگر همان پرسش تكرار مى‏شود و عرض مى‏كنند: پروردگارا، بله، آن كدام خير مى‏باشد كه بهتر از اين بهشت است؟ خداى ‏‏تعالى فرمايد: رضايت من از شما و دوستى من ‏نسبت به شما است كه از آن لذت‏ها و نعمت‏ها كه در آنيد بهتر است. بعرض ‏مى‏رسانند:‏
آرى، پروردگار ما! رضايت تو از ما، و محبت تو، به ما، بهتر و گواراتر است.‏
آن گاه على بن الحسين (ع) اين آيه را تلاوت فرمود:" وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ ‏‏مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ" «1».‏
و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از جابر روايت كرده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: وقتى اهل بهشت به بهشت درمى‏آيند ‏‏خداى تعالى مى‏فرمايد: آيا بيش از اين، چيز ديگرى مى‏خواهيد تا برايتان آماده سازم؟ عرض مى‏كنند: پروردگارا مگر چيز ديگرى ‏‏هم مانده كه در اينجا فراهم نشده باشد؟ مى‏فرمايد: آرى (بالاتر از همه اين نعمتها) رضاى من است كه تا ابد بر شما خشم نمى‏گيرم ‏‏
مؤلف: اين معنا در روايات بسيارى از طريق شيعه و سنى وارد شده است.‏
در جامع الجوامع از ابى درداء از رسول خدا (ص) نقل كرده كه فرمود:‏
عدن خانه خدا است كه هيچ چشمى آن را نديده و صورتش به قلب هيچ بشرى خطور نكرده و غير از سه طائفه كسى را در آن ‏‏راه نيست: انبياء، صديقين و شهداء. خداى تعالى فرموده: خوشا بحال كسى كه بدرون تو درآيد.‏
مؤلف: عموميت بهشت كه روايت آن را مى‏رسانيد منافاتى با اختصاص آن براى سه طائفه ندارد، زيرا از آيه" وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ ‏‏وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ «4»- كسانى كه ايمان آوردند به خدا و فرستادگانش، ايشانند همان صديقين و ‏‏شهداء نزد پروردگارشان" استفاده مى‏شود كه خداى سبحان عموم مؤمنين را به شهدا و صديقين ملحق مى‏كند.‏
‏ ترجمه الميزان، ج‏9، ص: 470‏