مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: از بلوغ سینمای خصوصی تا مرگ سینمای فرهنگی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از واکنش‌ها پیداست که چنانچه صدور پروانه ساخت فیلم به یک اتحادیه واگذار شود می‌تواند پیامد‌های ضد و نقیضی به بار آورد از بلوغ سینمای خصوصی گرفته تا مرگ سینمای فرهنگی و اجتماعی... 

مرور اقدامات معاونت سینمایی در سال‌های اخیر، ‌شباهت عجیبی به تماشای یک فیلم شلوغ و اکشن دارد، طرح و کاربرد اصطلاحاتی هم چون: سینمای گلخانه‌ای، سیاه نمایی، فیلم فاخر و سخیف، تولید انبوه، بن کارت سینما، سازمان سینمایی، شورای عالی سینما، نوعی نگاه و اختلاف‌ با خانه سینما، آیین نامه جدید شورای نمایش و ...و آیین نامه جدید صدور پروانه ساخت که این یکی صدای شماری از اهالی سینما را در آورده است.
 
چیزی که شاید بیشتر موجب بروز شکاف و اختلاف نظر است بحث ماهیت و ترکیب این اتحادیه است که گویا در نظر جماعت معترض فاقد صلاحیت و بیشتر شبیه به یک محفل است تا یک تشکل مثلا صنفی، بماند که برخی معتقدند شاید چنین تصمیمی به منظور  از دور خارج کردن خانه سینما به عنوان یک تشکل صنفی باشد.

ماجرا از وقتی شروع شد که اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی، در راستای اصل چهل و چهارم و ماجرای خصوصی سازی تصمیم گرفت تا بخشی از اختیارات خود را در صدور پروانه ساخت به اتحادیه تهیه کنندگان تفویض کند.

در نگاه نخست چنین گمان می‌رفت که چنین تصمیمی استقبال اهالی سینما را در پی داشته باشد چرا که به نظر می‌رسید، پس  از سال‌ها، قرار است سایه دولت از سینمای ایران کنار رود و خلاصه اتفاق خجسته‌ای در حال وقوع است. 

در همین زمینه هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نامه‌ای سرگشاده برای فارس ارسال کرد و در آن از شهامت و شجاعت معاونت سینمایی تعریف و تشکر کرده بود که پس از سال‌ها حرف بی‌عمل و وعده‌های توخالی این بار مردانه عمل نموده و کارشناسی پروانه ساخت را به خود اهالی سینمای ایران واگذارکرده است. 

در بخشی دیگر از آن نامه چنین آمده بود: «اهالی محترم سینمای ایران این دست‌آورد بزرگ و آرزوی برآورده شده را به شما تبریک می‌گوییم. ما نماینده شماییم به بازسازی و ترسیم آینده سینمای ایران به تعامل با مسئولین نه واداد‌گی و یا تخاصم رو به تزاید و لاینحل که سینمای ایران باید شأن و وقار خود را بازیابد.» 

جمال شورجه هم این تصمیم را يكي از بهترين و مهم ترين كارهايي به حساب آورده است كه معاونت سينمایی بعد از گذشت سه دهه از سينماي پس از انقلاب با جسارت انجام داده، شورجه معتقد است اين عملكرد به معنای بلوغ بخش خصوصی است. 

اما گویا شماری زیادی از اهالی سینما چندان روی خوش به این اقدام و تصمیم نشان ندادند و اتحادیه تهیه کنندگان را به عنوان نمایندگانشان به رسمیت نشناخته و این اتحادیه را به عنوان یک تشکل دستوری،نه صنفی، به حساب آوردند که فاقد صلاحیت است. 

از طرفی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان بعد از اعلام خبر تفویض بخشی از روند صدور پروانه ساخت به یکی از تشکل‌های تهیه‌کنندگی اجرای این طرح را اقدامی برای ایجاد اختلاف و شکاف بیشتر میان اهالی سینما دانست و در اعتراض به این تصمیم یک بیانیه منتشر کرد. 

در آن بیانیه با صراحت اعلام شده بود که چون اتحادیه –که از آن با عنوان تشکل اتحادیه تهیه‌کنندگان(2) یاد شده بود- نتوانسته مشروعیت و مقبولیت لازم را نزد اهالی سینما و تهیه‌کنندگان و کارگردانان به دست بیاورد ناچار شده با اتکا حمایت دولتی امتیازاتی را برای ادامه بقا و حیات تشکیل خود از دولت کسب کند تا شاید با این شیوه صاحب وجاهتی شود . 

و در بخشی دیگر از این بیانیه آمده بود: «روشن است صنف دولت‌ساخته «اتحادیه 2» که برای انجام مأموریت تخریب و تضعیف خانه سینما طراحی شده، قصد دارد با ایجاد شکاف در بدنه اصناف سینمایی، مأموریت ناتمام دولت در به تعطیلی کشاندن خانه سینما را به اتمام رساند. لیکن روشن است این بار کج به منزل نخواهد رسید.» 

شورای مرکزی کانون کارگردانان هم بیانیه کوتاهی صادر کرد و تفویض بخشی از اختیارات شورای پروانه ساخت به اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان را مبهم و موجب بروز اختلافات تازه‌ای در میان اهالی سینما و برخلاف مصالح سینمای ایران قلمداد و خاطرنشان کرد که هیچ‌گونه مشارکتی در این برنامه نخواهد داشت. 

در دلایل چنین واکنش‌های منفی، یکی از اعضای کانون کارگردانان معتقد است که اتحادیه تهیه‌کنندگان یک تشکل دولتی است و برای همان کارگردانان زیر بار نخواهند رفت. 

عبدالحسن برزیده در این‌باره به ایسنا گفته بود: «این اتحادیه با دستور معاونت سینمایی تشکیل شده و اینگونه نیست که دوستان به‌صورت خودجوش اتحادیه را تشکیل داده باشند؛ به این دلیل که تشکیل اتحادیه براساس رای همه صنوف سینمایی نبوده و اعضای آن بیشتر سابقه تهیه کنندگی دارند و به‌نظر نمی‌رسد که آنها صلاحیت بررسی پرونده‌ها برای دادن پروانه ساخت فیلم را داشته باشند.» 

رییس شورای عالی تهیه کنندگان نیز معتقد است اتحاديه تهيه كنندگان ماهيت صنفي ندارد، غلامرضا موسوی که روز گذشته در نشست مشترك شوراي عالي تهيه كنندگان و كانون كارگردانان شرکت کرده بود تا آیین نامه جدید شورای صدور پروانه ساخت را بررسی و آسیب شناسی کنند گفته بود: 

«این نشست شروع اقدامات ماست و یکسری اقدامات دیگر نیز به دنبال آن خواهد بود امروز وکالت به اتحادیه ای داده شده که پایگاه قانونی ندارد و حتی در بندی از این پروانه ساخت فیلم ساز وکالتی را به این اتحادیه می دهد که اجرای آن فقط بر عهده قانون و دادگاه است و اتحادیه قصد دارد ممیزی دولتی و ممیزی صنفی را انجام دهد.» 

در نشست مذکور که در خانه سینما برگزار شده بود سیروس الوند هم نظرش را اعلام کرد:«این گونه تصمیمات زیبنده معاونت سینمایی نیست و چنین طرح هایی سینما را به خطر می اندازد هرچند گفته می شود گروهی به دنبال وحدت هستند اما واگذاری چنین طرح هایی به یک اتحادیه باعث ایجاد وحدت نمی شود و اگر تفویض این اختیارات عادت شود دقیقا معنویات فیلم ها را نشانه گرفته است و من از طرف کانون کارگردانان اعلام می کنم ما اتحادیه را قبول نداریم زیرا آنها خانه سینما را قبول ندارند.» 

یکی دیگر از اعضای شورای عالی تهیه کنندگان نیز خاطرنشان کرد: «عمل دولت غیر قانونی است چون کانون تهیه‌کنندگان 2 غیر قانونی است. خانه سینما تنها تشکیلات صنفی ثبت شده قانونی در حوزه فرهنگ و تشکل از 22 صنف سینمایی است. اما صنف واحد تهیه‌کنندگان اساسنامه خانه سینما را قبول ندارد و همچنین قانونی هم نیست. پس شکل محفلی دارد.» 

منوچهر محمدی با بیان این که این آئین‌نامه اعلام مرگ سینمای فرهنگی، اجتماعی و جدی ایران است چنین ادامه داد: «اگر این شرایط قبلا وجود داشت مثلا من هیچگاه نمی توانستم فیلم"طلا و مس" را بسازم. خروجی این جریان فقط فیلم‌های تجاری خواهد بود. بنابراین این ماجرا آغاز پروژه‌ای است که جز فساد اقتصادی و فرهنگی و نتایج فاجعه‌بار چیزی در پی ندارد.»

و اما رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان که چندان ارتباط مسالمت آمیزی با خانه سینما برقرار نکرده، نظری دیگری دارد، او  که زین پس اتحادیه‌اش در صدور پروانه‌های ساخت دخالت دارد، معتقد است که این اقدام  موجب صنعتی شدن سینمای ایران خواهد شد و قرار نیست این اتحادیه سلیقه سازی کند.

اما به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایلی که موجب نگرانی برخی از اصناف و اهالی سینما شده همین بحث اعمال سلیقه در محتوی و موضوعات سینمایی باشد که نکند اتحادیه مذکور دیر یا زود گرفتار آن شود.


http://fararu.com/fa/news/82899/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C