مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: استانداردهای گرافیک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[highlight=#061867]
طراحي يك لوگو
استفاده خالقانه از تايپوگرافي به موازات عامل بصري ساده مفهوم همبستگي تصوير و حروف كليد حل بيشترين چالشهاي طراحي يك لوگوست .تجربه، تجربه، تجربه ،شما از كامپيوتر استفاده مي كنيد. نه كپي برداري و يا ترسيم دستي از روي نمونه حروف چاپي، همچنين با تمام امكانات تركيب بندي شكلهاي حروف كار كنيد . مغرور نباشيد با فونتهايتان خواستار تجربه بيشتري باشيد . شما نمي توانيد هر فونتي را بخريد . مي توانيد ببينيد كه ظاهر لوگوي شما شبيه بالغ بر 8000 شكل حروف از حداقل 8 فروشنده فونت خواهد شد. به سايت Eyewire.com





وارد شويد. به بخش
Type





سپس براي پيوستن بر روي آن كليك كنيد. براي ورود به قسمت
Type viewer





شما مي توانيد نوعي حروف انتخاب كنيد و اسم شركتتان را تايپ كنيد و مي بينيد كه هر فونتي كه شما انتخاب مي كنيد اجرا مي شود.
فايلهاي متفاوت براي استفاده هاي متنوع
براي بيشتر لوگوها شما مستلزم داشتن فايلهاي متعددي هستيد كه براي مقاصد متعدد استفاده مي شود. براي مثال: شما ممكن است يك سايه ظريف در لوگو كه كاري ارزشمند است زماني در مجله اي با كيفيت بالا استفاده كنيد. شما ممكن است لوگويي چهار رنگ در يك بروشور چهار رنگ داشته باشيد و نسخه هايي با فرمت Gif





با احتساب همان رنگ ها براي صفحات وب در نسخه هاي سياه و سفيد بدون آن سايه ظريف براي آگهي روزنامه اي و برگه هاي تبليغاتي كه با فتوكپي تكثير و يا فكس مي شوند نياز داريد. تا زمانيكه مطمئن نشويد كه ويژگي يك طرح در تمام رسانه ها جوابگو نيست دلخوش نباشيد.
لوگوهاي تمام نوشتاري
بسياري از اين لوگوها چيزي بيشتر از نوشتار نيستند اما قطعاً وجود يك لوگوي تمام نوشتاري به اين معنا نيست كه اين انتخابي خالقانه نيست و همه فاقد تركيبي ماهرانه است. يك لوگوي تمام نوشتاري با ظاهري كلاسيك همبسته، مستحكم و قابل اعتماد براي شركت با وجاهتي استفاده مي شود. به لوگو تايپهاي شركت Macintosh.IBM





و
Pond





فكر كنيد.
اگر شما چيز ديگري به جز حروف استفاده نمي كنيد بهتر است مطمئن شويد از لوگوي ارزشمندي استفاده مي كنيد. فواصل حروف را كنترل كنيد. فواصل خطها، فواصل كلمات، جايگذاري تيره ها، گيومه هاي و غيره.
اگر شما قصد داريد لوگويتان تمام نوشتاري باشد بايد از انتخاب حروف براي آن آگاه باشيد. بكاويد به عنوان يك مسئوليت اخلاقي از هر فونتي كه بر روي كامپيوتر شما نصب گرديده است استفاده نكنيد. مخصوصاً مواظب باشيد از نوع حروف هلوتيكا و Arial





نيز همان حروف
Helvetica





است به نامي ديگر) استفاده نكنيد.
Helvetica





رايج ترين حروف چاپي در دهه 1960 و 1970 در جهان بود و هر چيزي كه شما با آن به وجود مي آوريد و بطور اتوماتيك ظاهيري مربوط به آن دهه تداعي مي كند. آيا شما مي خواهيد هويت بصري مشابه هزاران شركت و سازمان باقيمانده از دهه هاي 1970 داشته باشيد؟
تلفيق شكلهاي متفاوت حروف
اغلب اوقات شما مي خواهيد در لوگوهاي نوشتاري از دو نوع حروف متفاوت استفاده كنيد و يا آگاهي براي طراحي نام تجاري شركتي دو نوع حروف متمايز انتخاب مي كنيد . شايد حروفي كوچك را براي اسم شركتي عظيم بكار بريد كه با مضمون ناهماهنگ باشد. براي مثال به شما گفته ميشود از يك نوع حروف با خطوط بسيار نازك براي اسم شركت استفاده كنيد و شما ملزم به درج كلماتي مانند بين المللي، به ثبت رسيده ، مجتمع و شعاري با اين مضمون بخاطر انجام مي دهيم در اندازه بسيار كوچك باشيد. خطوط نازكي كه براي اسم شركت به طور واضح چاپ مي شوند قسمتي از آن بهنگام كوچك كردن دچار افت مي شود. پس شما نيازمند نوعي حروف هستيد كه بتواند در اندازه كوچك خود را از اين مهلكه نجات دهيد و اين اسا استفاده از دو يا بيشتر نوع حروف متفاوت است.كنتراست شما نمي توانيد از دو نوع حروف گه همه چيزشان مشترك است استفاده كنيد. چنانچه آنها اعضايي مشابه از يك خانواده باشند (شبيه تركيب حروف بسيار كم وزن با حروف بسيار سنگين ) آن وقت دو صورت متفاوت از آنها را انتخاب كنيد.
اگر شما دو نوع حروف را تر كيب كنيد، مي توانيد بگوييد در كنار هم مساعد نيستند ولي نمي توانيد برروي اين نكته اصرار ورزيد كه در مابين دو فونت ساختارهايي را بيابيد كه مشابه باشند.چون اين مشابهت ها موجب ناسازگاري است.
دستكاري شكل حروف
اغلب لوگوها همراه پيچاندن فرمي حرفي از حالت عادي خارج خارج مي شوند و اين مي تواند با افزايش يا كاهش بسيار ساده اي بر روي حروف انجام گيرد و يار توام با تكنيكي از تصوير سازي باشد.
تاثير متقابل فرمهاي حروفي با ديگر عناصر ، مانند بسياري از ديگر كاربردها، موجب جذابيت بصري مي شود و طراحي يا تايپوگرافي را منحصر بفرد مي كند.
ضميمه كردن عناصر
بسياري از لوگوها داراي سمبلهاي الصاقي به حروف هستند.اگر شما استطاعت مالي بيش از حد براي تبليغ لوگوي خود را داريد اين لوگو مي تواند به تنهايي دوام بياورد شبيه آرم Nike





يا
Merrill Lynch





، هر كدام را كه مي شناسيد و اين گفته ما اشاره به آنهاست. اما ميليونها دلار و سالهاي متمادي صرف اين كار شده است . بيشترين سمبلها به جاي اينكه خود اتكا باشد با طراحيهاي حروفشان ماندگار خواهند شد.
همه متفق القول مي گوييم سمبل هاي لوگو نوعي فرم ساده با خطوطي واضحند كه بخوبي در ساير رسانه ها جوابگو خواهند بود. اگر شما از ميان كتابهاي سالانه طراحي لوگو جستجو كنيد سمبل هاي اغلب شكل هايي ابتدايي بهمراه لوگو تايپ هستند . آنها علائمي ساده اند. اغلب يكسان، معمولي و روزمره كه با نوعي حروف ويژه تركيب شده و كمپوزيسيوني منحصر به فرد از اسم شركت را ارائه مي دهد. اين راه حل تركيب سمبل و حروف و اسم است. به طور محتمل صدها لوگو وجود دارند كه از دايره بسان يك سمبل به شيوه هاي متعددي استفاده كرده اند. اما نه در مسير منحصر به فردي كه شما از آن استفاده خواهيد كرد.
در وضع مطول و آرماني شما مي خواهيد سمبل همراه با طراحي حروف وابسته به نظر برسد. اغلب شما خواهيد ديد كه دو قسمت تركيب شده بسيار از هم منفك اند و تا اندازه اي پيوستگي شان مبهم و نا آشكار است. بخاطر بسپاريد كه وظيفه قانون تجمع، بين فضاي عناصر يك ارتباط بوجود مي آورد. اگر عناصر بسيار بهم نزديك باشند آنها با هم مرتبطند و اگر از هم دورباشند ارتباطي با هم ندارند.
ضميمه كردن كليپ آرت
يك عالمه كليپ آرت ارزشمند وجود دارد. بطور كلي مي توانيد مقدار متنابهي تصاوير از عكسهاي فونتي بدست آوردي؛ كه نه فقط براي استفاده در لوگو فوق العاده اند بلكه درست انتخاب كردن آنها از خلال مجموعه؛ مي تواند ايده هاي خوبي را به شما انتقال دهد.
ضميمه كردن تصويرسازي
آيا شما تصوير ساز باهوشي هستيد؟ يا استطاعات استخدام يك تصوير ساز را داريد كه براي تكميل لوگو به شما كمك كند تا بعداً شما محقانه بتوانيد بدلخواه مسير تفكراتتان را منحصر به فرد كنيد؟ در غير اينصورت اجازه ندهيد فقدان يك تصوير ساز حرفه اي كار شما را متوقف كند در مقايسه با يك كار حك و اصلاح شده حرفه اي، يك تصوير سازي ساده مي تواند بيشترسحر و افسون كند. در حقيقت اغلب تصويرسازان براي حصول ظاهري حك و اصلاح شده در تلاشند. شمار وسيعي از تصويرسازيها هستند كه در لوگو ها بكار مي روند، فقط نگهداري آنها را بخاطر بسپاريد و اينكه هر تصوير سازي بايد در تك رنگ (سياه و سفيد) بخوبي قابل اجرا باشد.
در اطراف جستجو كنيد
لوگو ها همه جا هستند، چنانچه گويي همه جا. ما قول مي دهيم كه شما در هر اطاقي چشمانتان را باز كنيد تعدادي از لوگوهاي متفاوتي را ببنيد كه شما بيشتر آنها را مي شناسيد و شما آنها را طراحي مي كنيد.
تجربه طراحان
لوگوها را جمع آوري كنيد . آنها را از روزنامه ها ببريد. كتابهاي تلفن – بروشور – لفاف هاي نان – برچسب ها – جعبه ها و از صفحات وب سايت پرينت بگيريد (تهيه كنيد) و غيره. يكي از خوبها و يكي از بدها را انتخاب كنيد. پشت آن توليد يا خدمات را يادداشت كنيد. لوگوهايي كه داراي ظاهري مشتركند جدا كنيد. حتي اگر توانايي بيان دقيق وجه مشترك آنها را نداشته باشيد. زماني اين را خواهيد فهميد كه يك عالمه لوگوهاي گردآوري شده جلو خود داريد. آنها را در قالب كلمات بيان كنيد و ويژگي هاي مشترك آنها را مشخص كنيد. اين شيوه تشخيص لوگوست (اغلب لوگوهاي نوشتاري ) اين حروف اندازه است؟ تصوير كم دارد؟ يك نشانه سنتي يا محافظه كارانه است؟
لوگوهايي كه داراي ظاهر با كيفيتي هستند جدا كنيد. لوگوهاي انواع سايتها كه فقط آنچه شما از آن شركت تشخيص مي دهيد مشخص كنيد. آن لوگو چه چيز قابل تشخيصي دارد؟ ويژگي اين تشخيص، چه وجهي از حرفه آن شركت است؟ آيا داراي شيوه اي متفاوت به نسبت بيشتر لوگوهاي با ويژگي مشترك داراست؟ آيا قدرت و انرژي بالقوه اي در آن وجود دارد؟ آيا از عهده آن كار برمي آيد؟ Times, Arial





يا
Planto





و يا
Boon Antigr





. لوگوهايي كه پيشنهاد مي كنيد بد باشند جدا كنيد. دقيقاً كدام ويژگي موجب بدي آنهاست ؟ آيا نوع حروف و يا تركيبي از آنها؟ فواصل حروف؟ اندازه حروف؟ و يا نشانه؟ ارتباط مابين حروف و نشانه ها؟ اجراي تصوير يا دست نوشته؟ براي خواندن خيلي شلوغ است يا صفحه تخت؟
شما مي توانيد آنچه كه موجب نابساماني لوگوست با كلمات بيان كنيد . مشابهت هايي كه در كارهايتان از ظاهر اين لوگوها بوجود آوريد. تعيين كنيد كه در خلاقيت هايتان كمتر از آن مشابهت ها استفاده كنيد. سايت ها يي از لوگوهايي كه شما جمع آوري كرده ايد پيدا كرده، آيا لوگوي سايت متفاوت از آنچه هست كه شما از آن پرينت تهيه كرده ايد. اگر شما بر روي بسته بندي لوگويي را يافتيد چنانچه توانستيد لوگوي سياه و سفيد آن را نيز مثلاً در دفترچه تلفن و يا در كتابي بيابيد چقدر از آن متفاوت است طراح براي خلق لوگو . چه چهار رنگ چه تك رنگ چه تمهيداتي انديشيده است؟ پوشه اي از موضوع لوگو تهيه كنيد و كتابي از لوگوها برگزيده بخريد قبل از اينكه خودتان طراحي كنيد.
كارت ويزيت، سربرگ، پاكت
يكي از اولين چيزهايي كه هر حرفه لازم دارم كارت ويزيت است بعد سرنامه و پاكتي كه به آن همخوانباشد. بهتر است همه اينها همزمان طراحي شوند. چون شما مي خواهيد آنها در يك مجموعه باشند. اگر شما ابتدا كارت ويزيت را طراحي كنيد و طرح سرنامه را به ماهي ديگر موكول كنيد خود را دچار مخمصه كرده اي. چون نوع طراحي سرنامه با وقفه به جود آمده نمي تواند سفارش دهنده را محسور كند. حتي اگر شما استطاعت آنرا نداريد كه همه را با هم چاپ كنيد حداقل همه آنها را همزمان طراحي كنيد.
سربرگ و پاكت
بخاطر بسپاريد، پاكت و سرنامه مي بايست لي آوت پايه يكساني نظير كارت ويزيت تان داشته باشد. اين تمهيداتي حرفه اي با انتخاب ظاهر يكساني است. اگر امروز شما كارت ويزيتي به شخص بدهيد و هفته آينده نامه اي براي او ارسال كنيد. شما تصوير كارت ويزيت خود را تقويت و ماندگار كرده ايد. هنگاميكه سرنامه اي در يك پاكت توأم با كارتي ارسال مي شود اين سه موضوع وحدت پذير از سطح حرفه و خدمات شما را مي رساند. براي خلق تجسم يا حضوري وجدت پذير، بعضي اوقات تغييراتي جزئي در لي آوت، بر روي يكي از آثار مي تواند با شكلي متفاوت منطبق با آنها باشد به عبارت ديگر كارت ويزيت را طراحي نكنيد و از آن پرينت نگيريد تا زماني كه مطمئن شده ايد كه با آرايش پايه يكساني با آثار هم خانواده كار خواهد شد.
بروشورها
شكل گيري بروشور مي تواند شامل سلسله اي از اندازه ها، صفحات و اشكال باشد. بيشترين بروشورها بر پايه اندازه اي استاندارد هستند، نيز دقيقاً هماهنگ يا متناسب با نگهدارنده هاي بايگاني مي باشند يا با مقتضيات پاكت نامه هماهنگ مي شوند.
ما بروشورها را در بخشي مشابه خبرنامه ها به حساب مي آوريم. زيرا چالشهاي اساسي آنها مشابه اند. مقدار متن بدينسان تمام اطلاعات و رهنمودها كه براي خبرنامه ها بكار گرفته مي شدند براي بروشور نيز بكار مي رود.
به چهار اصل فكر كنيد (تضاد – تكرار – تراز – تجمع)
در اطراف جستجو كنيد.
آرشيو جديدي براي بروشور و خبرنامه مهيا كنيد. چيزي ارزشمند تر از آن نيست كه ببينيد چگونه ديگر طراحان ، مشكلات ناشي از تركيب متن زياد با عناصر گرافيكي را حل مي كنند.

استانداردهاي بروشور[/highlight]
استانداردهاي بروشور

وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد بايد به نحوه استفاده از بروشور كالما توجه داشته باشيد. بروشور نوعي تبليغات چاپي است كه هدف آن ترويج اطلاعات يا تبليغ يك محصول يا خدمات است طراحي يك بروشو مستلزم شناخت اصول اساسي تبليغات، نوشتن، متن آگهي و توليد است. بروشور همچون ديگر انواع موار تبليغاتي ، به يك مفهوم و محتوا نياز دارد كه به هم پيوند بخورند. بروشور براساس نوع طرح مي تواند ساده تك رنگ، سه لتي ساده باشد كه بر روي يك قسمت كاغذ سفيد چاپ شده است تا طرح هاي چهار يا پنج رنگ پيشرفته كه بر كاغذهاي گلاسه يا گران قيمت چاپ مي شوند. شكل اندازه بروشور بسيار متفاوت است . رايج ترين بروشورها معمولاً سه لتي و با ابعاد 27×21 سانتيمتر است و يا چهار لتي 35×21 سانتي متر. برخي از بروشور ها از قطع بولتن يعني يك لتي 42×27 سانتيمتر استفاده مي شود زيرا بايد اطلاعات را بيش از اطلاعاتي كه در قطع استاندارد جاي مي گيرد، در خود جاي دهد. بروشورها نقش اطلاع رساني دارند و به عنوان حاملي براي معرفي، شرح حال و تبليغ محصول استفاده مي شود. بروشورها وسيله اي مناسب براي تبليغ و اطلاع رساني به مخاطبين خاص درباره كنفرانس و ديگر رويدادها است يا صرفاً مي توانند آموزشي باشند و اطلاعاتي درباره بهداشت عمومي يا مطالب عمومي نظير اين به مردم بدهند. بروشورها را مي توان به صورت پست مستقيم باشد با يك، دو، سه، چهار يا پنج ستون.
نكاتي كه بايد پيش از شروع طراحي بروشور مدنظر داشت:
1-موضوع يا هدف اين بروشور چيست؟
2-مخاطب كيست؟ اگر بيش از يك مخاطب وجود دارد، شايد بخواهيد كه چند بروشور طراحي كنيد.
3-مشتري چگونه از اين محصول يا خدمات استفاده خواهد كرد؟





4-
چه اطلاعاتي در متن بايد لحاظ شود ؟





5-
چه كسي متن آگهي را خواهد نوشت؟





6-
پيام چيست؟





7-
براي ارائه پيام، ميزان اطلاعاتي كه بايد در متن جاي گيرد و مخاطب كدام قطعي از همه مناسبتر است.





8-
آيا مي خواهيد براي جذاب تر كردن جلد بروشور از تصوير استفاده كنيد يا مي خواهيد از يك عنوان سياه و چشمگير استفاده كنيد.
وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد – و يا هر نوع آگهي چاپي – را طراحي مي كنيد ، جامعيت و سادگي كليدهاي اصلي طرح موفق است. عنوانهاي اصلي و عناوين فرعي بايد در آگهي منسجم و يكپارچه باشند و بايد در قياس با متن آگهي متمايز و متفاوت

باشند. اگر از قلم هاي مختلفي است بهتر است كه شكل قلم ها با هم همخوان و سازگار باشند.
تازدن بروشور:
شيوه هاي تا زدن بروشور بخشي از فرآيند طراحي بروشور است . حاشيه ها و لته ها بايد به نحوي سامان يابند كه وقتي تا ميخورد، طرح يكلي و اندازه ها همچنان حفظ شود. در بروشورهاي سه لتي ، بايد سه ستون با فاصله ستون هايي به اندازه يك سانتي متر يا دوبرابر پهنايي حاشيه باشد. ضروري است كه پيش از شروع طراحي ، يك ماكت ساده از بروشور تهيه كنيم. بدين ترتيب ميزان اطلاعاتي كه بايد در هر لت جاي گيرد مشخص مي شود. اين ماكت ساده از بروشور تهيه كنيد بدين ترتيب ميزان اطلاعاتي كه بايد در هر لت جاي گيرد مشخص مي شود. اين ماكت به شما امكان مي دهد تا نحوه صفحه آرايي لته ها را معين كنيد . و تجربه گري با تاها را آسان مي سازد. چندين نوع تاي مختلف نيز وجود دارد: تاي دروازه اي، تاي كتابي و تاي مركزي . نمودارهاي زير ماكتي را براي بروشور سه لتي دوتايي به همراه مشخصات خطوط راهنما ارائه داده

است. خطوط نقطه چين نشان دهنده محل تا خوردن نيز هستند.
نكات مهم:
بروشور را به نحوي نگاه كنيد كه گويي شما خود مخاطب نهايي آن هستيد.
اطلاعات بايد به ترتيب اهميت نظم يابد.
اطلاعات بايد ساده و صريح ارائه شود.
صفحات جلد بايد با هم همخوان باشند.
لته هاي جلد بايد ازنظر طرح و اطلاعاتي كه ارائه مي دهند همخوان باشند.
صفحات بايد از نظر بصري متعادل و متوازن باشند.
تصاوير و عكس ها بايد با متن هماهنگ باشند و جلوه بصري صفحه را تقويت كنند. نبايد متن و اطلاعات را تحت الشعاع قرار دهند.
كاغذي كه انتخاب مي كنيد بايد متناسب با طرح بروشور باشد و به آساني تا بخورد.
منبع : آموزشگاه آساد
[تصویر:  36_7_20.gif]