مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: حق العمل کار گمرکی توسط ترخیص کار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

حق العمل کار گمرکی توسط ترخیص کار : با توجه به پیشرفت تجارت خارجی و لزوم پوشش فاصله ی ایجاد شده بین گمرک و صاحبان کالا، حق العمل کاری ترخیص کار بوجود آمده است .
حق العمل کار به شخصی اطلاق می شود که از جانب فرد دیگری تجارت را انجام می دهد و کارمزد خود را دریافت می نماید. این امر به طریق مشابه در شرکت های ترخیص نیز رواج دارد.
البته حق العمل کاری با نمایندگی و وکالت متفاوت است زیرا در این دو مورد فرد مشخص است که از طرف چه کسی کار دنبال می شود اما در حق العمل کاری حتی ممکن است فروشنده کالا نداند که با چه کسی معامله کرده است و حق العمل کار طرف حساب او می باشد که بابت این امر کارمزد خود را دریافت می نماید. مصداق این امر در گمرکات چندان رایج نیست چرا که گمرکات صاحبان کالا را با عنوان دارندگان کارت بازرگانی شناسایی می کنند.

[تصویر:  air-freight-forwarding-services_16587_se...-goods.jpg]

در قانون تجارت مواد و تبصره هایی را برای فرآیند حق العمل کاری تبعین نموده اند.
حق العمل کار گمرکی مانند یک واسطه عمل می کند با این تفاوت که واسطه فقط دو طرف معامله را به هم معرفی می کند و دیگر مسئولیتی ندارد اما حق العمل کار به عنوان یک طرف معامله باید تعهداتی را انجام دهد و از صاحب کالا که وکیل او شده است مسئول است که نتیجه عملکرد شرکت ترخیص کالا را به وی ارائه نماید.
وظایف حق العمل کار ترخیص کار در موارد زیر ارائه شده است
- فرامین صاحب کالا را که به ترخیص کار گمرکی در جهت ترخیص کالا ارائه می نماید انجام دهد.
- در صورت درخواست صاحب کالا باید بتواند از کارت بازرگانی خود و ثبت سفارش کالا با نام و مشخصات خود بهره ببرد.
- ترخیص کار به عواید مالی صاحب کالا بی نظر است و در جهت منافع صاحب کالا با استفاده از قانون تلاش می کند.
-ترخیص کار یا حق العمل کار باید از طرف صاحب کالا امین و امانتدار باشد.
در قوانین تجارت بر خلاف حق العملکاری گمرک قوانین خاصی در نظر گرفته نشده است و همین که شخص اهلیت تجارت را داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد و نیاز به هیچ مجوز خاصی در این زمینه نیست، این امر در خصوص حق العمل کاری گمرکی مصداق ندارد و شخص باید دارای شرایط و الزامات خاص این کار باشد.
حق العمل کار گمرکی به صورت فردی و یا شرکتی به واسطه وکالت از صاحب کالا ترخیص کالای گمرکی را به انجام می رساند البته افراد غیر نمی توانند در سال بیش از ده بار به ترخیص کالای دیگران مبادرت کنند.
کارت بازرگانی و حق العمل کاری در ترخیص کالا
در صورتی که اظهار کننده کالا جهت ترخیص کالا به گمرک، حق العملکار باشد باید کارت حق العملکاری خود را که سالانه یکبار تمدید اعتبار می شود برای ثبت ارائه نماید در صورتی که اعتبار کارت حق العمل کاری تمام شده باشد صاحب کارت حق العمل کاری با دریافت مجوز موردی از دفتر واردات گمرک ایران یا هر گمرک دیگری که صدور مجوز به آن گمرک تفویض شده به اظهار و ترخیص کالا اقدام می نماید.
جهت تعیین هویت حق العمل کار، کارت بازرگانی و کارت حق العمل کاری با مشخصات شناسنامه ای تطبیق داده می شود کارکنان شرکت ها با ارائه معرفی نامه و وکالتنامه می توانند به اظهار کالا و ترخیص کالای شرکت خود اقدام نمایند. هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند در گمرک بدون مجوز از گمرک ایران حق العمل کاری انجام دهد و اداره گمرک به اشخاص و یا شرکتهایی این مجوز را می دهد که دارای کارت بازرگانی باشند و دریافت کارت بازرگای مستلزم عضویت در اتاق بازرگانی می باشد.