مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: سه مکتب موسیقی ترکی خراسان " موسیقی جوین
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سه مکتب موسیقی ترکی خراسان

نگاهی به موسیقی مقامی در خراسان شمالی بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۸/۰۵‬
داخلی. فرهنگی. هنری. موسیقی مقامی.

استان خراسان شمالی به دلیل وجود قومیتهای مختلف با فرهنگهای مختلف یکی از مهمترین پایگاه‌های موسیقی مقامی کشور بشمار می‌آید.

امتزاج و هم‌آمیزی سه فرهنگ مستقل موسیقی مقامی این خطه یعنی، کرمانجی، ترکی و ترکمنی تنوعی شگرف در موسیقی این ناحیه پدید آورده است.

موسیقی ترکی از عمیق‌ترین و اصیل‌ترین موسیقیهای این منطقه است که هنرمند این حوزه با هنری که از طبع سرشارش جاری می‌شود، زخمه بر ساز می‌زند و این موسیقی را طنین‌انداز می‌کند.

یک پژوهشگر موسیقی خراسان شمالی پیرامون موسیقی ترکی این منطقه به ایرنا گفت: بخش عمده موسیقی ناحیه‌ای در خراسان شمالی موسیقی ترکی است.

مهدی رستمی افزود: آهنگهای ترکی به لحاظ تکنیکی قوی و از لحاظ زمانی دامنه‌دار هستند و اشعار و سیلابهایشان کامل است.

وی بیان کرد: موسیقی ترکی و کردی بر هم اثرگذاری متقابل دارند چنانکه گاه این اثرگذاری آنقدر عمیق است که شناسایی ترکی یا کردی بودن برخی ملودیها مشکل می‌شود.

او افزود: موسیقی ترکی و موسیقی ترکمنی نیز به خصوص در نواحی مرزی بر هم اثرگذاری داشته‌اند.

وی بارزترین آهنگهای ترکی را که رنگ و بوی محلی دارند موسیقی "گرایلی، نوایی، غریب و کرم و اصلی‌خان" دانست و افزود: این موسیقی‌ها که با نواختن آنها شکل روایتی آهنگها بروز می‌کند باید مورد پژوهش‌و بازکاوی قرار گیرند.

این محقق فرهنگ و هنر خراسان شمالی، موسیقی ترکی را مبتنی بر سه مکتب جوین ، گلیان در شیروان و نواحی شمال خراسان از قوچان تا درگز دانست.

وی گفت: مکتب جوین، موسیقی ناحیه اسفراین و سبزوار است که از نگاه پژوهشگران مهجور مانده است.

او موسیقی مکتب جوین را آرام و متفکرانه دانست و اظهار داشت: دایره ملودیهای موسیقی این مکتب بسیار وسیع است و مبتنی بر روایت و داستانهای بلندی است که در قالب ملودیهای متنوع توسط بخشی‌ها روایت می‌شود.

وی "کرم و اصلی خان، زهره و طاهر، ابراهیم ادهم و کوراوغلی" را از جمله موسیقیهای مکتب جوین ذکر کرد و افزود: سلسله‌جنبان موسیقی جوین مرحوم "پرویز دردی و مختار زنبیل‌باف" بوده‌اند.

او بیان کرد: در این نوع موسیقی به عنوان مثال در مجموعه "کرم و اصلی‌خان" بخشیها با توانمندی خاص ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬ساعت پی در پی نواخته و آواز می‌خواندند و در عین حال موسیقی را با تغییر ملودی همراه می‌کردند تا شنونده احساس خستگی نکند.

وی گفت: در این موسیقی بعد حماسی، عرفانی و عاشقانه سیال است.

این پژوهشگر پیرامون مکتب شیروان گفت: این نوع موسیقی هیجانی‌تر است و هنجارهای حرکتی در آن بیشتر و پر تحرک‌تر است.

وی افزود: ملودیها در این نوع موسیقی ضربی‌تر و ریتمی‌تر و با حرکت بیشتری همراه هستند.

او بیان کرد: مرحوم "علی گل‌افروز، حاج حیدر کارگر، سلطان‌رضا ولی‌نژاد و مرحوم حسن یزدانی" از پیروان مکتب گلیان در شیروان هستند که توانسته‌اند این موسیقی را به غایت مطرح کنند و پرورش دهند.

وی گفت: مکتب سوم موسیقی ترکی موسیقی ناحیه شمال خراسان از قوچان تا درگز و نواحی میانی آنها است که برای بیان آن ناگزیر از فرارفتن از مرزهای جغرافیایی استان هستیم.

رستمی بیان کرد: این سبک از آرامش موسیقی جوین برخوردار است ولی تکنیک در آن بالاتر می‌رود.

وی افزود: در این نوع سبک رگه‌های تصوف بیشتر دیده می‌شود، نوع اشعار و حرکتها در آن گرایش صوفیانه دارد و نمود رنگ خانقاهی در آن بیشتر است.

او ادامه داد: "حاج‌قربان سلیمانی و مرحوم حاج‌حسین یگانه" از اساتید مطرح این سبک هستند.