مشاوره خانواده رایگان عطاملک
آموزش کادر سازی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: قرارگاه فرهنگی افسران آتش به اختیار (https://atamalek.ir/forum-107.html)
+---- انجمن: ایده، خلاقیت و تجربیات فرهنگی (https://atamalek.ir/forum-110.html)
+---- موضوع: آموزش کادر سازی (/thread-10449.html)



آموزش کادر سازی - ADMIN - ۱۳۹۸-۸-۹

مقدمه
فعالیت فرهنگی مهم نیاز به تضمین ادامه و بقاء آن فعالیت دارد و مسئولین آن همانطور که دغدغه شروع آن کار را دارند باید به فکر ادامه کار و تداوم آن باشند؛ لذا تربیت نیروی متفکر و با انگیزه که به دنبال آرمان ها و اهداف مجموعه باشد، از ضروری ترین کارهای یک مجموعه فرهنگی است لذا در پایگاه های بسیج دانشجویی از آنجا که مدت حضور در دانشگاه محدود است همیشه فعالین و مسئولین بسیج دانشجویی باید به دنبال تربیت نیروی انسانی با انگیزه باشند. تا هنگامی که دانشجویان فعال در این مسیر حضور دارند این پایگاه فعال و قوی در فضای دانشگاه حضور دارد و با توجه به اینکه پایگاه های بسیج آرمان های انقلاب و نظام اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار داده اند نیروهای آن همیشه در صحنه انقلاب حضور دارند. از این جهت نیازهای دانشگاه، جامعه و نظام را شناسایی نموده و افراد دغدغه مندی که دائما در حال رصد نیازها هستند تربیت می شوند.
در بین ماموریت های بسیج دانشجویی که شامل نقش آفرینی عمومی، نقش آفرینی تخصصی و کادرسازی است مساله کادر سازی و تربیت نیرو از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که رشد وکادرسازی از طرفی لازمه انجام ماموریت های دیگر است و از طرفی نتیجه ماموریت های دیگر نیز به وجود آمدن فردی متعهد و متخصص است.


مطلب زیر هم درباره کادر سازی پیشنهاد می‌شود
کادر سازی و ماندگاری مجموعه


چرایی و چیستی کادرسازی
در این بخش از سند به چرایی و چیستی کادرسازی و خصوصیات مطلوب کادری که در بسیج دانشجویی تربیت و رشد می یابند پرداخته می شود.

چرایی و چیستی کادرسازی / تعریف کادر سازی


فرآیندی است تربیتی که پس از شناسایی نیروهای مستعد و متعهد، موجبات توسعه و تعمیق مبانی فکری و فرهنگی آنان را فراهم کرده و زمینه رشد و ارتقاء همه جانبه را مهیا نموده و از طریق مشارکت در فعالیت های مجموعه، تحت نظارت مربیِ آگاه و پس از آموزش و مهارت افزایی، مقدمات پذیرش مسئولیت های مختلف و بکارگیری آنها را فراهم نماید.

چرایی و چیستی کادرسازی / نیروی کادر


نیرویی است که پس از طی مراحل تربیتی، معرفتی، بصیرتی و مهارت های تحت نظارت مربی آگاه توانایی پذیرش مسئولیت های تربیتی و مدیریتی را دارا باشد.

چرایی و چیستی کادرسازی / هدف و فواید کادرسازی

هدف:

کشف و پرورش استعدادها به منظور تامین نیروهای کار آمد و مسئولیت پذیر

فواید:

·        تامین کادر مورد نیاز

·        رویش و رشد مجموعه و جلوگیری از افت کمی

·        شناخت توانمندی اعضا و پاسخ به نیازهای آنها

·        شکوفایی استعداد ها و قابلیت های فردی و جمعی

·        حفظ و انسجام نیروها

چرایی و چیستی کادرسازی / افق جهانی نیازمند کادر جهانی


RE: آموزش کادر سازی - ADMIN - ۱۳۹۸-۸-۹

مقام معظم رهبری بارها گفته اند که حرف اصلی شان با مجموعه های دانشجویی عبارت از رسیدن به آینده مطلوب که همان تشکیل دولت اسلامی و کشور اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی است که این آینده مطلوب از نظر ایشان احتیاج به تربیت نسل جوانی دارد که دارای ویژگی با همت، پرانگیزه، مومن، تلاشگر، کاردان و راه بلد است و مجموعه های دانشجویی باید برای تربیت چنین نیرویی برنامه ریزی کنند.

رهبر انقلاب افق و هدف فعالیت ها را نه محدود به یک فضای دانشگاه، شهر و نه حتی کشور نموده اند بلکه از نگاه ایشان افق فعالیتهای ما باید جهانی باشد همان افقی که هدف انبیاء و اولیا و بوده است. رسالت پیامبر نیز جهانی بود «وَما أَرسَلناکَ إِلّا کافَّةً لِلنّاس بَشیرًا وَ نَذیرًا» (سوره سبا آیه 28)، «تَبَارَکَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذیرًا» (فرقان آیه 1) و رسالت انقلاب اسلامی هم جهانی بود و امام رحمه الله علیه در همان ابتدا شعار صدور انقلاب به جهان را مطرح نمودند. از این جهت هدف گذاری رهبر انقلاب هم جهانی است و کادری متناسب با این هدف بزرگ باید تربیت شوند که در محیط های دانشجویی برای اینکه بتوانند این بار سنگین را به دوش بکشند و به منزل برسانند نیاز به برنامه ریزی تربیتی، جهت عمق بخشیدن معرفت اسلامی در آن مجموعه ها و اعضا آن تشکل ها می باشد.

لذا مقام معظم رهبری در توصیف خصوصیات بسیج می فرمایند: «بسیج یعنی حضور بهترین، بانشاط ترین و با ایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد» و در جای دیگری می فرمایند: «انسان برجسته در میدان رزم ،دارای بنیه قوی فرهنگی، خودجوش در عرصه سیاست، توانا در تبلیغ دین، باید اینگونه افراد درست کنید.».

چرایی و چیستی کادرسازی / نمونه هایی از کادر موفق انقلابی
0ارجاع
0دیدگاه
امروز کادرسازی نظام اسلامی خصوصا تربیت نیرو در مجموعه بسیج دانشجویی، باید برای اهداف والا و حضور و آمادگی در همان نقطه ای که اسلام، قرآن، امام زمان و این انقلاب مقدس به آن نیاز دارد، باشد و تربیت چنین نیروهایی باید اساس فعالیت ها باشد: مثلا شهید چمران که از جهت علم در قله های علمی جهان قرار داشت و از جهت معرفت دینی اهل مطالعه، بسیار فهیم و بصیر بودند و با روحیه تکلیف گرایی هر کجا به ایشان احتیاج بود در آنجا حضور داشتند؛ چه لبنان، چه ایران و اگر روزی در سنگر جبهه هم حضورشان لازم بود سلاح برداشته و مانند قهرمان های جنگ چریکی به مبارزه با دشمن می پرداخت. منظور از کادر چنین شخصیت هایی است که بازوان رهبری در انجام رسالتهای بزرگ و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی می باشد و مثال دیگر شهید آوینی است که انسانی تکلیف گرا بود و هنراسلامی را در انقلاب زنده نمود و توانست جریانی ارزشی در ساخت فیلم و مستند ایجاد نماید. شهید آوینی از لحاظ علمی و شخصیتی بسیار قوی و انجام تکلیف برایشان مهم بود و یک الگوی موفق از کادر فرهنگی که در مسیر تمدن اسلامی توانست مثمر باشد معرفی نمود.

چرایی و چیستی کادرسازی / ایجاد دانشگاه اسلامی؛ ماموریت دانشجویان بسیجی
0ارجاع
0دیدگاه
حال که مشخص شد هدف ما از کادرسازی چه اهداف بلند و با چه پشوانه عمیق فکری است باید دقت کنیم که در میدان عمل ما در یک فضای دانشجویی با اقتضائات خودش تنفس می کنیم. فضایی که مساله علم و علم آموزی حرف اصلی آن است و افراد بیشتر وقت خود را در این زمینه می گذارند. جوان بودن اعضا سبب شده است ویژگی هایی مانند حق طلبی، آرمان خواهی و عدالت طلبی و حساسیت و پیگیری مسائل کشور و جامعه به طور مشخصی در آنها پر رنگ باشد.

از طرف دیگر برای اثر گذاری در میدان های بزرگ باید از اطراف خود شروع کرد و دانشگاه یکی از بهترین فرصت ها برای کسب معرفت و مهارت و آزمودن مهارت های کسب شده است.

به گونه ای که یکی از ماموریت های مهم در رسیدن به نظام اسلامی، ایجاد و ساخت دانشگاه اسلامی است و این کار بر عهده دانشجویان بسیجی است.

پس دانشگاه علاوه بر اینکه محل تربیت است خودش محلی است برای محک زدن آنچه به دست آورده ایم یعنی هم باید در کسب معارف، مهارت و بینش مان تلاش کنیم و هم آنچه آموختیم را در راستای ارتقا و تعالی دانشگاه به کار گیریم. این یادگیری و به کارگیری در کنار هم و توامان است که می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند و الا هر یک به تنهایی مشکلاتی فراهم می کنند. به کارگیری بدون دانش سبب انحراف و یادگیری بدون به کارگیری سبب دور شدن از واقعیات و ملاحظات واقعی جامعه می شود. پس باید دقت کرد از دو طرف بام نیفتیم.

در این مسیر نکته ای که نباید از آن غافل شد مساله اولویت بندی است. به عنوان مثال:

آموزش زبان انگلیسی ممکن است در آینده برای فردی جهت خدمت به انقلاب لازم شود اما در بسیج دانشجویی وظیفه و اولویت ما نیست این کار را انجام دهیم.

بسیاری از اولویت ها را حضرت آقا در دیدارهایشان با دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی مشخص کرده اند که این اولویت ها با بررسی بیانات ایشان به شرح زیر می باشد:

·        تزکیه، خودسازی، تقویت ایمان و ارتباط وسیع با خدا

·        آشنایی عمیق با معارف اسلامی

·        آشنایی با مبانی انقلاب اسلامی

·        آشنایی با ظاهروباطن نظام سلطه

·        بصیرت و قدرت تحلیل مسائل

·        آرمان گرایی و مطالبه گری از مسئولین

·        دفاع منطقی، مستدل و درعین حال قوی و با افتخار از نظام جمهوری اسلامی

·        مطالبه گری و نقد دانشجویی

·        حفظ تشکیلات با اصول اسلامی و رعایت ارزش ها و اعتقادات

·        امید به آینده حتی در سخت ترین شرایط

چرایی و چیستی کادرسازی / خصوصیات کادر خوب و لایق
0ارجاع
0دیدگاه
حال که انتظار و هدف ما از کادرسازی مشخص است و می دانیم که در دانشگاه هم باید به دنبال چه چیزی برویم خوب است به بررسی شاخص های یک کادر لایق بپردازیم.

کادر خوب و لایق افرادی هستند که:

1-    هدف ها را خوب بفهمند

2-    راه را خوب تشخیص دهند

3-    خوب تصمیم بگیرند

4-    خوب اقدام کنند

چرایی و چیستی کادرسازی / ابعاد کادرسازی
0ارجاع
0دیدگاه
در کادرسازی باید به دنبال تربیت نیروهای جامعی باشیم که واجد ابعاد زیر است:

1-    مدیریتی:

تربیت نیرویی که قدرت برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی را دارا باشد. همچنین توان مدیریت بخش های مختلف پایگاه و ان شاءالله در آینده توانایی انجام مسئولیت های مختلف جامعه را داشته باشد.

2-    تربیتی:

تربیت نیرویی که توانمندی رشد و ارتقا شخصیت متربی را داشته و به عنوان الگو و اسوه در میان دانشجویان، توانایی تاثیر گذاری به عنوان یک مربی را داشته باشد.

3-    علمی:

تربیت فردی که از جهت علمی برجسته و موفق باشد و توانایی ارتقاء علمی و مدیریت آموزشی دیگران و همچنین توانایی حضور علمی، در قالب استاد، پژوهشگر و یا مسئولیت های آموزشی را داشته باشد.

4-    اجتماعی:

نیرویی که فعال و پر شور و دارای قدرت تعامل و ارتباط سازنده با دیگران، و موفق در صحنه اجتماع و خانواده باشد.

5-    بصیرت:

تربیت نیروی بصیر، آگاه و ولایت مدار که توان حرکت بخشی، آگاهی بخشی دانشجویان و حضور موثر در فضای سیاسی جامعه به عنوان نیروی آرمان خواه و بصیر را داشته باشد.

روش های عملیاتی کادرسازی
از نظر مقام معظم رهبری کادر یعنی نیرویی که هدفها را خوب بفهمد، راهها را خوب تشخیص دهد، بتواند خوب تصمیم بگیرد و خوب اقدام کند. این چهار ویژگی را به عنوان معیار کادر نظام اسلامی مورد بحث قرار می دهیم تا در فضای دانشگاه، برنامه ها در این محورها صورت بگیرد، تا محصول آن کادری در تراز انقلاب اسلامی و آرمان های آن باشد. درواقع برنامه های تشکیلات دانشجویی باید در مسیری باشد که خروجی آن تربیت نیروهایی با توان تشخیص و فهم هدف و مسیر و نیز قدرت اجرای درست باشند، که در این صورت در کادر سازی موفق عمل کرده اند.

روش های عملیاتی کادرسازی / حلقه صالحین
11ارجاع
0دیدگاه
در فرآیند فعالیت های کادرسازی هم کار عمومی و هم کار خاص لازم است. برای جمع وسیع، اگر بخواهیم کار تربیتی و نیروسازی انجام دهیم نیاز به شبکه سازی و جمع های محدود با حضور مربی و سرگروه داریم که در این گروه برای مخاطب، هدف و راه توضیح داده شود و اقدام درست تبین گردد. لذا حلقه های صالحین دانشجویی در جهت فعالیت های بسیج دانشجویی لازم است. حلقه های صالحین عبارت است از جمع محدودی از افراد هم سطح که به صورت هدفمند به وسیله شرکت در جلسات تربیتی و ارتباط اثر بخش در خارج جلسات با هدایت گری، کنترل و جهت بخشی مسئول حلقه، با مشارکت تمامی اعضای حلقه و هم افزایی موثر، مسیر مشخصی در عرصه های تربیتی، معرفتی و بصیرتی را می گذرانند و مراتب رشد و تکامل خویش را با مطالعه مباحث، هم اندیشی، مشاوره و انجام عملیات در ابعاد مختلف طی می کنند.

رهبر معظم انقلاب در تایید طرح صالحین فرمودند: «این حلقه های صالحین از کارهای بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان شاء الله روز به روز باید آن را کامل تر کرد.»

حلقه های صالحین متناسب با فضای دانشگاه یعنی، حلقه ها و جمع های تربیتی ای که در سطوح مختلف شکل گیرد و محصول این حلقه ها، کادری با ویژگی چهارمحوری که رهبری فرمودند، باشد. لذا کلیه برنامه هایی که در ذیل این چهار عنوان مطرح می شود، در بستر حلقه های صالحین شکل می گیرد.

روش های عملیاتی کادرسازی / نقش تشکیلات
0ارجاع
0دیدگاه
قبل از ورود به بررسی این چهار ویژگی، دقت به این نکته مهم است که کادری که خوب باشد، خروجی تشکیلاتش هم خوب است، یا به تعبیری هر چقدرتشکیلات، قوی باشد خروجی آدم هایش هم قوی هستند. مثلا تشکیلاتی که فقط کار فرهنگی می کند نمی تواند آدم سیاسی تربیت کند و یا تشکیلاتی که در فضای مجازی حضور کم رنگی دارد نمی تواند افرادی که فضای مجازی را به خوبی درک کرده باشند تربیت کند و... .

وقتی صحبت از تشکیلات می کنیم باید به یاد آن جمله شهید بهشتی بیفتیم که می فرمودند «تشکیلات معبد است». همین جمله اهمیت و قداست تشکیلات را می رساند البته تشکیلاتی که تبدیل به «معبود» نشود!!

منظورمان از تشکیلات قوی، تشکیلاتی است که برای افراد با روحیات مختلف برنامه دارد و چند بعدی است، تشکیلاتی که سعی کرده همه نیاز های اعضایش را در درون خود پاسخگو باشد، تشکیلاتی که اعضای آن در کنار هم علاوه بر کار برای اسلام و انقلاب، با هم درس می خوانند، با هم تفریح می کنند، با هم درد و دل می کنند و روابط بین افراد در عین داشتن نظم تشکیلاتی دارای روح برادری است و اعضا اگر در هر موضوعی به مشکل بر بخورند تشکیلات و اعضای آن را جایی می دانند که می تواند به آنها کمک کند.

روش های عملیاتی کادرسازی / راهکارهای رسیدن به کادر خوب
17ارجاع
هدف ها را خوب بفهمد
کادر خوب باید هدف ها را خوب بفهمد، یعنی چهارچوب فکری صحیحی داشته باشد. برای تربیت نیرویی که بتواند هدف ها را خوب بشناسد این راهکارها پیشنهاد می شود:

ایجاد جمع رفاقتی مطلوب

همه ما شاید این موضوع را تجربه کرده ایم که وقتی چند تا از بچه های بسیج به دور از فضاهای رسمی مانند جلسه دور هم جمع می شوند، فضا برای بحث و صحبت در مورد موضوعات و اهداف کلان باز می شود. پس هر چقدر بتوانیم این جمع ها را بیشتر به وجود بیاوریم به شکل گیری این بحث ها کمک کرده ایم:

·        برنامه های دسته جمعی مانند: سلف، سینما، مسجد، هیات و اماکن مذهبی

·        با هم درس خواندن

·        پاتوق داشتن

می شود جایی یا زمانی را به طور خاص برای این نوع جمع ها در نظر گرفت. مثلا چهارشنبه صبح ها بوفه دانشگاه یا دوشنبه صبح ها زیارت عاشورا سر مزار شهدای گمنام دانشگاه و ... .

هر چقدر که این جمع ها دارای شوخی و خنده، و دور از فضای رسمی بحث و در راستای تامین نیازهای بچه ها باشد، بهتر می تواند هدف ما را تامین کند.

بستر سازی تشکیلاتی برای فهم اهداف

علاوه بر کارهای غیر رسمی مانند ایجاد فضای صمیمی که در بالا توضیح داده شد می شود از فضاهای رسمی نیز برای شناساندن و آشنایی اعضا با اهداف استفاده کرد:

·        جلسه بحث و گفتگو

جلسات بحث و گفتگو یکی از ابزارهای خیلی خوب برای جا انداختن این اهداف است که می تواند این جلسات با حضور یک استاد باشد و یا اینکه خود بچه ها با هم به صحبت در مورد آن بنشینند.

بطور مثال، در ترم اول یک جلسه ای را با بچه های خودی و ورودی های جدید و قدیمی تر های مجموعه بگذاریم که «چرا دانشگاه؟»، «چرا کار تشکیلاتی؟»، «چرا بسیج دانشجویی؟» و هر یک از افراد نظرشان را بدهند و با کمک قدیمی تر ها سعی  کنند حرف هایشان را کامل کنند. بعد از جلسه هر یک از آنها برای این سوالات چندین جواب در ذهنشان دارند، که خودشان هم در رسیدن به آن جواب فکر کرده اند.

·        کلاس های آموزشی

خیلی از عناوین و مباحث معرفتی را می شود در قالب یک کلاس و با حضور استاد برگزار کرد.

·        گروه تلگرامی و فضای مجازی

با گسترش استفاده از فضای مجازی، سامانه پیامکی، تلگرام و نرم افزارهای پیام رسان فوری می توان از این ابزار در این راستا کمک گرفت. به طور مثال هر شب جمعه ساعت 8 شب، یک جمله از حضرت آقا در مورد انتظاراتشان از دانشجو برای اعضاء پیامک شود و یا قسمت های مختلف پیام قطع نامه را در 10 پیام تلگرامی برای آنها بفرستیم و ذیل آن جملات با هم بحث کنیم.

هدایت مطالعات

یکی از کارهای دیگر در این زمینه، معرفی منابع و هدایت سیرهای مطالعاتی اعضای مجموعه است.