مشاوره خانواده رایگان عطاملک
14تكنیك فاكس‌نیوز برای فریب افکار - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: سواد رسانه ای و جنگ نرم (https://atamalek.ir/forum-56.html)
+--- موضوع: 14تكنیك فاكس‌نیوز برای فریب افکار (/thread-1113.html)



14تكنیك فاكس‌نیوز برای فریب افکار - ADMIN - ۱۳۹۰-۹-۲۵

فاكس نیوز برای شستشوی ذهنی مردم آمریكا تكنیك‌های تبلیغاتی مختلفی را به كار می‌گیرد.
به گزارش مشرق به نقل از تبیان، برای حفظ دموكراسی هیچ چیز مهمتر از مطبوعات آزاد نیست دستیابی به اطلاعات معتبر، دقیق و همه جانبه لازمه جامعه ای است كه مردم آگاه در آن فعالیت مدنی و اجتماعی دارند،بنابراین هر چقدر دستیابی به اطلاعات معتبر با موانع بیشتری مواجه باشد دموكراسی به خودی خود رو به تباهی می رود با این وجود آیا می توان آمریكا را با داشتن رسانه هایی كه شبانه روز اطلاعات غیردقیق و ناموثق در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند یك جامعه دموكراتیك نامید؟
حجم وسیع اطلاعات غلطی را در نظر بگیرند كه فاكس نیوز به جای حقیقت به مخاطبان خود القاء می كند مثلاً این ادعا كه صدام حسین، دیكتاتور سابق عراق دارای سلاحهای كشتار جمعی بوده و در حملات 11 سپتامبر نقش داشته است یا اینكه تغییرات هوایی واقعی نیستند یا اینكه باراك اوباما مسلمان است و در ایالات متحده آمریكا به دنیا نیامده است و یا اینكه همه اعراب مسلمان و همه مسلمانان تروریست هستند و یا هزاران ادعای دیگر كه كذب محض می باشند.
فاكس نیوز برای القای این مطالب كذب از تكنیك هایی استفاده می كند كه هر چقدر شما بیشتر به این تكنیك ها آشنا باشید اثر آنها بر روی شما كمتر خواهد بود. 14 تكنیك تبلیغاتی كه فاكس نیوز برای شستشوی مغزی مردم آمریكا از آنها استفاده می كند به قرار زیر است:
1- ایجاد رعب و وحشت: این تكنیك یك گام فراتر از ایجاد یك ترس ساده است، در این تكنیك دیگر هیچ گریزی از ترس وجود ندارد و مبنای آن به وحشت انداختن لحظه به لحظه مخاطبان است، وحشت از مسلمانان، آنفولانزای خوكی، ركود اقتصادی، مهاجران و هزاران مساله دیگر.
ادعای عوامل فاكس نیوز این است كه اگر واكنش های مقابله یا گزیر مخاطب فعال نباشد پس او زنده نیست . به اعتقاد آنها ایجاد رعب و وحشت سریع ترین راه برای منفعل كردن مغز منطقی است به عبارت دیگر وقتی مردم می ترسند نمی توانند منطقی فكر كنند پس هر چیزی را باور می كنند.
آیا می توان آمریكا را با داشتن رسانه هایی كه شبانه روز اطلاعات غیردقیق و ناموثق در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند یك جامعه دموكراتیك نامید؟
2- ترور شخصیتی: عوامل فاكس نیوز تمایلی به تلف كردن وقت برای بحث در مورد عقاید مختلف ندارد به جای آن آنها ترجیح می دهند راه سریعتری را برای از دور خارج كردن مخالفان خود برگزینند، آنها سعی می كنند اعتبار، انگیزه ها، اطلاعات و شخصیت و میزان عقل و شعور افراد را بشناسند و سپس حملات خود را نه تنها علیه افراد بلكه علیه تمام گروههای مردمی آغاز كنند تا با این كار عقاید هر شخص در رابطه با گروهی كه به آن تعلق دارد مانند لیبرال ها یا ترقی خواهان یا غیره را بی اعتبار كنند.
این نوع بحث دیگر جایی برای بحث های حقیقی و صادقانه باقی نمی گذارد بنابراین می توان آن را غیردموكراتیك دانست.
3- القا كردن: عوامل فاكس نیوز در این شیوه از یك تاكتیك پنهانی استفاده می كنند و سپس مخالفان خود را متهم می كنند كه ابتدا آنها از این تاكتیك استفاده كرده اند. این فن در بحث مهاجرت به وفور دیده می شود مثلاً افرادی كه مخالف نژادپرستی هستند خود متهم به نژادپرستی می شوند و یا در بحث تغییرات آب و هوایی كه در آن افرادی كه در مورد علتهای انسانی وقوع این پدیده بحث می كنند متهم به نداشتن علم و عدم آگاهی از حقایق در این زمینه می شوند.

4- دوباره نویسی تاریخ
: در این تاكتیك تبلیغ كنندگان حقایق را مطابق با جهان بینی خود بیان می كنند اما چرا باید در مورد وقایع تاریخی دروغ گفته شود آن هم زمانی كه می توان كذب بودن آنها را به راحتی ثابت كرد؟
دلیل به كارگیری این شیوه این است كه متعصبان خشك اندیش انكار یك حقیق تاریخی را بسیار راحت تر از به روز كردن جهان بینی خود می دانند اگر دوباره نویسی تاریخ در خدمت منافع آنها باشد به راحتی این كار را انجام می دهند زیرا به گفته خودشان یك مخاطب بی طرف برای دانستن آنچه آنها به عنوان حقیقت از آن یاد می كنند وسوسه می شود.
5- سپربلا كردن: این تاكتیك زمانی بهترین اثر را دارد كه مردم احساس ناامنیتی و ترس كنند . این شیوه تركیبی از شیوه های ایجاد ترس و انحراف در اذهان می باشد. ساده ترین توجیه در این تاكتیك این است كه اگر شما بتوانید گروهی را در مشكلات اقتصادی و اجتماعی مقصر بدانید آنگاه می توانید هم خشونت و غیرانسانی بودن آنها را توجیه كنید و هم مسئولیت هرگونه لطمه یا صدمه كه به دیگران می رسد را به گردن آنها بیندازید.
6- تلفیق خشونت با قدرت و مخالفت با خشونت از طریق ابراز ضعف: این مورد را بیشتر می توان به جای یك تكنیك رسانه ای یك اعتقاد عمیق فراساختاری دانست كه در روشهای گزارش كردن اخبار به طور متناوب مورد استفاده قرار می گیرد . به عنوان مثال اصطلاحی مانند " نمایش قدرت " به جای "اقدامات سركوبگرانه "مورد استفاده قرار می گیرد و بدین ترتیب اقدامات خشونت آمیز از سوی رسانه ها توجیه می شوند .مثلاً اعمال خشونت در سیاست های آمریكا چه در جنگ ها و چه در بحث های داخلی امری اخلاقی و شجاعانه تلقی می شود و خشونت معادل قدرت، وطن پرستی و پارسایی معنا می شود.
7- اعمال زور : این یك تكنیك مطلوب است كه از سوی بسیاری از گزارشگران فاكس نیوز مورد استفاده قرار می گیرد. این گزارشگران از عدم اعتماد به نفس مردمی كه برای بحث كردن درباره موضوعی با عوامل فاكس نیوز آمده اند بهره برداری می كنند، آنها را مورد نكوهش و ملامت قرار می دهند و بدین ترتیب مردم را وارد به تسلیم در برابر عقاید خود می كنند. اغلب بسیاری از مردمی كه مورد ملامت قرار می گیرند احساس شرمندگی و اضطراب می كنند و سریع ترین راهی كه برای پایان دادن به این وضعیت به نظرشان می رسد این است كه اختیار را به شخص مقابل یا همان شخصی كه می خواهد به زور عقاید خود را تحمیل كند و این فرد وضعیت به وجدو آمده را نوعی پیروزی برای خود تعبیر و تفسیر می كند.
یك تكنیك مطلوب است كه از سوی بسیاری از گزارشگران فاكس نیوز مورد استفاده قرار می گیرد. این گزارشگران از عدم اعتماد به نفس مردمی كه برای بحث كردن درباره موضوعی با عوامل فاكس نیوز آمده اند بهره برداری می كنند
8- سردرگم كردن: این تكنیك هم مانند تكنیك قبل در مورد مخاطبانی به بهترین نحو كار می كند كه از اعتماد به نفس كمی برخوردار هستند شیوه اصلی از این مورد مغشوش كردن عمدی بحث و اصرار بر منطقی بودن آن و ارایه این ادعاست كه هر شخصی با این بحث مخالفت كند گنگ و خشك مغز است.
در این شیوه گزارشگران سعی می كنند با پیچیده كردن مطلب درستی ادعاهای خود را به ذهن مخاطب القا كنند.
9- پوپولیسم (توده گرایی): این تكنیك به ویژه دردوران انتخابات مورداستفاده قرار می گیرد. گویندگان خود را به عنوان یكی از مردم و كسانی را كه هدف خشم آنها قرار دارند را یكی از دشمنان مردم معرفی می كنند . یا طرف مقابل همیشه یك نخبه گرا، بروكرات یا یكی از اعضای وابسته به دولت یا هر گروه دیگری است كه به هر حال از مردم نیستند .هدف از این بازی این است كه به مردم نشان دهند همه سیاست های رسانه در جهت برآورده كردن خوسته های مردم در مقابل سیاستمداران است.
10- سوء استفاده از ایمان به خدا : این تكنیك شبیه تكنیك پوپولیسم است .مبنای شیوه بر این است كه آنها خود و دوستان خود را میهن پرست می دانند و و هر كس دیگری را كه آنها را به چالش می طلبد غیرمیهن پرست می دانند بر این اساس خداوند عاشق عوامل فاكس نیوز، جمهوری خواهان و آمریكا است و از هر كسی كه این سه را دوست نداشته باشد متنفر است .از آنجا كه مثلاً این گوینده از جانب خدا برای سخن گفتن از جانب همه آمریكایی ها برگزیده شده هر چالشی با او غیراخلاقی تلقی می شود .این یك تكنیك آسان و كم هزینه برای توتالیترها یا خودكامگان است.

11- اشباع:
سه ویژگی مهم یك اشباع یا امتلاء موثر عبارتند از تكراری بودن، فراگیر بودن و ثابت بودن. پیام موردنظر باید به طور آشكار یا پنهان بارها و بارها در همه جا تكرار شود مثلاً اینكه صدام دارای سلاحهای كشتار جمعی است باید بارها و بارها تكرار شود. به طور قطع یك تاثیر فیزیكی بر روی افرادی كه بارها و بارها در معرض یك پیام مشابه قرار می گیرند وجود دارد بدون توجه به اینكه این پیام درست است یا غلط . به اعتقاد فاكس نیوز اگر یك مطلبی به دفعات كافی با تعداد كافی از افراد بارها و بارها گفته شود مردم آن را به عنوان یك حقیقت قبول می كنند.
12- توهین به عقل گرایی: در بسیاری از رسانه های اصلی و مشهور آمریكا مانند فاكس نیوز عدم احترام به تحصیلات و عقل گرایی وجود دارد داشتن یك معرفی نامه یا مدرك دانشگاهی برای آنها كه مردم عادی هستند نشانه اعتبار نیست بلكه به معنای عدم اعتبار است در حقیقت در میان گزارشگران، داشتن مهارت و تبحر عقلانی و اطلاعاتی و تحصیلات به نشانهضد آمریكایی بودن است.
13- گناهكار دانستن به خاطر معاشرت: این یكی از تكنیكهای مورد علاقه گلن بك و آندرو بریت بارت است كه هر دو از این شیوه برای كاهش دوره های كاری یا زندگی بسیاری از افراد خوب استفاده می كردند به عنوان مثال اگر همسر سابق عموی هم اتاقی پسرعموی شما در مهمانی شام خواهر دوست پسر سابق خواهرزاده گورباچف در سال 1948 شركت كرده باشد پس شما یك كمونیست هستید كه برای نابودی و یا تخریب آمریكا مامور شده اید.
14-انحراف از بحث: در این تكنیك گزارشگران ناگهان جهت بحث را به یك سوی عجیب و غریب اما قابل پیش بینی تغییر می دهند تا از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی كنند و هر تلاشی برای بازگرداندن بحث به اصل آن از سوی آنها نوعی انحراف و استفاده طعنه آمیز از تكنیك القاكردن تعبیر می شود.


RE: 14تكنیك فاكس‌نیوز برای فریب افکار - ADMIN - ۱۳۹۰-۹-۲۵

(1) تاكتيك دروغ بزرگ يا استفاده از دروغ محض (Big Lie Tactic)
اين تاكتيك قديمي و سنتي مي‌باشد، اما هنوز هم مورد استفاده فراواني در
رسانه‌ها دارد و عمدتا برا ي مرعوب كردن حريف و يا حتي براي مرعوب كردن افكار عمومي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
بدين‌معني كه پيامي را كه به هيچ وجه واقعيت ندارد را بيان مي‌كنند.
معروفترين مورد استفاده‌اي كه از اين تاكتيك شده، در زمان هيتلر و توسط گوبلز بوده است.
گوبلز مي‌گويد :
دروغ هر قدر بزرگتر باشد ، باور آن براي توده‌هاي مردم راحت‌تر است.
وي مي‌گويد:
اين تاكتيك هم براي مرعوب كردن دشمن و هم تهييج افكار عمومي ، تشويش نيروها و مرعوب ساختن دشمن در مورد نيروي دفاعي و دروغ‌هايي كه در خصوص توان نظامي و تكنيكي به كار گرفته مي‌شود كه در زمينه استفاده از آن دچار بيماري خودباوري و خودبيني نيز مي‌گردد.
گوبلز مي‌گويد:
دروغ را به حدي بزرگ بگوييد كه هيچ‌كس جرات و فكر تكذيب آن را نكند.
او مي‌گفت : بعضي مواقع دروغ‌هايي مي‌گفتم كه خودم از آنها مي‌ترسيدم!

تسخير يك‌هفته‌اي بغداد توسط نيروهاي ائتلاف و استفاده از جنگ الكترونيك در بغداد از جمله همين تاكتيك دروغ محض بود.


(2) محك‌زدن (To Test for Confirm)
براي ارزيابي اوضاع جامعه و طرز تفكر مردم جامعه درباره موضوعي خاص كه نسبت به آن حساسيت وجود دارد و يا دريافت بازخورد نظر حاكمان و يا گروهي خاص يا صنفي از اصناف جامعه ، خبري منتشر مي‌شود كه عكس‌العمل به آن، زمينه طرح سوژه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد. عوامل تبليغاتي سعي مي كنند براي دريافت بازخورد نظر گروهي خاص و يا حتي افراد جامعه ، با انتشار يك موضوع عكس‌العمل آنها را مورد ارزيابي قرار دهند و سياست‌هاي آينده خود را نسبت به آن طراحي كنند.
مثلا:
براي ارزيابي نظر مردم ايران راجع به رابطه با امريكا ، خبري منتشر مي‌شود تا پس از محك‌زدن آن، موضوعات جدي‌تري را دراين باره منتشر سازند .
به عنوان مثال ميزان حساسيت‌هاي مذهبي جامعه و يا پايبندي ‌آنها به اصول مورد اتفاق جامعه ، يا شخصيت‌هاي مورد احترام ووثوق مردم ، يا كشف ديد‌گاه‌ها و برنامه‌هاي جريان حاكم و يا جبهه مخالف نسبت به موضوعي خاص را محك مي‌زنند .
اين شيوه يكي از شيوه‌هاي جنگ رواني است.
اما امروزه در بازيهاي تبليغاتي و انتخاباتي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در سيستم‌هاي نظرسنجي نيز استفاده از افكارعمومي ، نوعي محك‌زدن است .

طرح موضوع استفاده نظامي ايران از تكنولوژي غني‌سازي اورانيوم توسط آمريكاييها، بازخورد واكنش دائمي ايرانيها را در تاكيد بر استفاده غير نظامي از اين تكنولوژيها را به‌دنبال دارد.
آمريكا با اين كار از يك سو قصد محك‌زدن ايران در اين باره را داشته و از سوي ديگر از طرح آن براي اعزام بازرسين مربوطه براي كنترل اين پروسه بهره مي‌گيرد.


(3)پاره ‌حقيقت‌گويي (To release a part of truth)
گاهي حادثه ، خبر يا سخني مطرح ميشود كه از نظر منبع ، محتواي پيام ، مجموعه‌اي به هم پيوسته و مرتب است كه اگر بخشي از آن نقل و بخشي نقل نشود، جهت و نتيجه پيام منحرف خواهد شد.
اين از رويه‌هاي رايج مطبوعات است كه معمولا متناسب با جايگاه و جناح سياسي كه به آن متمايل هستند،بخشي از خبر نقل و بخشي را نقل نمي‌كنند.
اين شيوه به‌خصوص در انتشار نظرات رهبران سياسي متداول است.
استفاده از تيترهاي اصلي روزنامه‌ها ، مطابق با ميل و سليقه آن روزنامه از نمونه‌هاي بارز پاره‌حقيقت‌گويي است

به طور كلي از ديد روزنامه‌نگاران يك خبر هنگامي كامل است كه عناصر خبري در آن به‌شكل كلي مطرح شوند.
اما چنانچه يكي از عناصر خبري - چگونه ؟ كجا ؟ كي ؟ چه كسي ؟ چه چيزي ؟ چرا؟ - در خبر بيان نگردد ، خبر ناقص است.
كه در اين تاكتيك حذف يكي از اين عناصر به عمد صورت مي‌گيرد.
در نشريات براي جلب نمودن نظر خواننده به تيتر خبر، از اين تاكتيك استفاده مي‌نمايند.

در واقعه 11 سپتامبر؛
در اخباري كه از سوي رسانه‌هاي امريكا و رسانه‌هاي همسو با آنها انتشار مي‌يافت، به دلايل و انگيزه‌هاي تروريستها پرداخته نمي‌شد.
به عبارتي عنصر « چرا » به صورت انتخابي از اخبار حذف مي‌شد.
حذف عنصر « چرا » به امريكاييها اين اجازه را مي‌داد كه بتوانند كشورها ، افراد مختلف و سياستهايي را كه نمي‌پذيرند و با مواضع آنها مخالفت دارند را محكوم نمايند و بتوانند با استفاده از باز بودن فضا و شرايط توجيه و با استفاده از عبارت « حذف تروريستها از صحنه جهان » هم‌چنان به سياستهاي مدنظرامريكا جامه عمل بپوشانند.