مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک
رضای خداوند متعال بالاتر از هرچیز - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: سواد رسانه ای و جنگ نرم (https://atamalek.ir/forum-56.html)
+--- موضوع: رضای خداوند متعال بالاتر از هرچیز (/thread-2990.html)



رضای خداوند متعال بالاتر از هرچیز - متین - ۱۳۹۱-۹-۱۹

رضایت خدای متعال بالا تر از هرچیزی است
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: درآخرالزمان هیچ خانه ای نیست که از فتنه های(آخرالزمان)در امان باشد. ‏حال که چنین است و از فتنه های آخرالزمان در امان نیستیم.بهترین راه چیست؟به نظر حقیرتلاش برای کسب رضای حق تعالی ‏است وبس ‏‏ ‏‏ در تفسير عياشى از ثوير از على بن الحسين (ع) روايت شده كه فرمود:‏
وقتى اهل بهشت وارد بهشت شده و ولى خدا به جنات و قصرهاى خود درآيد و هر مؤمنى بر اريكه (تخت) خود تكيه زند، ‏‏خدمت‏گزارانش به دورش حلقه مى‏زنند، و شاخه‏هاى پر ميوه، خود را به طرفش خم مى‏كنند و در پيرامونش چشمه‏سارها جوشيدن ‏‏مى‏گيرد و از چشم اندازش نهرها به جريان مى‏افتد و برايش بساطها گسترده مى‏گردد و پشتى‏ها برايش مى‏گذارند و هر چه را كه ‏‏بخواهد و اشتها كند قبل از آنكه به زبان آورد خدامش برايش حاضر مى‏سازند و برايش حور العين از جنان بيرون مى‏آيند و بندگان ‏‏خدا آنچه كه خدا بخواهد در اين حالت و در اين تنعم بسر مى‏برند.‏
تا آنكه پروردگار جبار براى آنان تجلى نموده مى‏فرمايد: اى اولياء و اى اهل طاعت من! و اى ساكنان بهشت من كه در جوار من ‏‏منزل گرفته‏ايد! ميل داريد به شما از كرامتى بالاتر از آنچه داريد خبر دهم؟ عرض مى‏كنند: پروردگارا آن چيست كه از اين بهشت ‏‏كه هر چه بخواهيم در آن مى‏يابيم بهتر و بالاتر است؟.‏
بار ديگر همان پرسش تكرار مى‏شود و عرض مى‏كنند: پروردگارا، بله، آن كدام خير مى‏باشد كه بهتر از اين بهشت است؟ خداى ‏‏تعالى فرمايد: رضايت من از شما و دوستى من ‏نسبت به شما است كه از آن لذت‏ها و نعمت‏ها كه در آنيد بهتر است. بعرض ‏مى‏رسانند:‏
آرى، پروردگار ما! رضايت تو از ما، و محبت تو، به ما، بهتر و گواراتر است.‏
آن گاه على بن الحسين (ع) اين آيه را تلاوت فرمود:" وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ ‏‏مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ" «1».‏
و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از جابر روايت كرده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: وقتى اهل بهشت به بهشت درمى‏آيند ‏‏خداى تعالى مى‏فرمايد: آيا بيش از اين، چيز ديگرى مى‏خواهيد تا برايتان آماده سازم؟ عرض مى‏كنند: پروردگارا مگر چيز ديگرى ‏‏هم مانده كه در اينجا فراهم نشده باشد؟ مى‏فرمايد: آرى (بالاتر از همه اين نعمتها) رضاى من است كه تا ابد بر شما خشم نمى‏گيرم ‏‏
مؤلف: اين معنا در روايات بسيارى از طريق شيعه و سنى وارد شده است.‏
در جامع الجوامع از ابى درداء از رسول خدا (ص) نقل كرده كه فرمود:‏
عدن خانه خدا است كه هيچ چشمى آن را نديده و صورتش به قلب هيچ بشرى خطور نكرده و غير از سه طائفه كسى را در آن ‏‏راه نيست: انبياء، صديقين و شهداء. خداى تعالى فرموده: خوشا بحال كسى كه بدرون تو درآيد.‏
مؤلف: عموميت بهشت كه روايت آن را مى‏رسانيد منافاتى با اختصاص آن براى سه طائفه ندارد، زيرا از آيه" وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ ‏‏وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ «4»- كسانى كه ايمان آوردند به خدا و فرستادگانش، ايشانند همان صديقين و ‏‏شهداء نزد پروردگارشان" استفاده مى‏شود كه خداى سبحان عموم مؤمنين را به شهدا و صديقين ملحق مى‏كند.‏
‏ ترجمه الميزان، ج‏9، ص: 470‏